Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Moto

3 października 2017 r.
16:25

Nowy Ford Fiesta, czyli zwinne miejskie auto. Nasz test samochodu [wideo]

Autor: Zdjęcie autora Paweł Puzio
0 3 A A

Szukacie zwinnego samochodu do miasta, który uwielbia szybką jazdę po zakrętach. Wybór jest oczywisty – nowy ford fiesta. Sprawdziliśmy, jak spisuje się 100-konna wersja w najwyższej kompletacji Titanium. To już 7. generacja fiesty, króla miejskich hatchbacków.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

Na parkingu przed salonem Carrara-Ford w Lublinie błyszczała się nowa fiesta. Słońce ślizgało się po ciekawym lakierze Deep Impact Blue, przypominającym barwę oceanu. Promienie dyskretnie podkreślały bardziej elegancką linię nadwozia, które urosło w porównaniu z poprzednią generacją. Długość wynosi 4040 mm (+71 mm), szerokość 1734 mm (+13 mm), wysokość 1483 mm (+12 mm), a rozstaw osi wzrósł do 2493 mm (+4 mm). 

Płynna linia

Różnice są widoczne już na pierwszy rzut oka. Nowy kształt reflektorów podkreślają „ledowe wąsy” świateł dziennych. Nieco łagodniejsza linia nadwozia płynnie przechodzi do całkowicie nowego tyłu, z odmienioną linią tylnych świateł. Z większego focusa przeniesiono Door Edge Protector, czyli wysuwające się plastikowe płytki chroniące lakier na krawędziach drzwi.

O ile na zewnątrz fiesta przeszła zmianę ewolucyjną, to w środku została gruntownie przemodelowana. Całkowicie odmieniona deska jest teraz znacznie bardziej ergonomiczna i bardziej technologiczna.

Pierwsze, co rzuca się w oczy to 8-calowy tablet na środku deski. Na ekran można zrzucić widok ze smartfona poprzez AppLink oraz skorzystać z systemu SYNC 3, czyli rozbudowanej funkcji sterowania głosem. Jest to ciekawe i praktyczne rozwiązania, bo kierowca może „porozmawiać” z samochodem i wydać komendę np. wybrania określonego numeru telefonu, ulubionej stacji radiowej lub muzyki poprzez jeden z dwóch portów USB. Do ekranu 8-calowefgo i 7 głośników trzeba dopłacić 1600 zł.

Analogowa deska, z dużym wyświetlaczem TFT, jest przejrzysta. Również obsługa wielofunkcyjnej kierownicy nie sprawia problemów. Wygodne przednie fotele maja sportowy charakter. Pasażerowie z przodu maja sporo miejsca, z tyłu fiesta jednak nie grzeszy przestronnością.

Tu i ówdzie z deski przebija się fortepianowa czerń, dyskretnie podkreślająca jakość wykończenie, a zarazem nadająca elegancji. Boczki są twarde, ale dobrze komponują się z całością. Nowa fiesta trzyma wysokie standardy, jak na klasę miejskich hatchbacków. Wisienką na torcie był odsuwany, szklany dach o imponujących rozmiarach. Dopłata za ten gadżet to 3,5 tys. złotych, czyli w granicach rozsądku. Kolejnym ważnym aspektem jest doskonałe wyciszenie kabiny. Efekt ten uzyskano poprawą izolacji akustycznej szyb i układu przeniesienia napędu.

Więcej technologii

W nowej fieście Ford zastosował mnóstwo technologii znanej z modeli o półkę lub dwie wyżej. Nie na darmo producent mówi o tym modelu, że jest najbardziej zaawansowany technologicznie wśród małych aut. W testowej fieście był zatem strażnik utrzymania samochodu w pasie jazdy, adaptacyjny tempomat utrzymujący prędkość i odległość od samochodu poprzedzającego, system awaryjnego hamowania.

Kolejną funkcją przydającą się na drodze jest rozpoznawanie znaków drogowych. System ten jest w stanie monitorować wiele ograniczeń prędkości, odnoszących się do poszczególnych pasów ruchu i wyświetlanych na bramach, aktualizując jednocześnie te dane na wyświetlaczu. Mechanizm Auto High Beam to automatyczne światła drogowe, skutecznie dostosowujące strumień światła do sytuacji na drodze, bez obaw o oślepianie innych kierowców. Bardzo dobrze prezentuje się kamera cofania, która na 8-calowym wyświetlaczu pokazuje obraz w jakości HD.

Fiesta pozytywnie zaskakuje liczbą systemów i możliwych opcji. W opcjonalnym systemie automatycznego parkowania fiesta unika stłuczki poprzez automatyczną ingerencja układu hamulcowego. System dwóch kamer, trzech radarów i 12 czujników ultradźwiękowych monitoruje przestrzeń wokół samochodu, skanując teren na 130 metrów przed samochodem. Fiesta potrafi też nocą rozpoznać pieszego i zapobiec kolizji.

Mały litraż, sporo werwy

Pod maską testowego Forda pracował litrowy silniki EcoBoost o mocy 100 koni. Mimo tylko trzech cylindrów, silnik działa z dużą kulturą. Nie wydawał dziwnych dźwięków, jak „trzycylindrówki” konkurencji.

Fiesta mimo niewielkiej pojemności porusza się dość żwawo. Przyspiesza z dużą lekkością, liniowo reagując na pedał przyspiesznika. Może nie jest to żywiołowa reakcja, ale nie ma powodów do narzekań.

Fiesta jest dość lekkim autem, dlatego 100 koni zupełnie wystarcza, a przełożenia 6-biegowej, ręcznej skrzynia są dobrane idealnie. Skrzynia pracowała lekko, mimo że samochód miał tylko kilkaset kilometrów na liczniku, był praktycznie nowy.

Kręta frajda

Największym atutem każdej fiesty jest zawieszenie. Od dawna wiadomo, że w tym względzie Ford nie ma sobie równych. Nowa fiesta dostarcza jeszcze więcej frajdy z jazdy. A to za sprawą ulepszonego zawieszenia oraz elektronicznej kontroli wektorowania napędu (Electronic Torque Vectoring Control), czyli elektronicznej szpery.

Czuć to na każdym zakręcie, bo mały „fordzik” trzyma się drogi jak przyklejony. Przyczepność poprawiono o 10 proc., a sztywniejsza konstrukcja auta zapewnia jeszcze lepsze czucie drogi. Warto też wspomnieć, że o 8 proc. skrócono drogę hamowania z prędkości 100 km/h. Sztywność konstrukcji oraz lepsze układ jezdny sprawiają, że fiesta prowadzi się precyzyjnie, z lekkością pokonuje ciasne zakręty, z dużą rezerwą bezpieczeństwa. Doskonałe zawieszenie świetnie współgra z czułym układem kierowniczym wspomaganym elektrycznie.

Podsumowanie

Nowa 7. generacja fiesty ma wszelkie atuty, aby utrzymać pozycję lidera w swoim segmencie. Zwinne miejskie auto, dobrze wyposażone, jest warte inwestycji. Nie tylko dobrze wygląda, ale również świetnie jeździ. Litrowy EcoBoost jest kompromisem pomiędzy oczekiwaną dynamiką, a niskimi kosztami zużycia paliwa.

Dodatkowo Ford rozsądnie skomponował cennik. Wersja testowa, bardzo wyposażona nieznacznie przekracza kwotę 60 tysięcy złotych, zaś model bazowy z silnikiem 1.1 litra to wydatek 44,9 tys. zł. Dla osób bardzo wymagających przygotowano linię Vignale z luksusowym wykończeniem.

Pozostałe informacje

Druga tura w Biłgoraju. Historia lubi się powtarzać?
Wybory 2024

Druga tura w Biłgoraju. Historia lubi się powtarzać?

Janusz Rosłan i Wojciech Gleń zmierzą się w drugiej turze wyborów samorządowych w Biłgoraju. Czy wygra urzędujący burmistrz czy jego konkurent, zresztą ten sam, co w wyborach 2018 roku?

Poszukiwany listem gończym za oszustwo wpadł w powiecie wołomińskim

Poszukiwany listem gończym za oszustwo wpadł w powiecie wołomińskim

Bialscy kryminalni zatrzymali poszukiwanego listem gończym od lutego ubiegłego roku 48-latka. Mężczyzna aby uniknąć kary zmienił miejsce zamieszkania i zerwał kontakty.

Uniwersytet Medyczny wybrał rektora

Uniwersytet Medyczny wybrał rektora

Profesor Wojciech Załuska został wybrany na rektora Uniwersytetu Medycznego w Lublinie na kadencję 2024-28.

Stadion żużlowy przy Al. Zygmuntowskich zmienia nazwę

Stadion żużlowy przy Al. Zygmuntowskich zmienia nazwę

Stadion żużlowy przy Al. Zygmuntowskich 5 zmieni nazwę na mocy umowy z jednym z partnerów. Firma Best Auto Sp. z.o.o., bo o niej mowa, miała prawo do wskazania nazwy obiektu.

Stary Kraśnik rozbłyśnie parkiem

Stary Kraśnik rozbłyśnie parkiem

Burmistrz Wojciech Wilk przedstawił niedawno kilka projektów inwestycyjnych w różnych częściach miasta. Obok tych w dzielnicy fabrycznej i Zalewu Kraśnickiego są także gotowe plany dotyczące dzielnicy starej. To przede wszystkim „Light Park” przy ul. Narutowicza. Ta propozycja jest skierowana do ludzi młodych.

Kobiety wyślą urzędującego od 33 lat burmistrza, a wcześniej wójta na emeryturę?
WYBORY 2024

Kobiety wyślą urzędującego od 33 lat burmistrza, a wcześniej wójta na emeryturę?

To będzie jedna z najciekawszych batalii o fotel burmistrza w niedzielnej drugiej turze wyborów w województwie lubelskim. O najważniejszy urząd w mieście i gminie Siedliszcze walczyć będą Hieronim Zonik, który funkcję wójta, a następnie burmistrza odkąd Siedliszcze zostało miastem, pełni nieprzerwanie od 1991 r. i Joanna Bartnik, przedsiębiorcza kobieta, która kilka lat temu związała się z urokliwą miejscowością w powiecie chełmskim, kupując dwór w Kuliku.

Prawdziwy przewrót w sokolej rodzinie. Czy do gniazda wrócą jaja?
AKTUALIZACJA

Prawdziwy przewrót w sokolej rodzinie. Czy do gniazda wrócą jaja?

Tuż przed godziną 13 fani sokołów przeżyli szok. Zaginiona Wrotka wróciła do gniazda. Ale na razie nie wiadomo czy powrócą także pisklęta.

Będzie mroźno i ślisko. IMGW ostrzega

Będzie mroźno i ślisko. IMGW ostrzega

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej wydał dwa ostrzeżenia dla części województwa lubelskiego.

Siedmiu poszukiwanych wpadło jednego dnia

Siedmiu poszukiwanych wpadło jednego dnia

Lubartowscy policjanci w ciągu 24 godzin złapali aż 7 osób poszukiwanych przez organy ścigania. Teraz pójdą do więzienia głównie za kradzieże i rozboje.

A2 w budowie. Po dwóch odcinkach autostrady pojedziemy w tym roku

A2 w budowie. Po dwóch odcinkach autostrady pojedziemy w tym roku

Na autostradę A2 mieszkańcy Białej Podlaskiej czekają, jak na bilet do lepszego świata. I postępy przy budowie już dobrze widać, ale są nierównomierne na różnych jej fragmentach. GDDKiA ma jednak dobre wiadomości.

Niespodzianka w Rykach i porażka lidera. Wyniki 20. kolejki lubelskiej klasy okręgowej

Niespodzianka w Rykach i porażka lidera. Wyniki 20. kolejki lubelskiej klasy okręgowej

W środę rozegrano 20. kolejkę lubelskiej klasy okręgowej. Największą niespodziankę sprawił Orion Niedrzwica, który wygrał w Rykach

Chłopczyk w samej piżamce pobiegł za psem

Chłopczyk w samej piżamce pobiegł za psem

W czwartek rano policjantka zmierzająca na służbę zauważyła biegnącego za psem chłopczyka ubranego tylko w piżamkę. Malec wrócił już do mamy.

Wrotka zniknęła, przy gnieździe nowa sokolica. Skąd jest Ziuta?
WIDEO
film

Wrotka zniknęła, przy gnieździe nowa sokolica. Skąd jest Ziuta?

Sokolica, która pojawiła się przy gnieździe lubelskich sokołów w środowe popołudnie przyleciała aż spod Warszawy.

Jaki rozmiar roweru wybrać dla dziecka?

Jaki rozmiar roweru wybrać dla dziecka?

Planując wyjątkowy prezent na komunię dla swojego dziecka, warto zastanowić się nad wyborem roweru, który nie tylko będzie praktyczny, ale także dostosowany do potrzeb małego rowerzysty. W tym artykule przyjrzymy się zaletom rowerów junior 24 cali, trendy w wyborze rowerów dla dzieci na komunię oraz sposobom dopasowania roweru do wieku i wzrostu małego rowerzysty.

Zalety montażu dystansów do felg – co zyskuje Twój samochód?

Zalety montażu dystansów do felg – co zyskuje Twój samochód?

Dystanse do felg są coraz popularniejszym dodatkiem wśród właścicieli samochodów, zarówno wśród entuzjastów tuningu, jak i zwykłych kierowców, którzy szukają sposobów na poprawę wyglądu i działania swojego pojazdu. W tym artykule przyjrzymy się, jakie korzyści niesie za sobą montaż tych komponentów.

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium