Z powodu zimowych warunków wstrzymano największe inwestycje drogowe zlecone przez miasto. Ratusz zapewnia, nie wpłynie to na termin zakończenia prac. Problemy są jednak z rondem przy Gali i mostem w ul. Fabrycznej, gdzie zaawansowanie robót jest znikome i drogowcy nie mogą zejść z placu budowy
– Spodziewaliśmy się, że przez pięć miesięcy wykonawca zdoła zrobić znacznie więcej. Zaawansowanie prac wynosi obecnie 5 proc. – przyznaje Karol Kieliszek z Urzędu Miasta Lublin. Tymczasem drogowcy mają przed sobą jeszcze dużo pracy, za to niewiele czasu.
Do końca października drogowcy muszą jeszcze:
• rozebrać stary most w ul. Fabrycznej i zbudować w jego miejscu nowy
• odtworzyć jezdnię Al. Zygmuntowskich
• zbudować nową jezdnię ul. Lubelskiego Lipca ’80
• przesunąć nieco rondo w stronę centrum
• zaślepić ul. 1 Maja, budując na jej końcu parking
• zbudować trakcję trolejbusową między rondem a Targami Lublin
• zamontować sygnalizację świetlną na skrzyżowaniu ul. Fabrycznej i Bronowickiej
• wytyczyć nowe ścieżki rowerowe oraz ułożyć chodniki.
Czy możliwe jest wykonanie tego wszystkiego w niecałe 10 miesięcy? Ratusz wciąż ma nadzieję, że wykonawca zdąży ze wszystkim w terminie. Na placu budowy są już palownice, które wzmacniają grunt w miejscu, gdzie od nowa ułożona zostanie jezdnia Al. Zygmuntowskich. Prace w tym miejscu wciąż trwają, mimo zimowych warunków.
Roboty zostały za to wstrzymane na ul. Grygowej. – Zaawansowanie prac wynosi 80 proc. – informuje Kieliszek. Miejskie zlecenie obejmuje tutaj budowę drugiej jezdni oraz nowych wiaduktów nad plątaniną torów kolejowych. Wiadukty już są, ale nie ma największego nasypu między torami, choć cała przebudowa powinna się zakończyć w marcu. – Termin nie jest zagrożony.
Niewiele mniej zaawansowana jest ekipa budująca dwupoziomowe skrzyżowanie ul. Diamentowej z Krochmalną. – Wykonano już 75 proc. robót – zapewnia Kieliszek. Również tu zima przerwała przebudowę, podobnie jak w miejscu, gdzie prowadzone jest przedłużenie ul. Dywizjonu 303 do Wrotkowskiej. Tu zaawansowanie prac szacowane jest na 60 proc. Roboty trwają wyłącznie tu, gdzie prowadzone są prace drogowe zlecone przez działającego obok dewelopera.
W toku są jeszcze dwie inne większe inwestycje zlecone przez miasto. Jedna z nich to przebudowa ul. Abramowickiej, gdzie do zrobienia zostało już niewiele, bo drogowcy mają za sobą 82 proc. kontraktu, natomiast na przebudowie ul. Choiny wraz z budową trakcji trolejbusowej i nowej pętli komunikacji miejskiej przy granicy miasta postępy przekroczyły już 43 proc.