Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Magazyn

15 września 2017 r.
18:54

Lublin: jak kiedyś wyglądało miasto? Niektóre miejsca są już nie do poznania [zdjęcia]

0 27 A A

Są miejsca w Lublinie, które odeszły w zapomnienie. Są też takie, które zmieniły się tak, że tylko starsi mieszkańcy pamiętają o ulicy, sklepie czy kamienicy, która tu była. Na szczęście zachowały się stare fotografie, które przypominają jak przez te lata zmieniało się nasze miasto.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

Jacek Mirosław przez wiele lat - jako fotoreporter lubelskich gazet - był świadkiem tych zmian. W swoim bogatym archiwum ma też zdjęcia nigdy nie publikowane. To one przypominają nam Lublin z lat 70. i 80. minionego wieku.

>>> Zobacz także: Tak wyglądał Lublin w trakcie II wojny światowej. Niezwykłe zdjęcia miasta z prywatnej kolekcji

Wojsko likwiduje Puchatka

Dziś w tym miejscu znajduje się wjazd w ul. Mościckiego. W latach 80. zburzono stojący w tym miejscu parterowy budynek, w którym mieścił się kiedyś sklep spożywczy oraz prywatny sklepik z obuwiem. Wielu mieszkańców z rozrzewnieniem wspomina do dziś zapach świeżego pieczywa, który wydobywał ze znajdującej się także małej piekarenki.

Wyburzenie budynku pod przyszłą - jak się po latach okazało - siedzibę McDonalds przy Krakowskim Przedmieściu. W wyburzeniu pomagało wojsko, które użyło swojego ciężkiego sprzętu. Wcześniej w tym miejscu doszło do zawalenia najpierw jednej kamienicy, potem ucierpiała kolejna. W tej bliżej Poczty Głównej mieścił się kiedyś m.in. sklep filatelistyczny, w którym można było wykupić całoroczny abonament na znaczki (drugi taki sklep mieścił się przy ul. Szopena). W wyburzonej kamienicy mieścił się również sklep z zabawkami Puchatek oraz z artykułami sportowymi.

>>> Zobacz także: Tak wyglądał Lublin w 1993 roku. "Niesamowity rozwój nastąpił w naszym pięknym mieście"

Muzyka i patelnie

Maki: widok z wieżowca u zbiegu ulic Krańcowej i Drogi Męczenników Majdanka. - Pamiętam, że w tych barakach mieszkali swego czasu Romowie - wspomina Jacek Mirosław. - Robili garnki i patelnie, które służyły przez lata.

Po II wojnie Kośminek zamieszkiwała w dużej mierze właśnie ludność romska, którą ówczesne władze próbowały zmusić do życia osiadłego. Wychowali się tu m.in. Michaj Burano, popularny w latach 60. piosenkarz i jego brat, także muzyk, Wit Michaj. Ich ojciec miał warsztat kotlarski, a ze swoimi wyrobami jeździł nawet na Targi Poznańskie. Burano po sukcesie w kraju udał się na podbój Ameryki, gdzie w Las Vegas śpiewał m.in. u boku Franka Sinatry i Toma Jonesa.

>>> Zobacz także: Tłumy na plaży, tłumy na rynku: Kazimierz Dolny w czasach PRL

Było pięć

Decyzja o likwidacji cukrowni zapadła w 2007 roku. W drugiej połowie XIX w. na Lubelszczyźnie działało 5 cukrowni. Lubelska postała w 1895 r. - W czasach PRL-u głośno było o corocznej kampanii cukrowniczej - opowiada Jacek Mirosław. - W kierunku ul. Krochmalnej ciągnęły przez cała dobą furmanki z burakami, ciągniki i ciężarówki z przyczepami. Było do dość duże wyzwanie dla ówczesnego transportu. I zawsze były jakieś problemy.

Kłopoty dla kierowców

Plac Bychawski przez wiele lat przysparzał kłopotu nawet doświadczonym kierowcom; zwłaszcza podczas awarii sygnalizacji świetlnej. W tym miejscu bardzo często spadały też pałąki trolejbusów, co powodowało dodatkowe utrudnienia. Dobrze, że w latach 70. ruch na lubelskich ulicach był jeszcze niewielki, ale i tak w godzinach szczytu można było tu spotkać milicjanta, który kierował ruchem (na zdjęciu widać funkcjonariusza drogówki na środku skrzyżowania i zaparkowany obok motocykl) Na fotografii widać także nie istniejącą już sieć trolejbusową nad ul. 1 Maja.

