Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Edukacja

26 czerwca 2020 r.
21:25

Szkoła branżowa czeka na uczniów. Dlaczego warto ją wybrać tłumaczy doradca zawodowy z Lublina

Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne

Do 10 lipca absolwenci szkół podstawowych muszą podjąć decyzję o tym, jaką szkołę wybrać

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

Wspólnie z Iwoną Lipiec, doradcą zawodowym z Zespołu Szkół nr 5 im. Jana Pawła II w Lublinie i Wojewódzkim Konsultantem do spraw Doradztwa Zawodowego przy Lubelskim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli postaramy się pomóc w dokonaniu mądrej decyzji. Dziś omawiamy naukę w szkołach branżowych I stopnia.

Do niedawna szkoły zawodowe postrzegane były jako te, do których trafia tzw. trudna młodzież lub uczniowie, którzy uczyć się nie lubią i nie chcą. Jednym słowem dwójkowicze. Jak jest teraz?

- Rzeczywiście takie postrzeganie tego typu szkół było powszechne– przyznaje Iwona Lipiec. – Teraz to się jednak bardzo zmieniło. Pierwszym krokiem do polepszenia wizerunku tych placówek była zmiana nazwy ze „szkół zawodowych” na „szkoły branżowe”.

Najważniejsze priorytety

Doradca zawodowa podkreśla, że zmiana nazwy była jedynie zabiegiem wizerunkowym. Znacznie ważniejsze jest to, co w takich szkołach można osiągnąć - przygotować się bardzo dobrze do pracy w wybranym zawodzie, w krótkim czasie (3 lata nauki), w szkołach w większości wyposażonych w nowoczesny, profesjonalny sprzęt do praktycznej nauki zawodu.

Ponadto warto dodać, że na ogół szkoły te funkcjonują razem z technikami.

Uczniów obu typów szkół uczą więc ci sami nauczyciele, panuje to samo podejście do nauczania zawodowego. Jest ta sama baza edukacyjna i takie same warsztaty.

Różnica z nauką w technikum ogranicza się do zdobycia jednej (a nie dwóch jak w technikach – red.) kwalifikacji w zawodzie.

- Do niedawna kształcenie zawodowe wybierał bardzo mały odsetek absolwentów, między innymi dlatego, że nauka w technikum trwała 4 lata, a w szkole zawodowej 3. Różnica była niewielka dlatego większość uczniów chcących zdobyć konkretny zawód uważało, że lepiej poświęcić dodatkowy rok i zyskać stopień technika – przyznaje Iwona Lipiec. – Teraz to się powoli zmienia dzięki promocji kształcenia branżowego i większej świadomości społecznej. Rzadko słyszy się już słowo ,,zawodówka”, a częściej mówi się o Szkole Branżowej I stopnia, czyli tej do której trafiają absolwenci szkół podstawowych, którzy mają sprecyzowane plany zawodowe, bądź nie są gotowi na podejmowanie wysiłku nauki przedmiotów ogólnokształcących. Nie oznacza to jednak, że w trakcie nauki nie mogą się im zmienić priorytety.

Z branżówki na studia? Dlaczego nie

Po zakończeniu nauki i zdaniu egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie absolwenci otrzymują dyplom zawodowy i mają wykształcenie zasadnicze branżowe (w zakresie jednej kwalifikacji). Są gotowi do wejścia na rynek pracy. Mogę także kontynuować naukę w dwuletniej Szkole Branżowej II stopnia (wtedy ich łączny czas nauki to 5 lat, czyli tyle co w technikum – red.).

Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie przebiega analogicznie jak egzamin z tej samej kwalifikacji w zawodzie nauczanym w technikum. Żeby zdać egzamin zawodowy należy w części pisemnej otrzymać aż 50 ze 100 możliwych do osiągnięcia procent, a z części praktycznej – 75 proc.

- Nauka w szkole branżowej II stopnia umożliwia uzyskanie tytułu technika (po zdaniu egzaminu z drugiej kwalifikacji w zawodzie), umożliwia także przystąpienie do egzaminu maturalnego. Analogicznie jak w technikum absolwenci mogą przy tym zadeklarować, że zdadzą maturę tylko na poziomie podstawowym lub że zamiast matury z przedmiotu dodatkowego zostanie uwzględniony otrzymany przez nich wynik egzaminów zawodowych. Może się o to ubiegać posiadacz dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w zawodzie nauczanym na poziomie technika – tłumaczy doradca zawodowy.

Ale to nie jedyne warianty.

Po zakończeniu nauki w szkole branżowej I stopnia można też podjąć naukę w II klasie liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, które umożliwia uzyskanie wykształcenia średniego i przystąpienie do egzaminu maturalnego na takich samych zasadach jak absolwenci liceów ogólnokształcących dla młodzieży.

- Wbrew pozorom nie jest to rzadkie rozwiązanie – przyznaje Lipiec. – Osobiście znam osobę, która zaczynała naukę w szkole branżowej w zawodzie kucharz, a potem z sukcesem studiowała psychologię.

Absolwenci Szkoły Branżowej I i II stopnia mogą też poszerzać lub uzupełniać kwalifikacje zawodowe na Kwalifikacyjnych Kursach Zawodowych.

Dla kogo?

- Szkołę branżową powinni wybierać ci, którzy wiedzą na pewno, że chcą pracować w konkretnym zawodzie i chcą go zdobyć jak najszybciej – radzi Iwona Lipiec. – To też szkoła dla osób, które zupełnie nie widzą potrzeby kończenia studiów wyższych i tych , co na obecnym etapie edukacji chcą mniej się uczyć W szkole branżowej będą miały łatwiej. Warto dodać, że w szkole branżowej uczniowie uczą się jednego języka obcego, nie mają przedmiotów realizowanych na poziomie rozszerzonym, a nacisk kładziony jest na kształcenie zawodowe - mają więcej zajęć praktycznych. W pierwszej klasie szkoły branżowej to jeden dzień, w drugiej klasie dwa dni, a w trzeciej klasie – aż trzy dni. Kończący je uczniowie są więc bardzo dobrze przygotowani zawodowo. Ich umiejętności zawodowe nie różnią się zbytnio od umiejętności absolwentów techników.

- Z doświadczenia wiem, że szkoły branżowe nie koniecznie wybierają najsłabsi uczniowie. Są wśród nich i tacy, którzy chcą uczyć się w wybranym zawodzie, są tacy, którzy uważają, że nie poradzą sobie w technikum, bo mają niską samoocenę. Zdarzają też uczniowie, którym zabrakło punktów na egzaminie ósmoklasisty, a podkreślam, że egzamin wiąże się z ogromnym stresem i noga może podwinąć się nawet najlepszym – wylicza Lipiec.

- Przekrój jest duży. Bez wątpienia jednak uczniowie tego typu szkół, a mówię to na podstawie obserwacji uczniów ze szkoły w której pracuję, to perełki w zawodzie. Ich podejście nie przestaje mnie zadziwiać. To odpowiedzialni ludzie, o których wiem, że kochają to co robią i będą świetnymi fachowcami w swoim zawodzie.

Będzie praca? Będzie płaca?

- Duże obawy związane z wybraniem nauki w szkole branżowej rodzi to, czy ich absolwenci znajdą zatrudnienie i nie zasilą rosnącej ostatnio rzeszy bezrobotnych. Nie bez znaczenia jest tu też wysokość otrzymywanego wynagrodzenia – pytamy.

- Odpowiem na przykładzie naszych uczniów – mówi Iwona Lipiec. – Oni nie mają trudności w znalezieniu pracy. Pracodawcy czekają na naszych absolwentów. Co więcej, wielu z nich łączy naukę z pracą, bo po praktykach zawodowych często zostają i dorabiają w weekendy.

Mówiąc o zarobkach Iwona Lipiec tłumaczy, że nie można wybierać zawodu wyłącznie w oparciu o pieniądze, chociaż uczniowie szkół podstawowych ten wskaźnik podają jako jeden z kryterium wyboru zawodu.

- Na początek w żadnym zawodzie nie będzie się otrzymywać wysokiego wynagrodzenia. Żeby tak się stało trzeba dojść do perfekcji oraz stale rozwijać swoje umiejętności zawodowe; uczymy się całe życie – mówi doradca zawodowy.

– Z myślą o przyszłej pracy przed wyborem szkoły ponadpodstawowej pójściem warto sprawdzić realia lokalnego rynku pracy i dowiedzieć się, czy zawód którego chcemy się uczyć jest zawodem deficytowym, nadwyżkowym, czy zrównoważonym na Lubelszczyźnie, o ile oczywiście nie chcielibyśmy zmieniać miejsca zamieszkania. W przypadku gdy rozważamy pracę w innym mieście w kraju lub za granicą warto zrobić szersze rozeznanie rynku pracy.

Ramka

Żeby wybrać właściwą dla siebie szkołę branżową trzeba od razu wybrać zawód, którego będziemy się uczyć. Do wyboru są 32 branże, w tym np.: hotelarsko-gastronomiczno-turystyczna, elektroniczno-mechaniczna, mechaniczna, budowlana czy ekonomiczno-administracyjna.

Pełną listę branż oraz dostępnych w ich ramach zawodów znaleźć można w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 2019 r. w sprawie ogólnych celów i zadań kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego. Szczegółów dotyczących oferty poszczególnych szkół warto poszukać też na ich stronach internetowych. Bardzo dobrym źródłem informacji jest też strona naboru Vulkana (https://lubelszczyzna.edu.com.pl/). Znajdziemy tam m.in. informacje o tym ile w danej szkole jest chętnych do konkretnej klasy. Znajduje się też tam lista zawodów, w których można uczyć się w Szkołach Branżowych I. Stopnia w woj. lubelskim. Są to m.in. blacharz, blacharz samochodowy, cieśla, cukiernik, dekarz, elektromechanik, elektromechanik pojazdów samochodowych, elektronik, elektryk, fotograf, fryzjer, kierowca mechanik, krawiec, kucharz, lakiernik samochodowy, magazynier-logistyk, mechanik – monter maszyn i urządzeń, mechanik motocyklowy, mechanik - operator pojazdów i maszyn rolniczych, mechanik pojazdów samochodowych, monter stolarki budowlanej, monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie, murarz-tynkarz, ogrodnik, operator maszyn i urządzeń przemysłu spożywczego, operator maszyn leśnych, operator obrabiarek skrawających, operator urządzeń przemysłu szklarskiego, piekarz, pracownik obsługi hotelowej, przetwórca mięsa, pszczelarz, rolnik, sprzedawca, stolarz, ślusarz

Ważne daty:

Złożenie wniosku rekrutacyjnego do 10 lipca.

Możliwości zmiany preferencji w dniach 31 lipca – 4 sierpnia

12 sierpnia – ogłoszenie list kandydatów zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych

13-18 sierpnia – potwierdzenie przez rodzica kandydata woli nauki przez przedłożenie oryginału świadectwa ukończenia szkoły i oryginału zaświadczenia o wynikach egzamin ósmoklasisty

19 sierpnia – ogłoszenie list przyjętych i nieprzyjętych

Do 20 sierpnia ogłoszenie list wolnych miejsc w szkołach ponadpodstawowych przez Kuratora Oświaty

e-Wydanie

Pozostałe informacje

„Wszyscy jesteśmy ambasadorami wolności” – muzyczna uczta na Placu Zamkowym i przed telewizorami
ZDJĘCIA
galeria

„Wszyscy jesteśmy ambasadorami wolności” – muzyczna uczta na Placu Zamkowym i przed telewizorami

We wtorkowy wieczór, mimo kapryśnej pogody, Plac Zamkowy w Lublinie wypełnił się po brzegi. Tysiące mieszkańców przyszło, by wspólnie świętować wolność podczas niezwykłego widowiska muzycznego „Polska na Tak!”. Koncert, który połączył różne pokolenia artystów i widzów, był hołdem dla niepodległości, solidarności i otwartości. Zobaczcie naszą fotogalerię.

11 Listopada wystrzelali Puchar Niepodległości
galeria

11 Listopada wystrzelali Puchar Niepodległości

Na strzelnicy lubelskiego „Snajpera” rywalizowali zawodnicy klubów strzeleckich oraz osoby indywidualne posiadające licencje albo patenty strzeleckie. Najwyższe trofeum to Puchar Niepodległości.

Wypadek w Moszczance. Trasa zablokowana w obu kierunkach

Wypadek w Moszczance. Trasa zablokowana w obu kierunkach

Do poważnego wypadku doszło dzisiaj wieczorem około godziny 18:15 w miejscowości Moszczanka (woj. lubelskie), na drodze krajowej nr 48 na odcinku Dęblin – Kock.

„Historia na śmierć i życie” – przypadek Moniki
RECENZJA

„Historia na śmierć i życie” – przypadek Moniki

Czy młoda osoba, która popełniła zbrodnię, powinna spędzić resztę życia za kratami? Historia Moniki Osińskiej pokazuje, że odpowiedź nie jest prosta.

107. rocznica odzyskania niepodległości. Centralne obchody odbyły się w Warszawie
RELACJA

107. rocznica odzyskania niepodległości. Centralne obchody odbyły się w Warszawie

W Warszawie prezydent Karol Nawrocki złożył wieńce, wręczył odznaczenia i nominacje generalskie, a w Gdańsku premier Donald Tusk uczestniczył w Paradzie Niepodległości, podkreślając jedność i wspólną odpowiedzialność za kraj.

Inscenizacja „Drogi do wolności” w Muzeum Wsi Lubelskiej
galeria

Inscenizacja „Drogi do wolności” w Muzeum Wsi Lubelskiej

Wydarzenie, przygotowane we współpracy z Teatrem z Nasutowa, pozwoliło uczestnikom przenieść się do obozu legionistów z 1918 roku i poczuć atmosferę tamtych przełomowych dni.

Lublin świętuje odzyskanie niepodległości. Za nami oficjalne uroczystości
ZDJĘCIA
galeria

Lublin świętuje odzyskanie niepodległości. Za nami oficjalne uroczystości

Zebranie Rady Miasta, uroczysty apel, defilada i złożenie wieńców pod pomnikami bohaterów – tak w Lublinie przebiegały obchody Narodowego Święta Niepodległości z udziałem przedstawicieli władz miasta i województwa.

Budynek Zarządu Regionu Środkowo-Wschodniego NSZZ „Solidarność” przy ul. Królewskiej 3 w Lublinie w czasie strajku nauczycieli Lubelszczyzny, 1981 r.
DODATEK IPN

„SOLIDARNOŚĆ". Polska droga do wolności

Wybuch masowych strajków pracowniczych w 1980 r. w Polsce był wyrazem buntu wolnościowego Polaków wobec rzeczywistości komunistycznej. Powstały w ich wyniku wielomilionowy ruch związkowy „Solidarności” okazał się jednym z największych fenomenów w tysiącletnich dziejach naszego kraju.

Artystyczny symbol Niepodległej pojawił się w Lublinie

Artystyczny symbol Niepodległej pojawił się w Lublinie

Nowy mural przy ul. Zamojskiej stał się artystycznym akcentem obchodów Święta Niepodległości. Lublin jako pierwszy w Polsce włączył się w akcję „Polska na TAK!”

Święto Niepodległości w Puławach. Kwiaty, przemówienia a wieczorem koncert
zdjęcia, wideo
galeria
film

Święto Niepodległości w Puławach. Kwiaty, przemówienia a wieczorem koncert

Niepodległość nie jest nam dana raz na zawsze - powtarzali dzisiaj w swoich przemówieniach przed Pomnikiem Niepodległości - wiceprezydent Puław, Grzegorz Nowosadzki i przewodniczący rady miasta - Mariusz Wicik. Kwiaty pod pomnikiem złożyły delegacje lokalnych władz, szkół i służb mundurowych.

Od Ojców Niepodległości do wnuków "Solidarności"
DODATEK IPN

Od Ojców Niepodległości do wnuków "Solidarności"

Odzyskanie przez Polskę niepodległości po 123 latach rozbiorów było procesem rozłożonym w czasie i wielowymiarowym. Polski sukces z 1918 r., zwieńczony ustaleniem granic odrodzonego państwa, miał wielu ojców, którzy różnymi drogami i za pomocą różnych metod dążyli do wielkiego celu Polaków – odzyskania niepodległego państwa.

Kozłówka w niedzielę zaprasza na urodziny. Darmowe zwiedzanie z atrakcjami
historia

Kozłówka w niedzielę zaprasza na urodziny. Darmowe zwiedzanie z atrakcjami

Koncert orkiestry, wystawy, militaria, filmowe seanse - to wszystko i wiele więcej w niedzielę będzie to zobaczenia i posłuchania w Muzeum Zamoyjskich w Kozłówce. Placówka 16 listopada zaprasza na Dzień Otwartych Drzwi - bez biletów.

Kamienice przy ulicy Królewskiej nr 1‒3 zniszczone w trakcie walk o Lublin w lipcu 1944 r. w wyniku potyczki między sowieckimi i niemieckimi czołgami (autor nieznany, zbiory APL)
DODATEK IPN

Lublin. Wolność utracona – zniszczone miasto

Dzień 11 listopada 1918 r. przyjęto jako umowną datę odzyskania przez Polskę niepodległości po 123 latach zaborów. Rozpoczęła się wówczas wieloletnia odbudowa państwa, utrwalanie jego granic, ładu politycznego oraz integracja społeczeństwa.

Zdjęcie ilustracyjne

Bractwo Miłosierdzia św. Brata Alberta prosi o wsparcie dla ogrzewalni w Lublinie

Ogrzewalnia od 1 października przyjmuje mężczyzn, którzy nie mają gdzie spędzić nocy. Placówka codziennie udziela wsparcia potrzebującym, zapewniając im schronienie, ciepło i możliwość zadbania o podstawowe potrzeby.

Filip Luberecki (z prawej) ma szansę zagrać w reprezentacji Polski U21

Czterch piłkarzy Motoru i jeden trener udało się na zgrupowania reprezentacji narodowych

W najbliższych dniach odbędą się mecze reprezentacji narodowych, zarówno tych pierwszych, jak i młodzieżowych. W trakcie przerwy w rozgrywkach na zgrupowania poszczególnych drużyn udało się pięciu przedstawicieli Motoru Lublin

ALARM24

Masz dla nas temat? Daj nam znać pod numerem:
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

kliknij i poinformuj nas!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium