Główny Inspektorat Sanitarny chce zwrócić uwagę na negatywne skutki korzystania z używek i trafić do nastolatków poprzez nową kampanię społeczną „Melanż. Oczekiwania vs Rzeczywistość”. Realizują ją stacje w całej Polsce, m.in. w Lubelskiem.
– Chodzi o konfrontację oczekiwań po zażyciu środków odurzających z rzeczywistością. Młodzi ludzie bardzo często łączą na imprezach alkohol ze środkami psychoaktywnymi i wydaje im się, że zachowują się świetnie, a tak naprawdę jest to żałosne – mówi Irmina Nikiel, dyrektor Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Lublinie. – W tej kampanii nie chodzi jednak o gotową odpowiedź na pytanie, jak powinno się postępować. Chodzi o impuls, żeby młody człowiek zastanowił się nad tym i sam wyciągnął wnioski.
W ramach kampanii zostało przygotowanych 10 krótkich spotów video, które są promowane w Internecie, m.in. w mediach społecznościowych. W jednym z nich dziewczyna wciąga do nosa proszek, zakłada słuchawki, tańczy, wzbudza zachwyt wśród przechodniów. Chwilę później widzimy tę samą dziewczynę zamroczoną działaniem narkotyku, która wije się w niekontrolowany sposób.
Jak wynika z przeprowadzonych w styczniu tego roku badań GIS, 90 proc. polskich nastolatków ma za sobą pierwsze doświadczenia z alkoholem, dwie trzecie paliło przynajmniej raz w swoim życiu papierosy, a co trzeci marihuanę i podobne substancje. Jednocześnie co drugi nastolatek żałuje swojego zachowania w trakcie imprezy.
– Badania te pokazują, jak istotne są działania edukacyjne skierowane do młodzieży. Szukaliśmy sposobu na przekonanie nastolatków, że używki mogą być nie tylko groźne, ale wpływają na ich wizerunek w grupie rówieśniczej – mówi Marcin Bombrych, dyrektor GIS.