Pierwszy od lat nowy przystanek kolejowy powstaje przy ul. Turystycznej w Lublinie. Robotnicy kładą już nawierzchnię peronu. Pociągi do Lubartowa pojadą tędy za niecały rok.
– Peron będzie mieć 100 metrów długości, ale w przyszłości możliwe będzie jego wydłużenie – informuje Andrzej Matysiewicz, kierownik kontraktu ze spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, która zleca prace.
W środę robotnicy układali na peronie płyty nawierzchniowe. Na każdej z nich żółta linia wyznaczająca bezpieczną odległość od toru ma specjalne wypustki dla osób niewidomych. Tuż obok stoją już latarnie, niebawem pojawi się też wiata.
Tak wyglądać będą wszystkie przystanki na przebudowywanej linii nr 30. Niewiele dalej powstanie kolejny: Lublin-Ponikwoda w pobliżu ul. Torowej, nieopodal skrzyżowania z ul. Grodzickiego. Dzięki temu do pociągu blisko będą mieć także mieszkańcy dzielnicy Kalinowszczyzna.
– Całkiem nowe perony powstaną też w Niemcach i Wandzinie – zapowiada Małgorzata Kwiatkowska z lubelskiego oddziału Centrum Realizacji Inwestycji spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.
Przebudowa linii kolejowej nr 30 będzie kosztować ponad 40 milionów złotych, z czego większość pokryje uzyskana przez kolejarzy dotacja z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Kilka dni temu w pobliżu ul. Turystycznej odbyła się widowiskowa operacja nasunięcia nad Bystrzycę nowego mostu w miejsce starej, ponadstuletniej przeprawy.
Inwestycja powinna zakończyć się w marcu 2013 r. Od 2000 r. jeździły tędy tylko składy towarowe. Po przebudowie pojadą tędy spalinowe szynobusy z Lublina do Lubartowa. Czas przejazdu ma być o 14 minut krótszy od podróży samochodem.
Nie tylko do Lubartowa
W zeszłym tygodniu PKP PLK podpisały umowę na budowę 2,2 km toru dojazdowego do lotniska w Świdniku, który prowadzić ma od stacji Świdnik Miasto. Gotowy będzie w październiku. Kolejarze wspólnie z samorządem województwa pracują też nad projektem kolei aglomeracyjnej, który zakłada m.in. budowę nowych przystanków w dzielnicy Czuby i w rejonie ul. Chemicznej.