Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Moto

23 lipca 2019 r.
8:39

Wszystko, co chcesz wiedzieć o samochodach elektrycznych

Autor: Zdjęcie autora Paweł Puzio
0 2 A A

Elektryki wydają się egzotyczne, skomplikowane, kłopotliwe, i technologicznie odległe, podczas gdy w rzeczywistości są pod wieloma względami prostsze niż samochody z silnikiem spalinowym. Dziś po drogach całego świat jeździ 3 miliony elektryków, za kilkanaście lat będzie to 100 milionów. Następne pokolenie kierowców auta spalinowe obejrzy w Kazimierzu, na zlocie pojazdów zabytkowych. Czy należy się bać samochodów elektrycznych?

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

Może ten scenariusz jest zbyt radykalny, ale nie wykluczony w perspektywie dwudziestu, trzydziestu lat. Czy rzeczywiście elektromobilność jest aż tak egzotyczna i skomplikowana.

Główne różnice

Silnik spalinowy opiera się na termodynamice, aby spalić paliwo, silniki elektryczne dokonują konwersji energii w ruch przez wykorzystanie generowanych sił elektromagnetycznych, gdy prąd elektryczny przepływa przez pole magnetyczne. Silnik spalinowy ma mechanizm korbowy (cylindry, tłoki, zawory, wał korbowy, itp.), podczas gdy w sercu silnika elektrycznego nie ma nic więcej niż stojan i wirnik, które wzajemnie współpracują. Co więcej, każdy silnik elektryczny może działać jako generator więc, podczas hamowania lub spowalniania, energia może być poprowadzona wstecznie do akumulatora, ponownie go ładując.

Przedziały zasilania i momenty obrotowe tych silników są całkowicie różne. Podczas gdy moc i moment obrotowy silnika spalinowego wzrastają wraz z ilością obrotów (aż do osiągnięcia maksymalnego poziomu), w silniku elektrycznym maksymalny moment obrotowy dostępny jest już na starcie. W praktyce oznacza to, że samochód elektryczny osiąga najwyższą trakcję już na początku, co przekłada się na stosunkowo wysoką dynamikę. Ponadto, szeroki zakres obrotów w silniku elektrycznym oznacza, że nie ma potrzeby stosowania wielobiegowej przekładni ze sprzęgłem, więc przeciętny samochód elektryczny radzi sobie za pomocą jednego biegu – lub reduktora mechanicznego – od bezruchu do prędkości maksymalnej.

A jak mierzy się zużycie?

W samochodach elektrycznych, zużycie wskazuje energię zużywaną w kilowatogodzinach na 100 kilometrów podróży (kWh/100 km). W zestawie wskaźników, jak w konwencjonalnych samochodach można zobaczyć informacje o chwilowym i średnim zużyciu. Oprócz tego również, wyświetlają ilość regenerowanej energii wysyłanej z powrotem do akumulatora.

Jak wygląda obsługa i żywotność silników elektrycznych?

Ponieważ główna, a w rzeczywistości jedyna, ruchoma część silnika elektrycznego to wirnik, wymagania w zakresie obsługi są minimalne w porównaniu do silnika spalinowego. Nie ma potrzeby wymieniać oleju lub filtra paliwa i powietrza. Są to wysokoobrotowe maszyny, więc muszą być dobrze zaprojektowane (zwłaszcza łożyska), ale ogólnie rzecz biorąc, napęd elektryczny wymaga mniej konserwacji niż konwencjonalny silnik.

Na którą oś silnik elektryczny przenosi napęd?

W zasadzie można zamontować silnik na przedniej lub tylnej osi. Ogólnie rzecz biorąc jednak, lepiej gdy elektryczny samochód ma napęd na tylne koła, dzięki temu silnik elektryczny może przenieść swój potężny moment obrotowy na nawierzchnię drogi lepiej i bardziej efektywnie. Można też łatwo zainstalować w pełni elektryczny napęd po prostu dodając drugi silnik elektryczny do przedniej osi.

Ile kilometrów przejadę samochodem elektrycznym podczas mroźnej zimy?

Z każdą nową generacją samochodów elektrycznych ich zasięg się powiększa. Tak jak przy pojazdach z silnikami spalinowymi, których zużycie paliwa rośnie w czasie zimy, zapotrzebowanie na energię w samochodach elektrycznych także może przy niskich temperaturach wzrosnąć.

Efektywniejsza praca silnika elektrycznego oznacza, że nie wytwarza on przy pracy tyle ciepła co jego spalinowy odpowiednik, co z kolei zwiększa zużycie energii potrzebne do ogrzania kabiny. Dodatkowego ogrzewania wymagają zimą także akumulatory, które dla zachowania swoich właściwości muszą być utrzymywane w określonym przedziale temperatury. To wszystko da się jednak zrekompensować przez mądre wykorzystanie technologii. Kabinę można na przykład ogrzać w czasie ładowania, ograniczając potrzebne do tego zużycie energii w czasie jazdy. Zaawansowane systemy ogrzewania w nowoczesnych samochodach elektrycznych są niezwykle wydajne, dzięki czemu ich pobór energii nie jest aż tak odczuwalny. Na czele krajów z największą liczbą samochodów elektrycznych na drogach są obecnie Norwegia i Kanada.

 Ile kilometrów jazdy lub cyklów ładowań wytrzyma jeden akumulator?

Żywotność akumulatorów w samochodach elektrycznych utrzymuje się na wysokim poziomie. Doświadczenie z krajów szerzej korzystających z tego typu napędu – także w taksówkach – wykazuje, że akumulatory zachowują od 75 proc. do 90 proc. swojej pojemności nawet po 200-300 tysiącach kilometrów przebiegu (zależnie od typu akumulatora). Co więcej, wraz z rozwojem elektro mobilności, koszt wymiany akumulatorów w samochodzie elektrycznym drastycznie spada. Akumulatory mogą być wymieniane modułami, a gwarancje i umowy serwisowe coraz bardziej obniżają koszty w tym obrębie.

Czy samochody elektryczne nie stwarzają dodatkowego zagrożenia w czasie wypadku?

Tak jak konwencjonalne samochody z silnikami spalinowymi, tak i ich elektryczne odpowiedniki muszą przejść z dobrymi wynikami wszelkie testy zderzeniowe i homologacyjne. Akumulatory samochodów elektrycznych nie stwarzają ryzyka wybuchu przy uderzeniu. Co ważne, nie ma tutaj sprzęgła, skrzyni biegów czy też paliwa, którego wyciek jest najczęstszym powodem pożarów w wypadkach samochodowych. Samochody elektryczne mają po prostu mniej podzespołów, co ogranicza ryzyko pogorszenia skutków zderzenia.

Akumulatory są całkowicie odizolowane od pozostałych podzespołów w aucie, a przy naruszeniu konstrukcji cały system jest napędowy jest rozłączany. Dysponują one także swoim własnym układem chłodzenia. Warto też pamiętać, że akumulatory same z siebie dysponują wysokim poziomem oporu cieplnego, więc nawet jeśli doszłoby jakimś sposobem do ich zapłonu, to proces ich spalania ma znacznie spokojniejszy przebieg. Z drugiej strony, trudniej je też ugasić i można robić tylko z użyciem czystej wody, zachowując przy tym większy dystans.

Gdzie można ładować akumulatory samochodów elektrycznych i jak długo to trwa?

Samochód tego typu można ładować kablem z ładowarką jak każde inne urządzenie elektryczne. Jednak ładowanie ładowaniu nierówne – można to robić na wiele sposobów. Różne samochody wyposażone są w różne rozwiązania i nie wszystkie z nich współpracują z każdym typem ładowarki lub stacji ładującej. Poziom energii w samochodzie elektrycznym można uzupełnić poprzez podłączenie go do typowego gniazdka z prądem, ale to stosunkowo mało wydajne rozwiązanie – każda godzina ładowania przekłada się na przejechanie 10-15 km. Wystarczy to do naładowania przez noc mniejszego samochodu z akumulatorami gwarantującymi zasięg w granicach 100-200 km.

W wielu domach i garażach można znaleźć gniazdo 16A (standardowo pokryte czerwonym kolorem), które pozwala na uzupełnienie w ciągu godziny energii wystarczającej do przejechania około 50 km. Jeszcze silniejsze i trochę większe gniazda 32A (obecne między innymi w hotelach i stacjach ładowania) zwiększają tę skuteczność dwukrotnie. Najsilniejsze stacje szybkiego ładowania, o mocy od 40 do 135 kW, pozwalają w ciągu godziny uzupełnić energię wystarczającą na przejechanie setek kilometrów.

Czy można ładować samochód elektryczny podczas opadów deszczu czy śniegu?

Tak, samochód elektryczny można ładować w deszczu lub śniegu bez obaw o porażenie prądem czy uszkodzenie instalacji. Niebezpiecznym sytuacjom zapobiega kilka poziomów zabezpieczeń obecnych zarówno po stronie samochodu, jak i ładowarki. Prąd nie przepłynie przez kable, póki wtyczka nie zostanie poprawnie zainstalowana i połączona z gniazdem i póki systemy w samochodzie i ładowarce nie będą miały całkowitej pewności, że wszystko jest gotowe.

 Gdy ładowanie zostanie zakończone, przepływ prądu zostanie zatrzymany zanim kierowca zacznie wyjmować wtyczkę z gniazda. Szczelne zamknięcie gniazda pozwala także myć samochód tego typu na wszelkiego rodzaju myjniach bez żadnych ograniczeń. Uprzedzając kolejne pytania – nie, gdyby samochód elektryczny wpadł do stawu lub basenu, nie stanie się nic przebywającym w nim rybom lub ludziom.

Czy to prawda, że pojazdy elektryczne istniały ponad sto lat temu?

Pierwsze próby zbudowania samochodu elektrycznego sięgają 1835 r. (48 lat, zanim zbudowano pierwszy silnik benzynowy) i miały one miejsce – niezależnie od siebie – we Włoszech i w Holandii. Postacie takie jak Ferdinand Porsche i czeski wynalazca František Křižík pracowali nad konstrukcją pojazdów elektrycznych na przełomie XX wieku. W 1900 roku, na amerykańskich drogach więcej było obecnych samochodów elektrycznych niż samochodów z silnikiem spalinowym, a pierwszy samochód, który osiągnął ponad 100 km/h był napędzany elektrycznie.

e-Wydanie

Komentarze 2

Najlepsze · Najnowsze
Avatar
Gość / 23 lipca 2019 o 08:48
+1
Należy jeszcze zadać pytanie - czy to prawda, że w ocenie prezydenta Żuka i jego urzędników samochody elektryczne są bardziej niebezpieczne dla ludzi, niż pojazdy spalinowe? - takiej odpowiedzi w imieniu prezydenta Żuka udzielił nam w dniu 28 maja 2013 r. dyrektor Wydziału Sportu i Turystyki, pan Jakub Kosowski. Jest to jedyne kuriozum w Europie, że w strefie ograniczenia ruchu jeżdżą pojazdy spalinowe, a nie jeżdżą pojazdy elektryczne. Tak promuje się Lublin! Wojciech Górski, właściciel usługi Lublin City-Tour.
Avatar
radek / 10 sierpnia 2019 o 12:37
0
Zawsze bedzie jakies ale. Dla niektórych samochody eleketryczne to wciąz jeszcze kolejny wymysł technologiczny, ale błagam - obudźmy się! Mamy XXI wiek i ten trend dotarł juz do nas! Ile lat mamy stac w cieniu! Zwłaszcza teraz gdy jest juz jakis postep, gdy widac ze stacji ładowania greenway przybywa, ze kazde wieksze miasto ma ładowarke - idźmy w to. Bo jak widac jest taka potrzeba. Kierowcy pytaja o elektryki, zainteresowanie rosnie
Avatar
radek / 10 sierpnia 2019 o 12:37
0
Zawsze bedzie jakies ale. Dla niektórych samochody eleketryczne to wciąz jeszcze kolejny wymysł technologiczny, ale błagam - obudźmy się! Mamy XXI wiek i ten trend dotarł juz do nas! Ile lat mamy stac w cieniu! Zwłaszcza teraz gdy jest juz jakis postep, gdy widac ze stacji ładowania greenway przybywa, ze kazde wieksze miasto ma ładowarke - idźmy w to. Bo jak widac jest taka potrzeba. Kierowcy pytaja o elektryki, zainteresowanie rosnie
Avatar
Gość / 23 lipca 2019 o 08:48
+1
Należy jeszcze zadać pytanie - czy to prawda, że w ocenie prezydenta Żuka i jego urzędników samochody elektryczne są bardziej niebezpieczne dla ludzi, niż pojazdy spalinowe? - takiej odpowiedzi w imieniu prezydenta Żuka udzielił nam w dniu 28 maja 2013 r. dyrektor Wydziału Sportu i Turystyki, pan Jakub Kosowski. Jest to jedyne kuriozum w Europie, że w strefie ograniczenia ruchu jeżdżą pojazdy spalinowe, a nie jeżdżą pojazdy elektryczne. Tak promuje się Lublin! Wojciech Górski, właściciel usługi Lublin City-Tour.
Zobacz wszystkie komentarze 2

Skomentuj

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:
Twój komentarz został dodany

Pozostałe informacje

Nowoczesne pociągi pojadą z Chełma? Bezpośrednie połączenie do większych miast

Nowoczesne pociągi pojadą z Chełma? Bezpośrednie połączenie do większych miast 0 0

Bezpośredni pociąg do Krakowa i Katowic pojawi się w nowym rozkładzie jazdy, którego wprowadzenie jest planowane na połowę grudnia. Będą także dwa bezpośrednie pociągi do Warszawy, możliwe jest również wysłanie do Chełma klimatyzowanych wagonów. Nie wróci natomiast popularny pociąg do Kowla

ŁKS Łazy – Grom Kąkolewnica 3:7. Wyniki 2. kolejki bialskiej klasy okręgowej

ŁKS Łazy – Grom Kąkolewnica 3:7. Wyniki 2. kolejki bialskiej klasy okręgowej 0 0

W starciu beniaminków lepszy Orzeł Czemierniki. Grom Kąkolewnica strzelił siedem goli ŁKS Łazy tracąc trzy

Tragedia na przejeździe kolejowym niedaleko Włocławka. Nie żyje kobieta i dwójka dzieci

Tragedia na przejeździe kolejowym niedaleko Włocławka. Nie żyje kobieta i dwójka dzieci 0 1

Do wypadku doszło w poniedziałek rano na przejeździe niedaleko Włocławka. Na przejeździe kolejowym zginęła 31-letnia rowerzystka oraz dwójka jej dzieci.

Nowy pomnik powstanie w Lublinie. Opłaci go ambasada Węgier

Nowy pomnik powstanie w Lublinie. Opłaci go ambasada Węgier 0 0

Pomnik „Solidarności Polsko-Węgierskiej ‘56” powstanie przy ul. Żołnierzy Niepodległej obok stacji krwiodawstwa. Do Urzędu Miasta trafił wniosek o pozwolenie na budowę postumentu.

Byłeś dzieckiem w latach 90.? Na pewno pamiętasz te rzeczy
galeria

Byłeś dzieckiem w latach 90.? Na pewno pamiętasz te rzeczy 1 0

To będzie podróż sentymentalna. Pamiętacie walkmana, cukierki shock albo bajki na Polonii 1?

Ogniwo Wierzbica – Frassati Fajsławice 6:1, wyniki 1. kolejki chełmskiej okręgówki

Ogniwo Wierzbica – Frassati Fajsławice 6:1, wyniki 1. kolejki chełmskiej okręgówki 0 0

Na inaugurację wysokie zwycięstwa odniosły Ogniwo Wierzbica, Start-Regent Pawłów, Spółdzielca Siedliszcze, Unia Białopole i spadkowicz z IV ligi Start Krasnystaw. Hat-tricki Radosława Kaczmarczyka dla zespołu z Pawłowa i Marka Stefańczuka dla Spółdzielcy

Stal Kraśnik – Avia Świdnik 5:0. Król derbów

Stal Kraśnik – Avia Świdnik 5:0. Król derbów 0 4

Kto by się tego spodziewał. Stal Kraśnik w niedzielę rozbiła lokalnego rywala – Avię Świdnik aż 5:0. Już do przerwy gospodarze mieli w zapasie dwie bramki

Wybory do Sejmu 2019. Prognoza podziału mandatów w woj. lubelskim

Wybory do Sejmu 2019. Prognoza podziału mandatów w woj. lubelskim 1 13

PiS w najbliższych wyborach do Sejmu może w woj. lubelskim zdobyć od 17 do 19 mandatów, a Koalicja Obywatelska od 5 do 6. Tak prognozuje socjolog Marcin Palade.

Kazimierskie Winobranie 2019
31 sierpnia 2019, 11:00

Kazimierskie Winobranie 2019 0 0

Już 31 sierpnia w Kazimierzu Dolnym rozpocznie się 4 edycja imprezy winiarskiej pod nazwą "Kazimierskie Winobranie 2019".

Lubelskie: Dwie osoby zginęły w długi weekend w wypadkach

Lubelskie: Dwie osoby zginęły w długi weekend w wypadkach 0 0

Dwie osoby zginęły na lubelskich drogach w trakcie długiego weekendu. Jak wynika z policyjnych statystyk, w sumie doszło do 18 wypadków.

Wisła Puławy - Chełmianka 0:0. Były sytuacje, nie było goli

Wisła Puławy - Chełmianka 0:0. Były sytuacje, nie było goli 0 2

Wisła nie wykorzystała atutu własnego boiska. Niedzielny mecz z Chełmianką zakończył się bezbramkowym remisem

Festyn i kino pod chmurką w Łęcznej
25 sierpnia 2019, 12:00

Festyn i kino pod chmurką w Łęcznej 0 0

Rodzinny festyn z grami i zabawami dla dzieci, dmuchana zjeżdżalnia, pokazy strażackie i kino plenerowe: takie atrakcje zwieńczą końcówkę wakacji.

Zaginiony na jeziorze Kisajno to Piotr Woźniak-Starak. Jest oficjalne potwierdzenie prokuratury

Zaginiony na jeziorze Kisajno to Piotr Woźniak-Starak. Jest oficjalne potwierdzenie prokuratury 12 12

Od niedzielnego poranka trwały poszukiwania 39-latka, który zaginął na jeziorze Kisajno na Mazurach. W poniedziałek prokuratura oficjalnie potwierdziła, że zaginiony to Piotr Woźniak-Starak, producent filmowy i jeden z najbogatszych Polaków.

Hetman Zamość – Podhale 2:1. Opłacało się grać do końca

Hetman Zamość – Podhale 2:1. Opłacało się grać do końca 0 8

Co to był za mecz! Jeżeli ktoś zdecydował się w niedzielny wieczór wybrać na stadion w Zamościu, to na pewno nie żałował swojej decyzji. Hetman w dramatycznych okolicznościach pokonał Podhale Nowy Targ 2:1 i zaliczył premierowe zwycięstwo na trzecioligowych boiskach.

W tym miejscu Lublin na pewno nie jest "miastem inspiracji”. Piją, śmiecą, zalegają
Alarm 24

W tym miejscu Lublin na pewno nie jest "miastem inspiracji”. Piją, śmiecą, zalegają 135 77

Na wiecznie pijanych mężczyzn okupujących murek przy przystanku na ul. Wolskiej skarży się nasz Czytelnik. Nie jest to jedyne problematyczne miejsce, amatorzy plenerowych libacji zawładnęli też przystankiem przy ul. Narutowicza, który jest systematycznie niszczony, a jego naprawy kosztowały już blisko 5 tysięcy zł.

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium

Uwaga czytelniku!

Informujemy, że w dniu 25 maja 2018 r. na terenie całej Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, wejdzie w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego w sprawie ochrony danych osobowych. W związku z tym chcielibyśmy Ci przekazać kilka informacji na temat zasad przetwarzania Twoich danych osobowych przez administratora portalu www.dziennikwschodni.pl – spółkę Corner Media sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie.

Bardzo prosimy, zapoznaj się z tymi informacjami uważnie, są to bowiem sprawy bardzo istotne. Jeśli jesteś osobą małoletnią poniżej 16. roku życia, koniecznie przekaż tą wiadomość swoim opiekunom, którzy następnie powinni wytłumaczyć Ci, o co w niej chodzi i dlaczego się do Ciebie zwracamy.

Czym jest RODO?

RODO to potoczna nazwa Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE. W Polsce będzie ono obowiązywało od 25 maja 2018 r. Akt ten wprowadza nowy standard ochrony danych osobowych, nakładając na podmioty przetwarzające te dane (administratorów danych) szereg obowiązków, w tym obowiązek poinformowania Ciebie o sposobie przetwarzania Twoich danych, celach w jakich Twoje dane są przetwarzane oraz o uprawnieniach przysługujących Ci w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez administratora danych.

Administrator danych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Corner Media Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Lublinie, ul. Krakowskie Przedmieście 54, 20-002 Lublin, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego przez Sąd Rejonowy Lublin – Wschód z siedzibą w Świdniku, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, za numerem KRS 0000507517, NIP 7123286919, kapitał zakładowy – 50.000,00. PLN

Możesz się z nami skontaktować zarówno pod adresem:
Corner Media Spółka z o.o.
ul. Krakowskie Przedmieście 54
20-002 Lublinie

jak i mailowo: online@dziennikwschodni.pl

oraz telefonicznie: 81 46-26-800

Rodzaj przetwarzanych danych osobowych

Przetwarzamy dane osobowe podane przez Ciebie podczas procesu rejestracji konta na portalu www.dziennikwschodni.pl, a także dane, które są zbierane podczas korzystania przez Ciebie z tego portalu. Chodzi o dane zbierane i zapisywane w plikach cookies. Więcej na temat plików cookies przeczytasz w naszej polityce prywatności.

Pamiętaj, rejestracja konta na portalu www.dziennikwschodni.pl nie jest obowiązkowa. Nie masz także obowiązku podawania nam swoich prawdziwych danych podczas procesu rejestracji, jak również nie musisz podawać nam wszystkich danych, o które pytamy. Może się jednak zdarzyć tak, że nie posiadając Twoich wszystkich danych albo nie posiadając Twoich prawdziwych danych, nie będziemy w stanie świadczyć Ci wszystkich usług, które oferujemy oraz wywiązać się z wszystkich obowiązków określonych w regulaminie portalu dziennikwschodni.pl (np. zapewnić Ci odpowiedniego bezpieczeństwa w zakresie odzyskania danych dostępowych do konta).

Cel przetwarzania danych osobowych

Głównym celem przetwarzania przez nas Twoich danych jest zapewnienie Ci pełnej funkcjonalności działania serwisu dziennikwschodni.pl, dostępu do usług świadczonych przez nas w ramach tego serwisu, zapewniania Ci bezpieczeństwa podczas korzystania z serwisu (np. w przypadku prób nadużyć) oraz wywiązanie się przez nas z obowiązków umownych wynikających z regulaminu portalu Dziennikwschodni.pl.

Dodatkowy cel przetwarzania danych osobowych to tzw. marketing własny, tj. przetwarzanie danych wyłącznie na nasze wewnętrzne potrzeby w celach analitycznych, badawczych, statystycznych, w szczególności poprzez dążenie do jak najpełniejszego dostosowania treści wyświetlanych na naszych stronach do Twoich preferencji i zainteresowań.

Ponadto, o ile wyrazisz na to zgodę, będziemy mogli przetwarzać Twoje dane osobowe w celach marketingowych (marketing zewnętrzny), w tym przekazywać Twoje dane podmiotom z nami współpracującym – agencjom reklamowym i naszym partnerom handlowym. Pamiętaj, że zgoda na przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych jest całkowicie dobrowolna i możesz ją w każdej chwili wycofać.

Pamiętaj także, że jeżeli jesteś osobą małoletnią, która nie ukończyła 16. roku życia, przesyłanie informacji w celach marketingowych może nastąpić wyłącznie po wyrażeniu zgody przez Twojego rodzica lub opiekuna.

Podstawy prawne przetwarzania danych

Twoje dane osobowe mogą być przetwarzane wyłącznie zgodnie z określonymi w obecnie obowiązujących przepisach podstawami prawnymi. W zależności od celu przetwarzania danych możemy wyróżnić trzy główne podstawy prawne przetwarzania danych.

Pierwszą podstawą przetwarzania danych jest niezbędność do wykonania umów o świadczenie usług. Mamy z nią do czynienia wtedy, gdy przetwarzanie danych jest niezbędne w celu zapewnienia Ci sprawnego, bezpiecznego korzystania z naszego serwisu wraz z jego wszystkimi funkcjonalnościami. Umowy o świadczenie usług to regulaminy, w tym regulamin portalu dziennikwschodni.pl, który akceptujesz decydując się na korzystanie z naszego serwisu.

Drugą podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora danych. Mamy z nim do czynienia w przypadku prowadzenia pomiarów statystycznych oraz działań z zakresu marketingu własnego przez administratora danych.

Wreszcie, trzecią przesłanką przetwarzania danych jest Twoja dobrowolna i świadoma zgoda. Na jej podstawie Twoje dane mogą być wykorzystywane w celach marketingowych, a także w celu profilowania.

Pamiętaj, zgody udzielasz w pełni dobrowolnie. Masz także prawo do cofnięcia udzielonej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w dowolnym momencie. Wycofanie zgody nie będzie miało jednak wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

Podmioty, którym możemy przekazywać dane

Co do zasady Twoje dane osobowe będą przez nas wykorzystywane wyłącznie na nasz własny użytek.

W pewnych sytuacjach możemy jednak przekazać Twoje dane podmiotom z nami współpracującym: – naszym partnerom handlowym, podwykonawcom oferowanych przez nas usług, agencjom marketingowym.

Dodatkowo, w przypadkach ściśle określonych w przepisach prawa, będziemy zobligowani przekazać Twoje dane podmiotom uprawnionym do ich uzyskania na podstawie obecnie obowiązujących przepisów prawa (np. policji czy prokuraturze), pod warunkiem oczywiście, iż wystąpią do nas z takim żądaniem, powołując się na określoną podstawę prawną.

Okres przechowywania danych

Twoje dane osobowe będą przechowywane tak długo, jak będzie to niezbędne do zapewnienia Ci dostępu do usług oferowanych przez serwis www.dziennikwchodni.pl Oczywiście, możesz w każdym czasie złożyć wniosek o zaprzestanie przetwarzania swoich danych osobowych, ich zmianę lub usunięcie.

Informacje o prawach przysługujących osobie, której dane dotyczą

Musisz wiedzieć, że niezależnie od tego, na jakiej podstawie przetwarzamy Twoje dane, masz zawsze prawo dostępu do nich oraz ich poprawiania. Możesz również w każdym momencie żądać ich usunięcia lub cofnąć albo ograniczyć wcześniej udzieloną zgodę na przetwarzanie danych osobowych, przy czym wycofanie danej zgody nie wpływa na administratora danych do przetwarzania danych w celu określonym w danej zgodzie do chwili jej wycofania.

Masz również prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych osobowych.

Możesz też zażądać od administratora danych osobowych przeniesienia Twoich danych lub uzyskania kopii Twoich danych, z tym jednak zastrzeżeniem, że prawo to nie może wpływać niekorzystnie na prawa i wolności innych osób. Administrator danych będzie realizował Twoje żądania w zakresie posiadanych możliwości technicznych.

Informacje o prawie do wniesienia skargi

Organem nadzorczym nad administratorem danych osobowych jest Generalny Inspektor Danych Osobowych, do którego masz prawo wnieść skargę za każdym razem, gdy Twoje dane będą przetwarzane w sposób w Twojej ocenie nieprawidłowy.

Informacje o tym, czy podanie danych jest wymogiem ustawowym lub umownym, czy jesteś zobowiązany do ich podania

Nie jesteś zobowiązany do podawania nam swoich danych osobowych ani wyrażania zgody na ich przetwarzanie, z tym jednak zastrzeżeniem, że ich podanie może okazać się niezbędne dla korzystania z określonych funkcjonalności serwisu.

Jest także możliwe, że jeśli nie wyrazisz zgody na przetwarzanie danych osobowych lub cofniesz wcześniej udzieloną zgodę, nie będziemy mogli zapewnić Ci dostępu do niektórych oferowanych przez nas usług, przy czym zawsze w takim wypadku zostaniesz o tym poinformowany.

Informacje o profilowaniu

Czym jest profilowanie? To zbieranie wszelkich informacji, które pozwalają bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować osobę, która jest poddawana profilowaniu. Profilowanie odbywa się najczęściej przy użyciu systemów informatycznych, w sposób zautomatyzowany, za pomocą specjalnych algorytmów uwzględniających określone wcześniej kryteria. Wyniki profilowania mogą być wykorzystywane m.in. do celów marketingowych, np. w celu spersonalizowania reklamy kierowanej do danego użytkownika lub przygotowania oferty uwzględniającej jego potrzeby lub preferencje.

Oświadczamy, że na chwilę obecną nie profilujemy Twoich danych. Jeśli jednak zaczniemy, zostaniesz o tym uprzednio poinformowany i będziesz miał prawo nie wyrazić na to zgody.

Bardzo prosimy o uważne zapoznanie się z powyższymi informacjami. Gdy już to zrobisz, kliknij przycisk Zapoznałem się z informacją. Przejdź do serwisu.

Rozumiem

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.