Rondo przy Bramie Krakowskiej od 1973 roku miało kształt elipsy. Wcześniej, jako jedno z pierwszych skrzyżowań tego typu w Lublinie, budziło popłoch wśród niektórych kierowców. Znane były przypadki, kiedy niektórzy usiłowali przejechać rondo wprost, nie bacząc na krawężniki. Rondo było też zmorą na kursach prawa jazdy. Egzaminatorzy często kazali kursantom przejeżdżać rondo dookoła, co przy samochodach bez wspomagania wymagało dość dużej siły. Na ten temat dużo mogliby tez opowiedzieć kierowcy MPK. Z czasem było to jedno z najbardziej ukwieconych miejsc w mieście.

Pierwsze akademiki UMCS to były poniemieckie baraki, który udało się ściągnąć do Lublina z Poznania. Początkowo stanęły na placu przy ul. Leszczyńskiego, potem przeniesiono je na ul. Sowińskiego. Każdy wydział miał za zadanie urządzenie swojego własnego lokum (baraku). 3 kwietnia 1946 roku władze uczelni, m.in. dzięki staraniom pierwszego jej rektora prof. Henryka Raabego otrzymały od miasta - aktem darowizny - tereny pod budowę UMCS. Pod koniec 1949 r. , w piątą rocznicę powołania do życia uczelni wmurowano akt erekcyjny pod budowę wydziału fizyki i chemii. Pomnik Marii Curie-Skłodowskiej powstał w 1964 r.

>>> Zobacz także: To był największy zakład pracy Lublina. Ramzes i żuki, które zawojowały świat

Niemoralna kawa na tarasie

Kawiarnia Lublinianka. Tu przez wiele lat przychodzono na poranną kawę. Wiele osób przychodziło tu również dla muzyki. W „Lubliniance” grywał Tadeusz Munch, na co dzień pracujący w filharmonii. Lokal był częścią hotelu, w budynku mieściła się także restauracja i bar „Centralny” (później powstała tu pizzeria „Simon”).

W latach 50. starano się o otwarcie kawiarni na werandzie I piętra. Komunistyczne władze Lublina nie zgodziły się na to, argumentując, że „w czasach, kiedy klasa robotnicza ciężko pracuje, wysoce niemoralne jest picie kawy i siedzenie na tarasie”.

Pod koniec lat 60. kawiarnia sprzedawał dziennie do 800 kaw. Niezbyt przychylnie na wizyty studentów w kawiarniach patrzyły wówczas władze lubelskich uczelni. Opisuje to Mirosław Derecki w książce „Na studenckim szlaku”:

„(…) Bardzo niechętnie patrzono na uczelni i w gronie działaczy organizacji młodzieżowych na takie studenckie wyskoki do „Lublinianki” lub, uchowaj Boże! do sąsiadującej z nią (również z dancingiem) restauracji „Powszechna”. „Kolega na dancingach tańcuje i kotlety tam zajada, zamiast o nauce myśleć!” - grzmiał potem na zetempowskim zebraniu jeden z bardziej znanych uczelnianych działaczy”.

>>> Zobacz także: 30 lat temu w Lublinie był Jan Paweł II. Zobacz WIDEO z wizyty papieża

Piłka i łyżwy

Stadion Motoru przy al. Zygmuntowskich. W latach 70 i 80. ub. w. wiele razy „pękał w szwach”. Niektóre mecze piłkarskie przeciwko Legii, Wiśle czy Widzewowi ściągały na trybuny komplet publiczności, czyli około ok. 25 tys. osób. Tyle samo kibicowało później żużlowcom, kiedy w barwach Motoru jeździli m.in. Hans Nielsen, Leight Adams, Marek Kępa czy Dariusz Śledź.

Odkryte lodowisko na Globusie - takie było początki dzisiejszej największej hali sportowo-rekreacyjnej w naszym mieście. Aż trudno uwierzyć, że jej budowa wisiała na włosku, przeciwko inwestycji zebrano ponad 500 podpisów mieszkańców pobliskich osiedli, którzy nie chcieli takie sąsiedztwa.

Komentarze 27

Najlepsze · Najnowsze
Avatar
ja / 21 września 2017 o 15:09
0
Karol napisał:
undefined napisał:
W II RP nie było idealnie, ale jak miało być w kraju zlepionym po 123 latach z 3 zaborów, muszącym prowadzić wojny z wrogimi sąsiadami i z wrogimi mniejszościami narodowymi. W 20 lat wybudowano COP, Gdynię, stworzono od zera administrację i system prawny, elektryfikowano i meliorowano na potęgę. To było pięknie państwo, prawdziwa Polska z tym co najcenniejsze kulturowo. Gdyby nie bestialstwo IIwśw i czarna dziura komuny Polska miałaby dziś ok 60 milionów obywateli i była na poziomie gospodarczym co najmniej Francji jeśli nie Niemiec.
zaborcy nie ograniczali się wyłącznie do likwidacji państwa poskiego. to oni znieśli pańszczyznę, budowali koleje, zezwalali na rozwój przemysłu
 No łaskawcy! Pańszczyznę ci znieśli i dobrodzieje zezwalali na rozwój przemysłu. Chyba sie pierdo...łeś młotkiem w pusty łeb. Pańszczyzna w zaborze rosyjskim została zniesiona wyłącznie po to, żeby odciągnąć chłopów od powstania, co się zresztą udało, bo wiejska dzicz ochoczo współpracowała z ruskimi przy tłumieniu powstania. Przemysł powstawał za nasze polskie pieniądze. Zaborcy nic nie dokładali. Zbudowali koleje (które potem przez kilkadziesiąt lat musieliśmy doprowadać do jednolitego standardu), i co? To taka wielka rzecz? Gdyby nie zabory, koleje też by powtały, tyle, że szybciej i lepsze. 
 No łaskawcy! Pańszczyznę ci znieśli i dobrodzieje zezwalali na rozwój przemysłu. Chyba sie pierdo...łeś młotkiem w pusty łeb. Pańszczyzna w zaborze rosyjskim została zniesiona wyłącznie po to, żeby odciągnąć chłopów od powstania, co się zresztą udało, bo wiejska dzicz ochoczo współpracowała z ruskimi przy tłumieniu powstania. Przemysł powstawał za nasze polskie pieniądze. Zaborcy nic nie dokładali. Zbudowali koleje (które potem przez kilkadziesiąt lat musieliśmy doprowadać do jednolitego standardu), i co? To taka wielka rzecz... rozwiń
Avatar
Carera / 19 września 2017 o 13:42
0
Tak, dokładnie, wybuchł tam gaz.
Avatar
Gość / 19 września 2017 o 13:41
0
Pamiętam sklep Puchatek koło poczty, na wystawie siedział ogromny misiek. Ktoś jeszcze pamięta?
Avatar
dyzio / 18 września 2017 o 23:42
0
Do Karola; a ilu zostalo zabitych przez utwalaczy wladzy tzw "ludowej" w latach 1945-1989 -prawie 20 razy wiecej! I to mial byc ustroj sprawiedliwosci spolecznej!                                                                                                                                                                                                                                                 
Avatar
dyzio / 18 września 2017 o 23:40
0
Do Karola a ilu zostalo zabitych przez utwalaczy wladzy tzw "ludowej" w latach 1945-1989 -prawie 20 razy wiecej! I to mial byc ustroj sprawiedliwosci spolecznej!                                                                                                                                                                                                                                                 
Avatar
jaca / 18 września 2017 o 20:52
0
może by komuś dupy nie urwało ,gdyby datę łaskawie zapodał
Avatar
Karol / 18 września 2017 o 20:29
0
undefined napisał:
@ Gość (wczoraj o 17:37) Na poziomie Niemiec czy Francji to nie, ale Hiszpanii już tak. Co do reszty w pełni się zgadzam. Za komuny fałszowano obraz II RP. Polecam książkę "W przedwojennej Polsce. Życie codzienne i niecodzienne", kupiłem i przeczytałem z wielkim zainteresowaniem. II RP to nasz wielki sukces i wielki powód do dumy !!
 wszystkim się tak kolorowo żyło , co ? chyba niekoniecznie . świadczy o tym liczba 818 osób zabitych podczas brutalnego tłumienia przez policję protestów społecznych w latach 1932-1937
 wszystkim się tak kolorowo żyło , co ? chyba niekoniecznie . świadczy o tym liczba 818 osób zabitych podczas brutalnego tłumienia przez policję protestów społecznych w latach 1932-1937 rozwiń
Avatar
Gość / 17 września 2017 o 16:50
0
@ Gość (wczoraj o 17:37) Na poziomie Niemiec czy Francji to nie, ale Hiszpanii już tak. Co do reszty w pełni się zgadzam. Za komuny fałszowano obraz II RP. Polecam książkę "W przedwojennej Polsce. Życie codzienne i niecodzienne", kupiłem i przeczytałem z wielkim zainteresowaniem. II RP to nasz wielki sukces i wielki powód do dumy !!
Avatar
Gość / 17 września 2017 o 16:19
0
Jak w Korei Płn tylko samochodów za dużo.
Avatar
Karol / 17 września 2017 o 09:18
0
undefined napisał:
W II RP nie było idealnie, ale jak miało być w kraju zlepionym po 123 latach z 3 zaborów, muszącym prowadzić wojny z wrogimi sąsiadami i z wrogimi mniejszościami narodowymi. W 20 lat wybudowano COP, Gdynię, stworzono od zera administrację i system prawny, elektryfikowano i meliorowano na potęgę. To było pięknie państwo, prawdziwa Polska z tym co najcenniejsze kulturowo. Gdyby nie bestialstwo IIwśw i czarna dziura komuny Polska miałaby dziś ok 60 milionów obywateli i była na poziomie gospodarczym co najmniej Francji jeśli nie Niemiec.
 zaborcy nie ograniczali się wyłącznie do likwidacji państwa poskiego. to oni znieśli pańszczyznę, budowali koleje, zezwalali na rozwój przemysłu 
 zaborcy nie ograniczali się wyłącznie do likwidacji państwa poskiego. to oni znieśli pańszczyznę, budowali koleje, zezwalali na rozwój przemysłu  rozwiń
Avatar
ja / 21 września 2017 o 15:09
0
Karol napisał:
undefined napisał:
W II RP nie było idealnie, ale jak miało być w kraju zlepionym po 123 latach z 3 zaborów, muszącym prowadzić wojny z wrogimi sąsiadami i z wrogimi mniejszościami narodowymi. W 20 lat wybudowano COP, Gdynię, stworzono od zera administrację i system prawny, elektryfikowano i meliorowano na potęgę. To było pięknie państwo, prawdziwa Polska z tym co najcenniejsze kulturowo. Gdyby nie bestialstwo IIwśw i czarna dziura komuny Polska miałaby dziś ok 60 milionów obywateli i była na poziomie gospodarczym co najmniej Francji jeśli nie Niemiec.
zaborcy nie ograniczali się wyłącznie do likwidacji państwa poskiego. to oni znieśli pańszczyznę, budowali koleje, zezwalali na rozwój przemysłu
 No łaskawcy! Pańszczyznę ci znieśli i dobrodzieje zezwalali na rozwój przemysłu. Chyba sie pierdo...łeś młotkiem w pusty łeb. Pańszczyzna w zaborze rosyjskim została zniesiona wyłącznie po to, żeby odciągnąć chłopów od powstania, co się zresztą udało, bo wiejska dzicz ochoczo współpracowała z ruskimi przy tłumieniu powstania. Przemysł powstawał za nasze polskie pieniądze. Zaborcy nic nie dokładali. Zbudowali koleje (które potem przez kilkadziesiąt lat musieliśmy doprowadać do jednolitego standardu), i co? To taka wielka rzecz? Gdyby nie zabory, koleje też by powtały, tyle, że szybciej i lepsze. 
 No łaskawcy! Pańszczyznę ci znieśli i dobrodzieje zezwalali na rozwój przemysłu. Chyba sie pierdo...łeś młotkiem w pusty łeb. Pańszczyzna w zaborze rosyjskim została zniesiona wyłącznie po to, żeby odciągnąć chłopów od powstania, co się zresztą udało, bo wiejska dzicz ochoczo współpracowała z ruskimi przy tłumieniu powstania. Przemysł powstawał za nasze polskie pieniądze. Zaborcy nic nie dokładali. Zbudowali koleje (które potem przez kilkadziesiąt lat musieliśmy doprowadać do jednolitego standardu), i co? To taka wielka rzecz... rozwiń
Avatar
Carera / 19 września 2017 o 13:42
0
Tak, dokładnie, wybuchł tam gaz.
Avatar
Gość / 19 września 2017 o 13:41
0
Pamiętam sklep Puchatek koło poczty, na wystawie siedział ogromny misiek. Ktoś jeszcze pamięta?
Avatar
dyzio / 18 września 2017 o 23:42
0
Do Karola; a ilu zostalo zabitych przez utwalaczy wladzy tzw "ludowej" w latach 1945-1989 -prawie 20 razy wiecej! I to mial byc ustroj sprawiedliwosci spolecznej!                                                                                                                                                                                                                                                 
Avatar
dyzio / 18 września 2017 o 23:40
0
Do Karola a ilu zostalo zabitych przez utwalaczy wladzy tzw "ludowej" w latach 1945-1989 -prawie 20 razy wiecej! I to mial byc ustroj sprawiedliwosci spolecznej!                                                                                                                                                                                                                                                 
Avatar
jaca / 18 września 2017 o 20:52
0
może by komuś dupy nie urwało ,gdyby datę łaskawie zapodał
Avatar
Karol / 18 września 2017 o 20:29
0
undefined napisał:
@ Gość (wczoraj o 17:37) Na poziomie Niemiec czy Francji to nie, ale Hiszpanii już tak. Co do reszty w pełni się zgadzam. Za komuny fałszowano obraz II RP. Polecam książkę "W przedwojennej Polsce. Życie codzienne i niecodzienne", kupiłem i przeczytałem z wielkim zainteresowaniem. II RP to nasz wielki sukces i wielki powód do dumy !!
 wszystkim się tak kolorowo żyło , co ? chyba niekoniecznie . świadczy o tym liczba 818 osób zabitych podczas brutalnego tłumienia przez policję protestów społecznych w latach 1932-1937
 wszystkim się tak kolorowo żyło , co ? chyba niekoniecznie . świadczy o tym liczba 818 osób zabitych podczas brutalnego tłumienia przez policję protestów społecznych w latach 1932-1937 rozwiń
Avatar
Gość / 17 września 2017 o 16:50
0
@ Gość (wczoraj o 17:37) Na poziomie Niemiec czy Francji to nie, ale Hiszpanii już tak. Co do reszty w pełni się zgadzam. Za komuny fałszowano obraz II RP. Polecam książkę "W przedwojennej Polsce. Życie codzienne i niecodzienne", kupiłem i przeczytałem z wielkim zainteresowaniem. II RP to nasz wielki sukces i wielki powód do dumy !!
Avatar
Gość / 17 września 2017 o 16:19
0
Jak w Korei Płn tylko samochodów za dużo.
Avatar
Karol / 17 września 2017 o 09:18
0
undefined napisał:
W II RP nie było idealnie, ale jak miało być w kraju zlepionym po 123 latach z 3 zaborów, muszącym prowadzić wojny z wrogimi sąsiadami i z wrogimi mniejszościami narodowymi. W 20 lat wybudowano COP, Gdynię, stworzono od zera administrację i system prawny, elektryfikowano i meliorowano na potęgę. To było pięknie państwo, prawdziwa Polska z tym co najcenniejsze kulturowo. Gdyby nie bestialstwo IIwśw i czarna dziura komuny Polska miałaby dziś ok 60 milionów obywateli i była na poziomie gospodarczym co najmniej Francji jeśli nie Niemiec.
 zaborcy nie ograniczali się wyłącznie do likwidacji państwa poskiego. to oni znieśli pańszczyznę, budowali koleje, zezwalali na rozwój przemysłu 
 zaborcy nie ograniczali się wyłącznie do likwidacji państwa poskiego. to oni znieśli pańszczyznę, budowali koleje, zezwalali na rozwój przemysłu  rozwiń
Zobacz wszystkie komentarze 27

Skomentuj

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:
Twój komentarz został dodany

Pozostałe informacje

Victoria Żmudź – Łada Biłgoraj 3:0. Liczyły się punkty, nie styl

Victoria Żmudź – Łada Biłgoraj 3:0. Liczyły się punkty, nie styl 0 0

Victoria wykonała zadanie. Piłkarze Piotra Molińskiego pokonali na własnym boisku Ładę 3:0. Wszystkie gole padały w drugiej połowie, a kluczowe role odegrali: Erwin Sobiech i Piotr Lecki.

Lublin: Wcześniej było tu wysypisko śmieci. Teraz jest nowy park [zdjęcia]
galeria

Lublin: Wcześniej było tu wysypisko śmieci. Teraz jest nowy park [zdjęcia] 18 1

Pierwszego dnia zaplanowano festyn, a drugiego imprezę sportową. Tak otwierany jest nowy park urządzony przy ul. Zawilcowej w Lublinie na terenie dawnej oczyszczalni ścieków i wysypiska śmieci.

Policjanci wchodzą do mieszkania, a 29-latek wychodzi. Zajrzeli do plecaka

Policjanci wchodzą do mieszkania, a 29-latek wychodzi. Zajrzeli do plecaka 12 1

Prawie 400 gramów suszu konopi indyjskich zabezpieczyli wczoraj policjanci z komisariatu w Bełżycach.

Dostawa nielegalnego towaru, a następnie policyjny pościg za kurierem

Dostawa nielegalnego towaru, a następnie policyjny pościg za kurierem 8 0

W środę na jednej z posesji w gminie Kamionka policjanci zabezpieczyli 9,5 litra alkoholu oraz prawie 3,5 tysiąca paczek papierosów bez polskich znaków skarbowych akcyzy.

Stal Kraśnik kontra Wisła Sandomierz, czyli wyjątkowy mecz dla trenera

Stal Kraśnik kontra Wisła Sandomierz, czyli wyjątkowy mecz dla trenera 2 0

W niedzielę o godz. 16 Stal Kraśnik zmierzy się u siebie z Wisłą Sandomierz, czyli byłym klubem trenera Jarosława Pacholarza. Gospodarze będą próbowali się podnieść po bardzo słabym występie w Sieniawie, gdzie dostali aż pięć bramek.

Ksiądz Jacek Stryczek rezygnuje po oskarżeniach o mobbing
film

Ksiądz Jacek Stryczek rezygnuje po oskarżeniach o mobbing 0 9

Po oskarżeniach o mobbing ksiądz Jacek Stryczek chce wycofać się z działalności Stowarzyszenia „Wiosna”. Sprawą ma zająć się prokuratura.

Kandydat na prezydenta Chełma chwali się, że „ma przełożenie na Warszawę” [zdjęcia]
galeria

Kandydat na prezydenta Chełma chwali się, że „ma przełożenie na Warszawę” [zdjęcia] 4 10

Piątkowa regionalna konwencja Prawa i Sprawiedliwości była wiecem poparcia dla Jakuba Banaszka, kandydata na prezydenta Chełma.

TBV Start Lublin zagra w finale Browar Kociewski Cup

TBV Start Lublin zagra w finale Browar Kociewski Cup 0 3

Przed tygodniem triumf na turnieju we Włocławku, a teraz dobra gra w Starogardzie Gdańskim. W piątek TBV Start rozbił w meczu półfinałowym Trefla Sopot aż 96:60. W sobotę o godz. 18.30 lublinianie zagrają w finale z gospodarzami zawodów – Polpharmą.

Mieszkaniec Lublina chciał poćwiczyć sterowanie paralotnią na ziemi. Nagle wiatr poderwał go do góry

Mieszkaniec Lublina chciał poćwiczyć sterowanie paralotnią na ziemi. Nagle wiatr poderwał go do góry 8 1

Obrażeniami ciała zakończyła się próba nauki sterowania paralotnią dla 46-letniego mieszkańca Lublina.

Jubileusz 65-lecia Zespołu Pieśni i Tańca "Powiśle"
28 września 2018, 0:00

Jubileusz 65-lecia Zespołu Pieśni i Tańca "Powiśle" 0 0

W tym roku puławski Zespół Pieśni i Tańca Powiśle obchodzi wyjątkowy jubileusz 65-lecia istnienia. Z tej okazji w dniach 28-30 września w Puławach będzie okazja do wspólnego świętowania - nie zabraknie koncertów i dodatkowych atrakcji.

Wokalista z Lublina walczy w The Voice of Poland. Wybrała go Markowska [wideo]
film

Wokalista z Lublina walczy w The Voice of Poland. Wybrała go Markowska [wideo] 11 1

Tomek Jasiński z Lublina bierze udział w telewizyjnym programie The Voice of Poland. Po swoim występie dostał owacje na stojąco i dołączył do zespołu Patrycji Markowskiej.

"Wieś w XX wieku". Międzynarodowa konferencja w IPN w Lublinie
26 września 2018, 0:00

"Wieś w XX wieku". Międzynarodowa konferencja w IPN w Lublinie 1 0

Co Gdzie Kiedy. W dniach 26-28 września w siedzibie Oddziału Instytutu Pamięci Narodowej w Lublinie (ul. Wodopojna 2) odbędzie się międzynarodowa konferencja naukowa Wieś w XX wieku. Wybrane problemy polityczne, społeczne, gospodarcze i kultura.

"Żyje i przeszczep się udał". Tak pani Ewa z Góry Puławskiej pomogła 26-letniemu Włochowi

"Żyje i przeszczep się udał". Tak pani Ewa z Góry Puławskiej pomogła 26-letniemu Włochowi 51 2

Rozmowa z Ewą Olszowy z Góry Puławskiej, dawcą komórek macierzystych szpiku.

Komunikacja miejska w Lublinie powinna być prywatna? Pomysł kandydatów

Komunikacja miejska w Lublinie powinna być prywatna? Pomysł kandydatów 71 26

Zmiany w działaniu komunikacji miejskiej w Lublinie zaproponowali w piątek działacze komitetu wyborczego „Kukiz, Wolność, Lubelscy Patrioci i Ruchy Miejskie”. Krytykowali też władze MPK.

Znany w Chełmie zabytek czekał na remont od międzywojnia

Znany w Chełmie zabytek czekał na remont od międzywojnia 1 0

Kaplica rodziny Bielskich na zabytkowym cmentarzu parafialnym przy ul. Lwowskiej w Chełmie doczekała się remontu. Miejscowi miłośnicy zabytków upominali się o to już w latach międzywojennych.

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium

Uwaga czytelniku!

Informujemy, że w dniu 25 maja 2018 r. na terenie całej Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, wejdzie w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego w sprawie ochrony danych osobowych. W związku z tym chcielibyśmy Ci przekazać kilka informacji na temat zasad przetwarzania Twoich danych osobowych przez administratora portalu www.dziennikwschodni.pl – spółkę Corner Media sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie.

Bardzo prosimy, zapoznaj się z tymi informacjami uważnie, są to bowiem sprawy bardzo istotne. Jeśli jesteś osobą małoletnią poniżej 16. roku życia, koniecznie przekaż tą wiadomość swoim opiekunom, którzy następnie powinni wytłumaczyć Ci, o co w niej chodzi i dlaczego się do Ciebie zwracamy.

Czym jest RODO?

RODO to potoczna nazwa Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE. W Polsce będzie ono obowiązywało od 25 maja 2018 r. Akt ten wprowadza nowy standard ochrony danych osobowych, nakładając na podmioty przetwarzające te dane (administratorów danych) szereg obowiązków, w tym obowiązek poinformowania Ciebie o sposobie przetwarzania Twoich danych, celach w jakich Twoje dane są przetwarzane oraz o uprawnieniach przysługujących Ci w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez administratora danych.

Administrator danych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Corner Media Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Lublinie, ul. Krakowskie Przedmieście 54, 20-002 Lublin, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego przez Sąd Rejonowy Lublin – Wschód z siedzibą w Świdniku, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, za numerem KRS 0000507517, NIP 7123286919, kapitał zakładowy – 50.000,00. PLN

Możesz się z nami skontaktować zarówno pod adresem:
Corner Media Spółka z o.o.
ul. Krakowskie Przedmieście 54
20-002 Lublinie

jak i mailowo: online@dziennikwschodni.pl

oraz telefonicznie: 81 46-26-800

Rodzaj przetwarzanych danych osobowych

Przetwarzamy dane osobowe podane przez Ciebie podczas procesu rejestracji konta na portalu www.dziennikwschodni.pl, a także dane, które są zbierane podczas korzystania przez Ciebie z tego portalu. Chodzi o dane zbierane i zapisywane w plikach cookies. Więcej na temat plików cookies przeczytasz w naszej polityce prywatności.

Pamiętaj, rejestracja konta na portalu www.dziennikwschodni.pl nie jest obowiązkowa. Nie masz także obowiązku podawania nam swoich prawdziwych danych podczas procesu rejestracji, jak również nie musisz podawać nam wszystkich danych, o które pytamy. Może się jednak zdarzyć tak, że nie posiadając Twoich wszystkich danych albo nie posiadając Twoich prawdziwych danych, nie będziemy w stanie świadczyć Ci wszystkich usług, które oferujemy oraz wywiązać się z wszystkich obowiązków określonych w regulaminie portalu dziennikwschodni.pl (np. zapewnić Ci odpowiedniego bezpieczeństwa w zakresie odzyskania danych dostępowych do konta).

Cel przetwarzania danych osobowych

Głównym celem przetwarzania przez nas Twoich danych jest zapewnienie Ci pełnej funkcjonalności działania serwisu dziennikwschodni.pl, dostępu do usług świadczonych przez nas w ramach tego serwisu, zapewniania Ci bezpieczeństwa podczas korzystania z serwisu (np. w przypadku prób nadużyć) oraz wywiązanie się przez nas z obowiązków umownych wynikających z regulaminu portalu Dziennikwschodni.pl.

Dodatkowy cel przetwarzania danych osobowych to tzw. marketing własny, tj. przetwarzanie danych wyłącznie na nasze wewnętrzne potrzeby w celach analitycznych, badawczych, statystycznych, w szczególności poprzez dążenie do jak najpełniejszego dostosowania treści wyświetlanych na naszych stronach do Twoich preferencji i zainteresowań.

Ponadto, o ile wyrazisz na to zgodę, będziemy mogli przetwarzać Twoje dane osobowe w celach marketingowych (marketing zewnętrzny), w tym przekazywać Twoje dane podmiotom z nami współpracującym – agencjom reklamowym i naszym partnerom handlowym. Pamiętaj, że zgoda na przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych jest całkowicie dobrowolna i możesz ją w każdej chwili wycofać.

Pamiętaj także, że jeżeli jesteś osobą małoletnią, która nie ukończyła 16. roku życia, przesyłanie informacji w celach marketingowych może nastąpić wyłącznie po wyrażeniu zgody przez Twojego rodzica lub opiekuna.

Podstawy prawne przetwarzania danych

Twoje dane osobowe mogą być przetwarzane wyłącznie zgodnie z określonymi w obecnie obowiązujących przepisach podstawami prawnymi. W zależności od celu przetwarzania danych możemy wyróżnić trzy główne podstawy prawne przetwarzania danych.

Pierwszą podstawą przetwarzania danych jest niezbędność do wykonania umów o świadczenie usług. Mamy z nią do czynienia wtedy, gdy przetwarzanie danych jest niezbędne w celu zapewnienia Ci sprawnego, bezpiecznego korzystania z naszego serwisu wraz z jego wszystkimi funkcjonalnościami. Umowy o świadczenie usług to regulaminy, w tym regulamin portalu dziennikwschodni.pl, który akceptujesz decydując się na korzystanie z naszego serwisu.

Drugą podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora danych. Mamy z nim do czynienia w przypadku prowadzenia pomiarów statystycznych oraz działań z zakresu marketingu własnego przez administratora danych.

Wreszcie, trzecią przesłanką przetwarzania danych jest Twoja dobrowolna i świadoma zgoda. Na jej podstawie Twoje dane mogą być wykorzystywane w celach marketingowych, a także w celu profilowania.

Pamiętaj, zgody udzielasz w pełni dobrowolnie. Masz także prawo do cofnięcia udzielonej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w dowolnym momencie. Wycofanie zgody nie będzie miało jednak wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

Podmioty, którym możemy przekazywać dane

Co do zasady Twoje dane osobowe będą przez nas wykorzystywane wyłącznie na nasz własny użytek.

W pewnych sytuacjach możemy jednak przekazać Twoje dane podmiotom z nami współpracującym: – naszym partnerom handlowym, podwykonawcom oferowanych przez nas usług, agencjom marketingowym.

Dodatkowo, w przypadkach ściśle określonych w przepisach prawa, będziemy zobligowani przekazać Twoje dane podmiotom uprawnionym do ich uzyskania na podstawie obecnie obowiązujących przepisów prawa (np. policji czy prokuraturze), pod warunkiem oczywiście, iż wystąpią do nas z takim żądaniem, powołując się na określoną podstawę prawną.

Okres przechowywania danych

Twoje dane osobowe będą przechowywane tak długo, jak będzie to niezbędne do zapewnienia Ci dostępu do usług oferowanych przez serwis www.dziennikwchodni.pl Oczywiście, możesz w każdym czasie złożyć wniosek o zaprzestanie przetwarzania swoich danych osobowych, ich zmianę lub usunięcie.

Informacje o prawach przysługujących osobie, której dane dotyczą

Musisz wiedzieć, że niezależnie od tego, na jakiej podstawie przetwarzamy Twoje dane, masz zawsze prawo dostępu do nich oraz ich poprawiania. Możesz również w każdym momencie żądać ich usunięcia lub cofnąć albo ograniczyć wcześniej udzieloną zgodę na przetwarzanie danych osobowych, przy czym wycofanie danej zgody nie wpływa na administratora danych do przetwarzania danych w celu określonym w danej zgodzie do chwili jej wycofania.

Masz również prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych osobowych.

Możesz też zażądać od administratora danych osobowych przeniesienia Twoich danych lub uzyskania kopii Twoich danych, z tym jednak zastrzeżeniem, że prawo to nie może wpływać niekorzystnie na prawa i wolności innych osób. Administrator danych będzie realizował Twoje żądania w zakresie posiadanych możliwości technicznych.

Informacje o prawie do wniesienia skargi

Organem nadzorczym nad administratorem danych osobowych jest Generalny Inspektor Danych Osobowych, do którego masz prawo wnieść skargę za każdym razem, gdy Twoje dane będą przetwarzane w sposób w Twojej ocenie nieprawidłowy.

Informacje o tym, czy podanie danych jest wymogiem ustawowym lub umownym, czy jesteś zobowiązany do ich podania

Nie jesteś zobowiązany do podawania nam swoich danych osobowych ani wyrażania zgody na ich przetwarzanie, z tym jednak zastrzeżeniem, że ich podanie może okazać się niezbędne dla korzystania z określonych funkcjonalności serwisu.

Jest także możliwe, że jeśli nie wyrazisz zgody na przetwarzanie danych osobowych lub cofniesz wcześniej udzieloną zgodę, nie będziemy mogli zapewnić Ci dostępu do niektórych oferowanych przez nas usług, przy czym zawsze w takim wypadku zostaniesz o tym poinformowany.

Informacje o profilowaniu

Czym jest profilowanie? To zbieranie wszelkich informacji, które pozwalają bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować osobę, która jest poddawana profilowaniu. Profilowanie odbywa się najczęściej przy użyciu systemów informatycznych, w sposób zautomatyzowany, za pomocą specjalnych algorytmów uwzględniających określone wcześniej kryteria. Wyniki profilowania mogą być wykorzystywane m.in. do celów marketingowych, np. w celu spersonalizowania reklamy kierowanej do danego użytkownika lub przygotowania oferty uwzględniającej jego potrzeby lub preferencje.

Oświadczamy, że na chwilę obecną nie profilujemy Twoich danych. Jeśli jednak zaczniemy, zostaniesz o tym uprzednio poinformowany i będziesz miał prawo nie wyrazić na to zgody.

Bardzo prosimy o uważne zapoznanie się z powyższymi informacjami. Gdy już to zrobisz, kliknij przycisk Zapoznałem się z informacją. Przejdź do serwisu.

Rozumiem

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.