Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Moto

3 października 2017 r.
16:25

Nowy Ford Fiesta, czyli zwinne miejskie auto. Nasz test samochodu [wideo]

Autor: Zdjęcie autora Paweł Puzio

Szukacie zwinnego samochodu do miasta, który uwielbia szybką jazdę po zakrętach. Wybór jest oczywisty – nowy ford fiesta. Sprawdziliśmy, jak spisuje się 100-konna wersja w najwyższej kompletacji Titanium. To już 7. generacja fiesty, króla miejskich hatchbacków.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

Na parkingu przed salonem Carrara-Ford w Lublinie błyszczała się nowa fiesta. Słońce ślizgało się po ciekawym lakierze Deep Impact Blue, przypominającym barwę oceanu. Promienie dyskretnie podkreślały bardziej elegancką linię nadwozia, które urosło w porównaniu z poprzednią generacją. Długość wynosi 4040 mm (+71 mm), szerokość 1734 mm (+13 mm), wysokość 1483 mm (+12 mm), a rozstaw osi wzrósł do 2493 mm (+4 mm). 

Płynna linia

Różnice są widoczne już na pierwszy rzut oka. Nowy kształt reflektorów podkreślają „ledowe wąsy” świateł dziennych. Nieco łagodniejsza linia nadwozia płynnie przechodzi do całkowicie nowego tyłu, z odmienioną linią tylnych świateł. Z większego focusa przeniesiono Door Edge Protector, czyli wysuwające się plastikowe płytki chroniące lakier na krawędziach drzwi.

O ile na zewnątrz fiesta przeszła zmianę ewolucyjną, to w środku została gruntownie przemodelowana. Całkowicie odmieniona deska jest teraz znacznie bardziej ergonomiczna i bardziej technologiczna.

Pierwsze, co rzuca się w oczy to 8-calowy tablet na środku deski. Na ekran można zrzucić widok ze smartfona poprzez AppLink oraz skorzystać z systemu SYNC 3, czyli rozbudowanej funkcji sterowania głosem. Jest to ciekawe i praktyczne rozwiązania, bo kierowca może „porozmawiać” z samochodem i wydać komendę np. wybrania określonego numeru telefonu, ulubionej stacji radiowej lub muzyki poprzez jeden z dwóch portów USB. Do ekranu 8-calowefgo i 7 głośników trzeba dopłacić 1600 zł.

Analogowa deska, z dużym wyświetlaczem TFT, jest przejrzysta. Również obsługa wielofunkcyjnej kierownicy nie sprawia problemów. Wygodne przednie fotele maja sportowy charakter. Pasażerowie z przodu maja sporo miejsca, z tyłu fiesta jednak nie grzeszy przestronnością.

Tu i ówdzie z deski przebija się fortepianowa czerń, dyskretnie podkreślająca jakość wykończenie, a zarazem nadająca elegancji. Boczki są twarde, ale dobrze komponują się z całością. Nowa fiesta trzyma wysokie standardy, jak na klasę miejskich hatchbacków. Wisienką na torcie był odsuwany, szklany dach o imponujących rozmiarach. Dopłata za ten gadżet to 3,5 tys. złotych, czyli w granicach rozsądku. Kolejnym ważnym aspektem jest doskonałe wyciszenie kabiny. Efekt ten uzyskano poprawą izolacji akustycznej szyb i układu przeniesienia napędu.

Więcej technologii

W nowej fieście Ford zastosował mnóstwo technologii znanej z modeli o półkę lub dwie wyżej. Nie na darmo producent mówi o tym modelu, że jest najbardziej zaawansowany technologicznie wśród małych aut. W testowej fieście był zatem strażnik utrzymania samochodu w pasie jazdy, adaptacyjny tempomat utrzymujący prędkość i odległość od samochodu poprzedzającego, system awaryjnego hamowania.

Kolejną funkcją przydającą się na drodze jest rozpoznawanie znaków drogowych. System ten jest w stanie monitorować wiele ograniczeń prędkości, odnoszących się do poszczególnych pasów ruchu i wyświetlanych na bramach, aktualizując jednocześnie te dane na wyświetlaczu. Mechanizm Auto High Beam to automatyczne światła drogowe, skutecznie dostosowujące strumień światła do sytuacji na drodze, bez obaw o oślepianie innych kierowców. Bardzo dobrze prezentuje się kamera cofania, która na 8-calowym wyświetlaczu pokazuje obraz w jakości HD.

Fiesta pozytywnie zaskakuje liczbą systemów i możliwych opcji. W opcjonalnym systemie automatycznego parkowania fiesta unika stłuczki poprzez automatyczną ingerencja układu hamulcowego. System dwóch kamer, trzech radarów i 12 czujników ultradźwiękowych monitoruje przestrzeń wokół samochodu, skanując teren na 130 metrów przed samochodem. Fiesta potrafi też nocą rozpoznać pieszego i zapobiec kolizji.

Mały litraż, sporo werwy

Pod maską testowego Forda pracował litrowy silniki EcoBoost o mocy 100 koni. Mimo tylko trzech cylindrów, silnik działa z dużą kulturą. Nie wydawał dziwnych dźwięków, jak „trzycylindrówki” konkurencji.

Fiesta mimo niewielkiej pojemności porusza się dość żwawo. Przyspiesza z dużą lekkością, liniowo reagując na pedał przyspiesznika. Może nie jest to żywiołowa reakcja, ale nie ma powodów do narzekań.

Fiesta jest dość lekkim autem, dlatego 100 koni zupełnie wystarcza, a przełożenia 6-biegowej, ręcznej skrzynia są dobrane idealnie. Skrzynia pracowała lekko, mimo że samochód miał tylko kilkaset kilometrów na liczniku, był praktycznie nowy.

Kręta frajda

Największym atutem każdej fiesty jest zawieszenie. Od dawna wiadomo, że w tym względzie Ford nie ma sobie równych. Nowa fiesta dostarcza jeszcze więcej frajdy z jazdy. A to za sprawą ulepszonego zawieszenia oraz elektronicznej kontroli wektorowania napędu (Electronic Torque Vectoring Control), czyli elektronicznej szpery.

Czuć to na każdym zakręcie, bo mały „fordzik” trzyma się drogi jak przyklejony. Przyczepność poprawiono o 10 proc., a sztywniejsza konstrukcja auta zapewnia jeszcze lepsze czucie drogi. Warto też wspomnieć, że o 8 proc. skrócono drogę hamowania z prędkości 100 km/h. Sztywność konstrukcji oraz lepsze układ jezdny sprawiają, że fiesta prowadzi się precyzyjnie, z lekkością pokonuje ciasne zakręty, z dużą rezerwą bezpieczeństwa. Doskonałe zawieszenie świetnie współgra z czułym układem kierowniczym wspomaganym elektrycznie.

Podsumowanie

Nowa 7. generacja fiesty ma wszelkie atuty, aby utrzymać pozycję lidera w swoim segmencie. Zwinne miejskie auto, dobrze wyposażone, jest warte inwestycji. Nie tylko dobrze wygląda, ale również świetnie jeździ. Litrowy EcoBoost jest kompromisem pomiędzy oczekiwaną dynamiką, a niskimi kosztami zużycia paliwa.

Dodatkowo Ford rozsądnie skomponował cennik. Wersja testowa, bardzo wyposażona nieznacznie przekracza kwotę 60 tysięcy złotych, zaś model bazowy z silnikiem 1.1 litra to wydatek 44,9 tys. zł. Dla osób bardzo wymagających przygotowano linię Vignale z luksusowym wykończeniem.

Pozostałe informacje

Premier Donald Tusk

Donald Tusk w orędziu: tworzymy armię, jakiej Polska nie miała od wieków, super silną i nowoczesną – armię do wygrywania

Czasy są trudne, do polityki światowej wraca niepewność, brutalność i egoizm; wojna przestała być abstrakcją - podkreślił w czwartkowym orędziu telewizyjnym orędziu premier Donald Tusk. – Czy mamy się bać? Nie. My mamy być silni – dodał. Zapewnił też: tworzymy armię, jakiej Polska nie miała od wieków.

Hans Nielsen: Motor to faworyt do mistrzostwa Polski

Hans Nielsen: Motor to faworyt do mistrzostwa Polski

Rozmowa z Hansem Nielsenem, legendarnym żużlowcem Motoru Lublin

Zarzuty dla ojca i syna po ataku na ratowników medycznych w Łukowie

Zarzuty dla ojca i syna po ataku na ratowników medycznych w Łukowie

Zarzuty znieważenia i naruszenia nietykalności cielesnej usłyszał ojciec oraz syn, którzy mieli zaatakować ratowników medycznych na oddziale ratunkowym w Łukowie. Według ustaleń byli zniecierpliwieni długim oczekiwaniem na udzielenie pomocy. Obaj byli trzeźwi.

Lutnia Piszczac zainkasowała komplet punktów w spotkaniu z Unią Żabików

W środę i czwartek rozegrane zostały mecze 23. kolejki bialskiej klasy okręgowej

Podział punktów w spotkaniu LZS Sielczyk z Az-Bud Komarówka Podlaska. Orlęta Łuków z nowym trenerem rozbiły Absolwenta Domaszewnica. Victoria Parczew lepsza od Orła Czemierniki

Uciekać przed komendantem – zły pomysł
Kraśnik

Uciekać przed komendantem – zły pomysł

Dynamiczny pościg za przestępcą po ulicach  Kraśnika – sceny jak z filmu akcji miały dziś miejsce przed południem w tym mieście. Uciekał przestępca poszukiwany do odbycia kary pozbawienia wolności. W bezpośrednim pościgu uczestniczył funkcjonariusz w cywilu oraz zastępca komendanta powiatowego policji w Kraśniku, który jako pierwszy ujął 30-letniego rzezimieszka.

Premier Donald Tusk (z prawej) w towarzystwie posła Michała Krawczyka

Dziś o godzinie 20 premier Donald Tusk wygłosi orędzie

Premier Donald Tusk wygłosi w czwartek o godzinie 20 orędzie – potwierdza podsekretarz stanu w kancelarii premiera Agnieszka Rucińska.

ChKS Chełm rozpoczyna decydującą walkę o awans do PlusLigi

ChKS Chełm rozpoczyna decydującą walkę o awans do PlusLigi

Pierwszy mecz finału play-off z Mickiewiczem Kluczbork w piątek o godzinie 17.30

Zalety i wady ruletka czatów randkowych

Zalety i wady ruletka czatów randkowych

Jeśli jesteś aktywnym użytkownikiem Internetu, bardzo dobrze wiesz, że czat wideo nie jest już nowym formatem randek online. Pierwsze losowe wideo czaty Omegle i Chatroulette zostały uruchomione w 2009 roku i szybko zyskały popularność. Nie tylko dzięki temu, że są one wygodne, ale także dlatego że to zupełnie sposób na randkę.

Trenowali przed majówką. Skutecznie – 24 punkty i pożegnanie z prawem jazdy

Trenowali przed majówką. Skutecznie – 24 punkty i pożegnanie z prawem jazdy

Trwa długi, majowy weekend. Nad bezpieczeństwem na drogach czuwają policjanci ruchu drogowego. Nawet częste kontrole nie zastąpią rozsądku kierowców. Przekonali się o tym dwaj szoferzy. Tuż przed majówką jeden z nich „zarobił” jednorazowo 24 punkty karne, a drugi stracił prawo jazdy.

21 lat w Unii
galeria

21 lat w Unii

1 maja obchodzimy 21. rocznicę wstąpienia Polski do Unii Europejskiej. Z tej okazji przed budynkiem LUW przy ul. Spokojnej w Lublinie nastąpiło uroczyste podniesienie na maszty flag oraz odegranie hymnów Polski i UE.

W sobotę 24 maja wieczorem centrum miasta Puławy zamieni się w rajdowy odcinek specjalny
Puławy

Zbliża się Rajd Nadwiślański. Ściganie wraca na ulice Puław

W sobotę i niedzielę, 24 i 25 maja, odbędzie się Rajd Nadwiślański. Jeden z odcinków specjalnych, tak jak przed laty, poprowadzony zostanie ulicami Puław. Na kibiców czekać będzie również strefa artystyczno-gastronomiczno-piknikowa.

Briefing prezydent Michała Litwiniuka

"Haniebny happening Grzegorza Brauna". Prezydent Białej Podlaskiej potępia zdjęcie flagi Ukrainy

Prezydent Michał Litwiniuk (PO) potępia „haniebny happening” Grzegorza Brauna w Białej Podlaskiej i zapowiada, że flaga Ukrainy ponownie zawiśnie na fasadzie ratusza. W środę na wiecu wyborczym zwolennicy kontrowersyjnego polityka za jego namową przy użyciu drabiny ściągnęli flagę z budynku urzędu.

Grzegorz Braun (z prawej) ma kłopoty. Uchylenia jego immunitetu domaga się szef resortu sprawiedliwości
polityka

Adam Bodnar chce ukarania Grzegorza Brauna. Za zabranie ukraińskiej flagi

Ekscesy Grzegorza Brauna nie pozostaną bezkarne - oświadczył dzisiaj minister sprawiedliwości Adam Bodnar, odnosząc się do zachowania polityka w szpitalu w Oleśnicy oraz na wiecu w Białej Podlaskiej.

Grafika stworzona przy użyciu SI
magazyn

"Umiem rozmawiać o sensie życia i tworzyć sonety"

O tym czy jest sztuczna inteligencja, do czego służy, jak widzi ludzi i przyszłość społeczeństwa rozmawiamy ze...sztuczną inteligencją. Na nasze pytania odpowiada Chat GPT w wersji 4.o - najpopularniejszy model językowy na świecie.

Zamkowe owce z Janowca rozpoczęły wypas
przyroda

Zamkowe owce z Janowca rozpoczęły wypas

Tuż przed długim weekendem majowym do Janowca wróciły owce. Jest ich 43, a ich zadaniem jest pielęgnacja zamkowego krajobrazu poprzez poprawę tzw. bioróżnorodności parku.

ALARM24

Masz dla nas temat? Daj nam znać pod numerem:
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

kliknij i poinformuj nas!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium