Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Moto

3 września 2003 r.
19:11
Edytuj ten wpis

Miejski wojownik rodem z Tych

 (Fiat)
(Fiat)

Nowego fiata pandę, swoje najmłodsze dziecko, włoski koncern zaprezentował na ulicach zatłoczonej do absurdu Lizbony. Wybór miejsca prezentacji był nieprzypadkowy, wszak panda to przecież auto typowo miejskie.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

Na początku miało być gingo

Podczas pierwszej statycznej prezentacji, która miała miejsce na targach motoryzacyjnych w Poznaniu, Fiat anonsował nowy model pod nazwą gingo. Był to jednak marketingowy niewypał (zresztą kolejny). Specjaliści od promocji gruntownie przemyśleli nazwę nowego modelu i doszli do wniosku, że lepiej pozostać przy sprawdzonym nazewnictwie. Stąd nazwa panda, doskonale znana polskim zwolennikom samochodów Fiata.

Kompaktowe auto do miasta

Nowa panda jest produkowana w Tychach. Tym razem Fiat nie zdecydował się na radykalne rozwiązania - tak, jak ma to miejsce w przypadku stilo. Stylizacja pandy jest spokojna. Zaprojektowano ją w rodzinnym stylu. Dość wysokie nadwozie - 154 cm "wzrostu” - zostało bardzo ciepło przyjęte przez liczne grono dziennikarzy z całej Europy, biorących udział w portugalskiej premierze. Żurnaliści zwracali uwagę na ładnie zaprojektowaną atrapę chłodnicy i cały pas przedni, z dużymi lampami o gładkich szkłach. Z tyłu elementem dominującym są duże, zespolone światła zapewniające innym użytkownikom drogi doskonałą czytelność wysyłanych przez pandę sygnałów.
Bardzo sprytnym pomysłem było osadzenie dość wysoko przednich i tylnych lamp. Zapobiega to stłuczeniu kloszy podczas drobnych kolizji czy delikatnego przesuwania po aucie zderzakiem innych samochodów - zjawiska charakterystycznego dla kierowców z dużych miast. Pomocna w tym też jest listwa ochronna zamontowana na każdym zderzaku.
Pięciodrzwiowe nadwozie zapewnia duży komfort użytkowania. Pasażerowie mają łatwy dostęp do foteli oraz do przestrzeni bagażowej.

Funkcjonalne wnętrze

Po raz pierwszy z pandą spotkaliśmy się na wiosnę tego roku, podczas premiery nowego silnika wysokoprężnego 1,3 multijet. Zaprezentowano wówczas dziennikarzom auto prototypowe, z zasłoniętymi elementami wykończenia wnętrza. W Lizbonie poznaliśmy szczegóły.
Trzeba przyznać, że środek nowego fiata może się podobać. Brak tu, oczywiście, fajerwerków w postaci drewna czy skóry, ale w tego rodzaju aucie nie o to chodzi. Deska rozdzielcza to wzór ergonomii. Czytelnie rozlokowane przełączniki ułatwiają życie kierowcy. Na panelu środkowym ulokowano sterowanie wszystkimi funkcjami podwyższa- jącymi komfort kierowania i podróżowania tym samochodem. Nawiewy, sterowanie szybami i klimatyzacja oraz system audio - są pod ręką. Gruba, masywna kierownica dobrze leży w ręku. Jak wspomnieliśmy, panda jest autem miejskim, doskonale zatem zdaje egzamin system podwójnego wspomagania układu kierowniczego dual drive.
Na konsoli środkowej umieszczono też dźwignię zmiany biegów, która bardzo dobrze leży w ręce. Pomysł ten, od dawna realizowany w innych modelach koncernu Fiat, doskonale zdaje egzamin w pandzie.
Niestety, ten sielankowy obraz trzeba nieco zmącić, a to za sprawą regulacji siedziska kierowcy. Nie zastosowano klasycznej regulacji pionowej, a jedynie samego siedziska, i to w dość ograniczonej skali. Kierowcy powyżej 180 cm wzrostu mogą czuć dyskomfort podczas jazdy tym samochodem. Osobom wyższym trudno jest idealnie dopasować położenie siedziska. Mówiąc wprost - siedzi się wysoko, jak na koźle dorożkarskim.
Wnętrze nowej pandy można dowolnie modelować. Tylna kanapa jest dzielona 50:50, a każdą część można dowolnie składać. Po złożeniu obu części mamy do dyspozycji bardzo dużą powierzchnię o dość regularnych kształtach.

Jak się jeździ?

Test drive pandy odbywał się, jak wspomnieliśmy, po ulicach Lizbony. Były więc odcinki zatłoczone, ale mieliśmy także sposobność jazdy po obwodnicach stolicy Portugalii. Auto testowe było wyposażone w silnik 1,2 litra, "średni” z trzech proponowanych w tym modelu.
Pierwsze wrażenie z jazdy pandą - to sporo miejsca z przodu. Drugie wrażenie - trochę zbyt mało mocy, szczególnie w odniesieniu do silnika 1,1, który pozwala tylko na spokojną jazdę po mieście. O większym szaleństwie na autostradzie nie ma co nawet myśleć. Pozostaje tylko prawy pas i łagodna jazda do przodu.
Lepiej jest w przypadku silnika 1,2 l. Niewielka różnica w pojemności, ale auto jest odczuwalnie żwawsze. Wyraźnie czuć różnicę podczas startu spod świateł, a na autostradzie nie trzeba już trzymać się kurczowo prawego pasa.
Oczywiście, królem w gamie silników fiata panda jest diesel 1,3 multijet, lecz takim samochodem w Lizbonie nie jeździliśmy.
Nową pandę prowadzi się doskonale. Jest może trochę zbyt miękka, ale układ kierowniczy działa niezwykle precyzyjnie. Niewielkie gabaryty w połączeniu z systemem dual drive pozwalają doskonale manewrować w gęstym ruchu miejskim. Już po pierwszych kilku kilometrach jechaliśmy pandą jak rodowici mieszkańcy Lizbony, znani raczej z temperamentu niż z przestrzegania przepisów ruchu drogowego. Bardzo szybko i sprawnie zmienia się pandą pasy ruchu. Doskonała widoczność przez dużą szybę przednią ułatwia prowadzenie. Niestety, nie można precyzyjnie ustawić prawego lusterka. Jego ramka obudowy zasłania nieco pole widoczności.

Mały, ale bezpieczny

Na polski rynek panda standardowo będzie wyposażona w poduszkę powietrzną dla kierowcy. Za dopłatą można mieć drugą poduszkę oraz kurtyny boczne chroniące pasażerów na przednich i tylnych siedzeniach przed skutkami bocznego zderzenia. W pakiecie dodatkowym proponowane są także systemy kontroli hamowania, trakcji oraz stabilności samochodu.
Handlowa premiera pandy ma mieć miejsce już we wrześniu. Cena auta wynosić ma 26 900 zlotych za model podstawowy - z jedną poduszką i podgrzewaną tylną szybą, ale bez wspomagania kierownicy.

Panda w liczbach

Silnik 1,1fire 1,2 fire 1,3 multijet
Moc w KM 54 60 70

Max moment obrotowy w Nm
88 102 145
Max V 150 155 160
Przyspieszenie od 0 do 100 kmh w s 15 14 13
Zużycie paliwa na 100 km w litrach:
cykl miejski 7,2 7,1 5,4
cykl mieszany 5,7 5,6 4,3

Pozostałe informacje

„Wszyscy jesteśmy ambasadorami wolności” – muzyczna uczta na Placu Zamkowym i przed telewizorami
ZDJĘCIA
galeria

„Wszyscy jesteśmy ambasadorami wolności” – muzyczna uczta na Placu Zamkowym i przed telewizorami

We wtorkowy wieczór, mimo kapryśnej pogody, Plac Zamkowy w Lublinie wypełnił się po brzegi. Tysiące mieszkańców przyszło, by wspólnie świętować wolność podczas niezwykłego widowiska muzycznego „Polska na Tak!”. Koncert, który połączył różne pokolenia artystów i widzów, był hołdem dla niepodległości, solidarności i otwartości. Zobaczcie naszą fotogalerię.

11 Listopada wystrzelali Puchar Niepodległości
galeria

11 Listopada wystrzelali Puchar Niepodległości

Na strzelnicy lubelskiego „Snajpera” rywalizowali zawodnicy klubów strzeleckich oraz osoby indywidualne posiadające licencje albo patenty strzeleckie. Najwyższe trofeum to Puchar Niepodległości.

Wypadek w Moszczance. Trasa zablokowana w obu kierunkach

Wypadek w Moszczance. Trasa zablokowana w obu kierunkach

Do poważnego wypadku doszło dzisiaj wieczorem około godziny 18:15 w miejscowości Moszczanka (woj. lubelskie), na drodze krajowej nr 48 na odcinku Dęblin – Kock.

„Historia na śmierć i życie” – przypadek Moniki
RECENZJA

„Historia na śmierć i życie” – przypadek Moniki

Czy młoda osoba, która popełniła zbrodnię, powinna spędzić resztę życia za kratami? Historia Moniki Osińskiej pokazuje, że odpowiedź nie jest prosta.

107. rocznica odzyskania niepodległości. Centralne obchody odbyły się w Warszawie
RELACJA

107. rocznica odzyskania niepodległości. Centralne obchody odbyły się w Warszawie

W Warszawie prezydent Karol Nawrocki złożył wieńce, wręczył odznaczenia i nominacje generalskie, a w Gdańsku premier Donald Tusk uczestniczył w Paradzie Niepodległości, podkreślając jedność i wspólną odpowiedzialność za kraj.

Inscenizacja „Drogi do wolności” w Muzeum Wsi Lubelskiej
galeria

Inscenizacja „Drogi do wolności” w Muzeum Wsi Lubelskiej

Wydarzenie, przygotowane we współpracy z Teatrem z Nasutowa, pozwoliło uczestnikom przenieść się do obozu legionistów z 1918 roku i poczuć atmosferę tamtych przełomowych dni.

Lublin świętuje odzyskanie niepodległości. Za nami oficjalne uroczystości
ZDJĘCIA
galeria

Lublin świętuje odzyskanie niepodległości. Za nami oficjalne uroczystości

Zebranie Rady Miasta, uroczysty apel, defilada i złożenie wieńców pod pomnikami bohaterów – tak w Lublinie przebiegały obchody Narodowego Święta Niepodległości z udziałem przedstawicieli władz miasta i województwa.

Budynek Zarządu Regionu Środkowo-Wschodniego NSZZ „Solidarność” przy ul. Królewskiej 3 w Lublinie w czasie strajku nauczycieli Lubelszczyzny, 1981 r.
DODATEK IPN

„SOLIDARNOŚĆ". Polska droga do wolności

Wybuch masowych strajków pracowniczych w 1980 r. w Polsce był wyrazem buntu wolnościowego Polaków wobec rzeczywistości komunistycznej. Powstały w ich wyniku wielomilionowy ruch związkowy „Solidarności” okazał się jednym z największych fenomenów w tysiącletnich dziejach naszego kraju.

Artystyczny symbol Niepodległej pojawił się w Lublinie

Artystyczny symbol Niepodległej pojawił się w Lublinie

Nowy mural przy ul. Zamojskiej stał się artystycznym akcentem obchodów Święta Niepodległości. Lublin jako pierwszy w Polsce włączył się w akcję „Polska na TAK!”

Święto Niepodległości w Puławach. Kwiaty, przemówienia a wieczorem koncert
zdjęcia, wideo
galeria
film

Święto Niepodległości w Puławach. Kwiaty, przemówienia a wieczorem koncert

Niepodległość nie jest nam dana raz na zawsze - powtarzali dzisiaj w swoich przemówieniach przed Pomnikiem Niepodległości - wiceprezydent Puław, Grzegorz Nowosadzki i przewodniczący rady miasta - Mariusz Wicik. Kwiaty pod pomnikiem złożyły delegacje lokalnych władz, szkół i służb mundurowych.

Od Ojców Niepodległości do wnuków "Solidarności"
DODATEK IPN

Od Ojców Niepodległości do wnuków "Solidarności"

Odzyskanie przez Polskę niepodległości po 123 latach rozbiorów było procesem rozłożonym w czasie i wielowymiarowym. Polski sukces z 1918 r., zwieńczony ustaleniem granic odrodzonego państwa, miał wielu ojców, którzy różnymi drogami i za pomocą różnych metod dążyli do wielkiego celu Polaków – odzyskania niepodległego państwa.

Kozłówka w niedzielę zaprasza na urodziny. Darmowe zwiedzanie z atrakcjami
historia

Kozłówka w niedzielę zaprasza na urodziny. Darmowe zwiedzanie z atrakcjami

Koncert orkiestry, wystawy, militaria, filmowe seanse - to wszystko i wiele więcej w niedzielę będzie to zobaczenia i posłuchania w Muzeum Zamoyjskich w Kozłówce. Placówka 16 listopada zaprasza na Dzień Otwartych Drzwi - bez biletów.

Kamienice przy ulicy Królewskiej nr 1‒3 zniszczone w trakcie walk o Lublin w lipcu 1944 r. w wyniku potyczki między sowieckimi i niemieckimi czołgami (autor nieznany, zbiory APL)
DODATEK IPN

Lublin. Wolność utracona – zniszczone miasto

Dzień 11 listopada 1918 r. przyjęto jako umowną datę odzyskania przez Polskę niepodległości po 123 latach zaborów. Rozpoczęła się wówczas wieloletnia odbudowa państwa, utrwalanie jego granic, ładu politycznego oraz integracja społeczeństwa.

Zdjęcie ilustracyjne

Bractwo Miłosierdzia św. Brata Alberta prosi o wsparcie dla ogrzewalni w Lublinie

Ogrzewalnia od 1 października przyjmuje mężczyzn, którzy nie mają gdzie spędzić nocy. Placówka codziennie udziela wsparcia potrzebującym, zapewniając im schronienie, ciepło i możliwość zadbania o podstawowe potrzeby.

Filip Luberecki (z prawej) ma szansę zagrać w reprezentacji Polski U21

Czterch piłkarzy Motoru i jeden trener udało się na zgrupowania reprezentacji narodowych

W najbliższych dniach odbędą się mecze reprezentacji narodowych, zarówno tych pierwszych, jak i młodzieżowych. W trakcie przerwy w rozgrywkach na zgrupowania poszczególnych drużyn udało się pięciu przedstawicieli Motoru Lublin

ALARM24

Masz dla nas temat? Daj nam znać pod numerem:
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

kliknij i poinformuj nas!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium