Rzadko się zdarza by kształty samochodu tej klasy budziły tyle sprzecznych ocen - od zdecydowanie nieprzychylnych po wręcz entuzjastyczne. Thalia pojawiła się w Polsce w 2001 r. i zaczęła robić
niezwykłą, jak na nasze realia, karierę, mimo trwającego już regresu w motoryzacji. Zadecydowała o tym przede wszystkim cena, w połączeniu z cieszącym się od lat swoistą estymą, nadwoziem trójbryłowym.
Nie ukrywam, że piszę to już po testach tego modelu, ponieważ wcześniejszy mój stosunek do "clio z bagażnikiem” nie należał do najbardziej przychylnych.
Thalia jest typowym czterodrzwiowym samochodem rodzinnym (rodzice + 1-2 dzieci) z ogromnym bagażnikiem. Wnętrze jest stosunkowo przestronne, choć nieco mniej przestrzeni mają pasażerowie z tyłu na wysokości siedziska i nad głowami, ze względu na opadający ku tyłowi dach. Fotele nie wyróżniają się wprawdzie niczym szczególnym, ale nawet w długiej trasie nie powodują uczucia zmęczenia, może dlatego że wolę nieco twardszą tapicerkę. Wykończenia wnętrza nie powstydziłby się model z wyższego segmentu. Dwukolorowy plastik na desce rozdzielczej ani razu nie zaskrzypiał.
Najbardziej przyjemna jest jednak obserwacja wskaźnika poziomu paliwa. Przy silniku Diesla 1,5 dCi wskaźnik prawie się nie rusza, choć kilometrów do celu ubywa, i to pokonywanych w ekspresowym tempie.
Jak to w renault: doskonałe jednostki. Może szkoda że nie ma w ofercie 1,2 l. Gama benzynowych obejmuje 1,4e (75 KM), 1,4 16V (98 KM) i 1,6 16V (105 KM) oraz 1,5 dCi w systemie Common Rail z turbodoładowaniem (65 KM). Ten ostatni jest znakomity w swych osiągach od strony dynamiki (chociaż do 100 km/h potrzebuje 15 sek, to ma doskonałą elastyczność od 2000 obr./min) a przy tym spalania, potrzebując w cyklu pozamiejskim 4l ON na 100 km (bez klimatyzacji). W mieście na ogół nie przekraczał nawet w silne mrozy 6,5 l. Wszystkie silniki benzynowe mają w cyklu mieszanym spalanie rzędu 7-7,1 l/100 km.
Jacek Bieniaszkiewicz
Porównanie parametrów (dla silników o porównywalnych mocach)
1,4e/1,2 16V / sedan 1,4 16V
Pojemność silnika w ccm 1390 /1242/ 1397
Moc w KM 75 /80/ 75
Średnie spalanie w l na 100 km 7,1 /7,0/ 6,6
Średnica zawr. w m 10,7 /10,2/ 10,5
Objętość bagażnika w l 510 /515/ 438
V max. km/h 168 /162/ 167
Przysp. do 100 km/h 12,5 /13,5/ 13,8
Wnioski
pojazdu.