W połowie kwietnia rozpocznie się budowa biurowca przy ul. Żwirki i Wigury. Prywatny gmach będzie stanowił jedną całość z nową siedzibą Urzędu Marszałkowskiego. Cały kompleks ma być gotowy za trzy lata.
– Dostaliśmy już pozwolenie na budowę. Teraz musimy przygotować i uprzątnąć teren – mówi Michał Szymczyk, z lubelskiej firmy Rupes, która postawi biurowiec. – Roboty budowlane powinny ruszyć za trzy tygodnie. W ramach rekompensaty za wycinkę przy ul. Żwirki i Wigury posadzimy w mieście ok. 170 nowych drzew.
Prywatny budynek będzie miał sześć kondygnacji. W planie jest podziemny dwupoziomowy parking na ok. 100 samochodów. Architektura nowego biurowca ma komponować się z sąsiednimi kamienicami przy Al. Racławickich. Na piętrach znajdą się biura. Inwestor planował też kilka apartamentów, ale ostatecznie zrezygnował z tego pomysłu. Parter zajmą sklepy i niewielka restauracja.
– Wciąż rozmawiamy z przyszłymi najemcami – dodaje Szymczyk. – Najwcześniej za kilka tygodni będziemy mogli zdradzić więcej szczegółów.
Z nieoficjalnych informacji wynika, że zainteresowana biurowcem jest duża firma z branży finansowej. Planuje ona uruchomić w Lublinie swoje centrum księgowe. Nastąpi to najwcześniej w 2012 roku. Wtedy bowiem zakończy się budowa prywatnego biurowca.
Tuż obok swoją inwestycję zrealizują samorządowcy. Na skwerze w sąsiedztwie Domu Żołnierza powstanie nowa siedziba Urzędu Marszałkowskiego i Lubelskie Centrum Konferencyjne. W ten sposób plac zostanie całkowicie zabudowany. Przeciwko takiemu rozwiązaniu protestował lubelski oddział Towarzystwa Urbanistów Polskich. Bez skutku.
W tej chwili trwają prace nad projektem obu inwestycji. Ostateczny kształt LCK poznamy z końcem tego roku. Centrum będzie liczyć ponad 5 tys. mkw. powierzchni. W nowej siedzibie marszałka będzie dwa razy więcej miejsca.
Mimo to, Lubelskie Centrum Konferencyjne będzie największym obiektem tego typu w mieście. Zaplanowano tam m.in. salę konferencyjną na ok. 600 osób.
W podziemiach będą miejsca postojowe. W sumie parkingi pod skwerem pomieszczą ok. 300 samochodów. Realizacja samorządowych inwestycji pochłonie ok. 160 mln zł. Część wydatków pokryje Unia Europejska. Cały kompleks będzie gotowy w 2013 roku.