Po 52 latach kończy działalność zajezdnia trolejbusowa na Helenowie. Z bazy przy al. Kraśnickiej nie wyruszy w poniedziałek już ani jeden pojazd. Wszystkie przeprowadzają się w weekend do nowej zajezdni przy ul. Grygowej. Wpłynie to również na rozkład jazdy.
Przeprowadzka już się zaczęła w zeszłym tygodniu, kiedy to do nowej zajezdni na Majdanie Tatarskim przeniesiona została część trolejbusów, dokładnie 30 sztuk. Już od kilku dni właśnie stąd, z bazy przy ul. Grygowej, wyruszają w trasę pojazdy obsługujące linie 9, 56, 153 i 154. Pozostałe stacjonowały jeszcze na Helenowie.
– Rano wyjechały z al. Kraśnickiej, ale część z nich zjedzie z tras już do nowej zajezdni. W starej bazie zostanie na weekend jeszcze 35 – mówił nam w piątek Paweł Szymczyk, kierownik Zakładu Trolejbusowego w MPK Lublin.
W sobotę i niedzielę, gdy potrzeba w ruchu 45 trolejbusów, 14 wyjedzie w miasto z nowej bazy, a reszta z Helenowa. – W niedzielę wieczorem wszystkie zjadą na Majdan Tatarski. W poniedziałek wszystkie wyjadą już stąd – dodaje Szymczyk.
Przeprowadzka będzie skutkować likwidacją zjazdowej linii 951. Jej działanie polegało na tym, że trolejbusy wracające do zajezdni ze wszystkich pętli (poza tą na Węglinie) zbierały po drodze pasażerów, kończąc kurs przy rondzie Honorowych Krwiodawców.
Nowa linia zjazdowa 950 nie będzie już tworzyć takiej pajęczyny i jej jedyny wariant trasy wiedzie z ul. Zana (ZUS) przez Filaretów, Głęboką, Narutowicza, al. Piłsudskiego, Al. Zygmuntowskie, Fabryczną, Drogę Męczenników Majdanka, Dekutowskiego i Grygowej. – Na razie nie przewidujemy innych wariantów trasy – mówi Justyna Góźdź z Zarządu Transportu Miejskiego.
Nowa zajezdnia kosztowała ponad 42 miliony złotych, jej budowę dofinansowała Unia Europejska. Budowa zaczęła się w czerwcu 2013 r. – Obiekt przystosowany jest do obsługi 100 trolejbusów oraz 25 pojazdów zaplecza technicznego – informuje Weronika Opasiak, rzecznik Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. – Obecnie lubelskie MPK posiada w swoim taborze 102 trolejbusy, codziennie do obsługi czternastu linii trolejbusowych wyjeżdża 76 wozów.
zdecydowanej większości to nowe pojazdy zakupione z unijnych funduszy. Obecnie średni wiek taboru trolejbusowego wynosi 2 i pół roku.
W bazie przy ul. Grygowej pojazdy nie będą stać – jak na Helenowie – pod gołym niebem, ale pod dwiema dużymi wiatami. – Nowością jest system Vetra umożliwiający automatyczne sterowanie zwrotnicami na terenie zajezdni – dodaje Opasiak.
System sam przestawi wszystkie zwrotnice tak, by trolejbus dotarł na przypisane mu miejsce pod wiatą. – Projekt objął także m.in. budowę hali obsługowo-naprawczej z nowoczesną myjnią i lakiernią.
Przy al. Kraśnickiej nadal funkcjonować będzie punkt sprzedaży biletów i biura Zarządu Transportu Miejskiego. Umowa na dzierżawę pomieszczeń obowiązuje do końca roku i może być przedłużona, bo pierwszy etap budowy kompleksu biurowo-usługowego nie koliduje z budynkiem, w którym mieści się ZTM.