Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Lublin

18 grudnia 2014 r.
6:00
Edytuj ten wpis

Elektryczny autobus już jeździ po Lublinie. Przejedzie 100 km bez ładowania

Autor: Zdjęcie autora Dominik Smaga
197 11 A A

Rozpoczęły się testy pojazdu zbudowanego w hali Ursusa w oparciu o nadwozie ukraińskiego autobusu marki Bogdan. W kursy z pasażerami ma wyruszyć w I kwartale przyszłego roku. Pojazd będzie ładowany w zajezdni lub ze specjalnych gniazdek

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować
Elektryczny autobus waży 18 ton, a jego prędkość maksymalna to 70 km/h. Na pokład może zabrać 75 pasażerów, w tym 26 na miejscach siedzących. Zasilanie elektrycznego silnika o mocy 170 kW zapewniają litowo-jonowe baterie wyprodukowane przez chińską firmę A123 Systems. Ładowanie odbywa się przez wtyczkę.

- Zakładany zasięg na naładowanych w pełni bateriach to 100-120 kilometrów - mówi Tomasz Fulara, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego.

Pełne ładowanie baterii ma trwać od 5 do 6 godzin. Ale możliwe jest też szybkie ładowanie na przystankach końcowych. Podczas trwającego 15-20 minut postoju pojazd będzie w stanie zmagazynować energię wystarczającą do przejechania 35 km. W tym celu konieczne będzie zamontowanie specjalnego "gniazdka” (zasilanego z sieci trolejbusowej), do którego podłączałby się autobus.

Gdzie takie gniazdko powstanie? Wszystko zależy od tego, na którą linię wysłany zostanie pojazd. Jeśli będzie to jedna z istniejących linii, wtedy szybkie ładowanie będzie się odbywać na pętli. Ale w grę wchodzi też inny wariant (nieoficjalnie wskazywany jako nieco bardziej prawdopodobny), w którym autobus elektryczny trafia na specjalną linię kursującą wokół strefy płatnego parkowania. W tym przypadku urządzenie do ładowania zainstalowane zostałoby na al. Unii Lubelskiej. Co więcej, nie jest wykluczone, że za przejazd taką linią krążącą po centrum pasażerowie nie musieliby płacić.

Pojazd zmontowało konsorcjum zawiązane specjalnie w tym celu przez Ursusa, MPK Lublin i Politechnikę Lubelską. To właśnie konsorcjum jest właścicielem autobusu. Wczoraj po jazdach testowych pojazd zaparkował przed Centrum Kultury, gdzie dziś ma gościć prezydent Ukrainy, Petro Poroszenko. I chociaż niemal wszystkie parametry pojazdu zostały wywieszone na jego drzwiach, to rzecznik Ursusa nie chce o nich rozmawiać.

- Szczegóły techniczne będziemy podawać po zakończeniu testów. Z tego względu, że jeszcze coś się może zmienić - wyjaśnia Mariusz Lewandowski, rzecznik Ursusa. Później pojazd będzie musiał przejść homologację.

- Spodziewamy się, że powinno to potrwać do dwóch miesięcy - przewiduje Fulara. - Gdy autobus uzyska homologację, wtedy odkupimy go od konsorcjum. Wtedy zacznie wozić pasażerów.

To właśnie elektryczne autobusy, oprócz trolejbusów, mają zamawiać w najbliższych latach władze Lublina. Miasto zakłada, że sukcesywnie, do 2022 r., kupi 60 autobusów elektrycznych i 50 trolejbusów. Zakupy są jednak uzależnione od zdobycia przez miasto unijnej dotacji.

Komentarze 11

Najlepsze · Najnowsze
Avatar
Tomasz / 19 grudnia 2014 o 20:07
0
Bateria (elektronika i cała konstrukcja z ogniw) do tego pojazdu została wyprodukowana w Polsce. Ogniwa na których ta bateria została zbudowana są produkcji USA a nie Chiny.
Avatar
Tadek / 19 grudnia 2014 o 15:38
0

Baterie wyprodukowane są w Polsce, natomiast same ogniwa nie są chińskie, a amerykańskie A123!

Avatar
kierowca trola / 18 grudnia 2014 o 22:05
0

1. nieszczelne okno w kabinie kierowcy - między szybami jest szczelina pomimo założonej uszczelki

2. fotel kierowcy nie jest zamontowany centralnie na wprost kierownicy tylko nieznacznie przesunięty w prawo

3. sterowanie ogrzewaniem jest dwusystemowe : ręcznie poprzez włączenie przełącznikiem i automatycznie poprzez sterownik , który przy temperaturach około zera stopni zamiast włączyć ogrzewanie to potrafi włączyć klimę. Dlatego kierowcy używają ogrzewania manualnego

4. problemy z podłączaniem do sieci trakcyjnej , odbieraki prądu unoszą się do góry w sposób niekontrolowany i powodują problem z trafieniem w "daszki"

5. jazda na bateriach z zawrotną prędkością około 15 - 20 km/h , podjazd pod górkę z pasażerami to dopiero wyzwanie

6. jakość montażu i pasowania elementów pozostawiający wiele do życzenia , jak również kuchenne fronty meblowe wewnątrz pomalowane srebrzanką

7. wymiana żarówki światła mijania trwa dłużej niż w samochodzie osobowym , bo do tego jest potrzebny kanał naprawczy albo trzeba demontować cały przód pojazdu

8 prawa wycieraczka szyby przedniej ma swój zbiorniczek na płyn , a lewa - ma swój

1. nieszczelne okno w kabinie kierowcy - między szybami jest szczelina pomimo założonej uszczelki

2. fotel kierowcy nie jest zamontowany centralnie na wprost kierownicy tylko nieznacznie przesunięty w prawo

3. sterowanie ogrzewaniem jest dwusystemowe : ręcznie poprzez włączenie przełącznikiem i automatycznie poprzez sterownik , który przy temperaturach około zera stopni zamiast włączyć ogrzewanie to potrafi włączyć klimę. Dlatego kierowcy używają ogrzewania manualnego

4. problemy z podłączaniem do sieci trakcyjnej , o... rozwiń

Avatar
Marcinoo / 18 grudnia 2014 o 14:22
0

Jeśli będą tak dopracowane jak trolejbusy tego producenta to życzę powodzenia. Kierowca marznie a pasażerowie się gotują, odpadają elementy wykończenia wnętrza w kabinie, odwieczne problemy z elektroniką i napędem. Ursus nie robi nic żeby naprawić usterki i niedociągnięcia pierwszych egzemplarzy tylko powiela te buble w kolejnych pojazdach dostarczanych do MPK. Wszystko oczywiście odbija się na kierowcach i głośno się o tym nie mówi. W najbliższym czasie zapewne zostanie rozpisany "koleżeński" przetarg ustawiony pod Ursusa. Firma wygra bo cena pojazdu będzie i tysiąc zł niższa niż konkurencji.

Zgadzam się w zupełności z tą opinią. Ponoć książeczki usterek w 2 miesięcznych Ursusach skończyły się. A Solaris ma ładne autobusy i trolejbusy więc dlaczego nikt nie pomyśli o tym?!  

Zgadzam się w zupełności z tą opinią. Ponoć książeczki usterek w 2 miesięcznych Ursusach skończyły się. A Solaris ma ładne autobusy i trolejbusy więc dlaczego nikt nie pomyśli o tym?!  

rozwiń
Avatar
gość / 18 grudnia 2014 o 14:16
0

100 km?! Śmiech na sali. Może jednak trzeb było się zastanowić nad Solarisem? 

Avatar
Gość / 18 grudnia 2014 o 13:16
0

Jeśli będą tak dopracowane jak trolejbusy tego producenta to życzę powodzenia. Kierowca marznie a pasażerowie się gotują, odpadają elementy wykończenia wnętrza w kabinie, odwieczne problemy z elektroniką i napędem. Ursus nie robi nic żeby naprawić usterki i niedociągnięcia pierwszych egzemplarzy tylko powiela te buble w kolejnych pojazdach dostarczanych do MPK. Wszystko oczywiście odbija się na kierowcach i głośno się o tym nie mówi. W najbliższym czasie zapewne zostanie rozpisany "koleżeński" przetarg ustawiony pod Ursusa. Firma wygra bo cena pojazdu będzie i tysiąc zł niższa niż konkurencji.

Jeśli będą tak dopracowane jak trolejbusy tego producenta to życzę powodzenia. Kierowca marznie a pasażerowie się gotują, odpadają elementy wykończenia wnętrza w kabinie, odwieczne problemy z elektroniką i napędem. Ursus nie robi nic żeby naprawić usterki i niedociągnięcia pierwszych egzemplarzy tylko powiela te buble w kolejnych pojazdach dostarczanych do MPK. Wszystko oczywiście odbija się na kierowcach i głośno się o tym nie mówi. W najbliższym czasie zapewne zostanie rozpisany "koleżeński" przetarg ustawiony pod Ursusa. Firma wygra bo... rozwiń

Avatar
Olo / 18 grudnia 2014 o 12:01
0

wydaje się, że to jeszcze nie jest ten poziom technologii, by można to było powszechnie stosować.

Ładowanie akumulatorów przez 5-6 godzin to stanowczo za długo. Poza tym nikt nie przedstawia

strony ekonomicznej tego projektu, czyli kosztów eksploatacji takiego autobusu w stosunku

do tradycyjnych pojazdów napędzanych silnikami diesla. U nas EE jest bardzo droga,

a będzie jeszcze gorzej gdy wejdą w życie te bzdury klimatyczne narzucone przez Brukselę.

Na pewno kierunek jest dobry, bo ciche, nietrujące pojazdy komunikacji miejskiej, w przyszłości

i inne pojazdy to rozwiązanie do którego powinniśmy dążyć. :) 

Tak na marginesie, to czy my musimy kupować akumulatory w Chinach ?

Czy to jest tak "trudna" produkcja, że nie można jej wdrożyć nad Wisłą i dać pracę

dla iluś tam pracowników ? Czy może otoczenie makroekonomiczne tak zbudowano,

żeby nic nie opłacało się w Polsce robić.

wydaje się, że to jeszcze nie jest ten poziom technologii, by można to było powszechnie stosować.

Ładowanie akumulatorów przez 5-6 godzin to stanowczo za długo. Poza tym nikt nie przedstawia

strony ekonomicznej tego projektu, czyli kosztów eksploatacji takiego autobusu w stosunku

do tradycyjnych pojazdów napędzanych silnikami diesla. U nas EE jest bardzo droga,

a będzie jeszcze gorzej gdy wejdą w życie te bzdury klimatyczne narzucone przez Brukselę.

Na pewno kierunek jest dobry, bo ciche, nietrujące poja... rozwiń

Avatar
ja / 18 grudnia 2014 o 10:16
0

przepraszam, co w tym malowaniu ci nie pasuje? dla mnie bardzo fajnie to wygląda

Avatar
llubellak@op.pl / 18 grudnia 2014 o 08:50
0

Ale wieśniackie malowanie... PAnie Fulara a ile pan płacisz kierowcom za godzinę którzy będą siedzieć na końcowych po 15 min, aby się to ruskie badziewie naładowało ?? Jak masz pan rozkłady które na dojazdach maja po 20 km !! To ten zasięg ok. 100 km to śmiech na sali. Ale co tam, pan jesteś prezes...

a tobie co tak z rana na krytykę się zebrało? znowu coś poszło nie tak w domu?  daj chłopie spokój, czego jęczysz jak stara baba! trzeba trzymać kciuki aby się udało, bo to oznacza rozwój Ursusa w Lublinie, to oznacza nowe miejsca pracy. trzeba wspierać swoich! a ty już od rana jęczysz że kolory nie takie. ciebie ktoś krytykuje za smętny wyraz twarzy?

a tobie co tak z rana na krytykę się zebrało? znowu coś poszło nie tak w domu?  daj chłopie spokój, czego jęczysz jak stara baba! trzeba trzymać kciuki aby się udało, bo to oznacza rozwój Ursusa w Lublinie, to oznacza nowe miejsca pracy. trzeba wspierać swoich! a ty już od rana jęczysz że kolory nie takie. ciebie ktoś krytykuje za smętny wyraz twarzy?

rozwiń
Avatar
Franek / 18 grudnia 2014 o 08:37
0

Co już ci polaczku nie pasuje?

Avatar
Tomasz / 19 grudnia 2014 o 20:07
0
Bateria (elektronika i cała konstrukcja z ogniw) do tego pojazdu została wyprodukowana w Polsce. Ogniwa na których ta bateria została zbudowana są produkcji USA a nie Chiny.
Avatar
Tadek / 19 grudnia 2014 o 15:38
0

Baterie wyprodukowane są w Polsce, natomiast same ogniwa nie są chińskie, a amerykańskie A123!

Avatar
kierowca trola / 18 grudnia 2014 o 22:05
0

1. nieszczelne okno w kabinie kierowcy - między szybami jest szczelina pomimo założonej uszczelki

2. fotel kierowcy nie jest zamontowany centralnie na wprost kierownicy tylko nieznacznie przesunięty w prawo

3. sterowanie ogrzewaniem jest dwusystemowe : ręcznie poprzez włączenie przełącznikiem i automatycznie poprzez sterownik , który przy temperaturach około zera stopni zamiast włączyć ogrzewanie to potrafi włączyć klimę. Dlatego kierowcy używają ogrzewania manualnego

4. problemy z podłączaniem do sieci trakcyjnej , odbieraki prądu unoszą się do góry w sposób niekontrolowany i powodują problem z trafieniem w "daszki"

5. jazda na bateriach z zawrotną prędkością około 15 - 20 km/h , podjazd pod górkę z pasażerami to dopiero wyzwanie

6. jakość montażu i pasowania elementów pozostawiający wiele do życzenia , jak również kuchenne fronty meblowe wewnątrz pomalowane srebrzanką

7. wymiana żarówki światła mijania trwa dłużej niż w samochodzie osobowym , bo do tego jest potrzebny kanał naprawczy albo trzeba demontować cały przód pojazdu

8 prawa wycieraczka szyby przedniej ma swój zbiorniczek na płyn , a lewa - ma swój

1. nieszczelne okno w kabinie kierowcy - między szybami jest szczelina pomimo założonej uszczelki

2. fotel kierowcy nie jest zamontowany centralnie na wprost kierownicy tylko nieznacznie przesunięty w prawo

3. sterowanie ogrzewaniem jest dwusystemowe : ręcznie poprzez włączenie przełącznikiem i automatycznie poprzez sterownik , który przy temperaturach około zera stopni zamiast włączyć ogrzewanie to potrafi włączyć klimę. Dlatego kierowcy używają ogrzewania manualnego

4. problemy z podłączaniem do sieci trakcyjnej , o... rozwiń

Avatar
Marcinoo / 18 grudnia 2014 o 14:22
0

Jeśli będą tak dopracowane jak trolejbusy tego producenta to życzę powodzenia. Kierowca marznie a pasażerowie się gotują, odpadają elementy wykończenia wnętrza w kabinie, odwieczne problemy z elektroniką i napędem. Ursus nie robi nic żeby naprawić usterki i niedociągnięcia pierwszych egzemplarzy tylko powiela te buble w kolejnych pojazdach dostarczanych do MPK. Wszystko oczywiście odbija się na kierowcach i głośno się o tym nie mówi. W najbliższym czasie zapewne zostanie rozpisany "koleżeński" przetarg ustawiony pod Ursusa. Firma wygra bo cena pojazdu będzie i tysiąc zł niższa niż konkurencji.

Zgadzam się w zupełności z tą opinią. Ponoć książeczki usterek w 2 miesięcznych Ursusach skończyły się. A Solaris ma ładne autobusy i trolejbusy więc dlaczego nikt nie pomyśli o tym?!  

Zgadzam się w zupełności z tą opinią. Ponoć książeczki usterek w 2 miesięcznych Ursusach skończyły się. A Solaris ma ładne autobusy i trolejbusy więc dlaczego nikt nie pomyśli o tym?!  

rozwiń
Avatar
gość / 18 grudnia 2014 o 14:16
0

100 km?! Śmiech na sali. Może jednak trzeb było się zastanowić nad Solarisem? 

Avatar
Gość / 18 grudnia 2014 o 13:16
0

Jeśli będą tak dopracowane jak trolejbusy tego producenta to życzę powodzenia. Kierowca marznie a pasażerowie się gotują, odpadają elementy wykończenia wnętrza w kabinie, odwieczne problemy z elektroniką i napędem. Ursus nie robi nic żeby naprawić usterki i niedociągnięcia pierwszych egzemplarzy tylko powiela te buble w kolejnych pojazdach dostarczanych do MPK. Wszystko oczywiście odbija się na kierowcach i głośno się o tym nie mówi. W najbliższym czasie zapewne zostanie rozpisany "koleżeński" przetarg ustawiony pod Ursusa. Firma wygra bo cena pojazdu będzie i tysiąc zł niższa niż konkurencji.

Jeśli będą tak dopracowane jak trolejbusy tego producenta to życzę powodzenia. Kierowca marznie a pasażerowie się gotują, odpadają elementy wykończenia wnętrza w kabinie, odwieczne problemy z elektroniką i napędem. Ursus nie robi nic żeby naprawić usterki i niedociągnięcia pierwszych egzemplarzy tylko powiela te buble w kolejnych pojazdach dostarczanych do MPK. Wszystko oczywiście odbija się na kierowcach i głośno się o tym nie mówi. W najbliższym czasie zapewne zostanie rozpisany "koleżeński" przetarg ustawiony pod Ursusa. Firma wygra bo... rozwiń

Avatar
Olo / 18 grudnia 2014 o 12:01
0

wydaje się, że to jeszcze nie jest ten poziom technologii, by można to było powszechnie stosować.

Ładowanie akumulatorów przez 5-6 godzin to stanowczo za długo. Poza tym nikt nie przedstawia

strony ekonomicznej tego projektu, czyli kosztów eksploatacji takiego autobusu w stosunku

do tradycyjnych pojazdów napędzanych silnikami diesla. U nas EE jest bardzo droga,

a będzie jeszcze gorzej gdy wejdą w życie te bzdury klimatyczne narzucone przez Brukselę.

Na pewno kierunek jest dobry, bo ciche, nietrujące pojazdy komunikacji miejskiej, w przyszłości

i inne pojazdy to rozwiązanie do którego powinniśmy dążyć. :) 

Tak na marginesie, to czy my musimy kupować akumulatory w Chinach ?

Czy to jest tak "trudna" produkcja, że nie można jej wdrożyć nad Wisłą i dać pracę

dla iluś tam pracowników ? Czy może otoczenie makroekonomiczne tak zbudowano,

żeby nic nie opłacało się w Polsce robić.

wydaje się, że to jeszcze nie jest ten poziom technologii, by można to było powszechnie stosować.

Ładowanie akumulatorów przez 5-6 godzin to stanowczo za długo. Poza tym nikt nie przedstawia

strony ekonomicznej tego projektu, czyli kosztów eksploatacji takiego autobusu w stosunku

do tradycyjnych pojazdów napędzanych silnikami diesla. U nas EE jest bardzo droga,

a będzie jeszcze gorzej gdy wejdą w życie te bzdury klimatyczne narzucone przez Brukselę.

Na pewno kierunek jest dobry, bo ciche, nietrujące poja... rozwiń

Avatar
ja / 18 grudnia 2014 o 10:16
0

przepraszam, co w tym malowaniu ci nie pasuje? dla mnie bardzo fajnie to wygląda

Avatar
llubellak@op.pl / 18 grudnia 2014 o 08:50
0

Ale wieśniackie malowanie... PAnie Fulara a ile pan płacisz kierowcom za godzinę którzy będą siedzieć na końcowych po 15 min, aby się to ruskie badziewie naładowało ?? Jak masz pan rozkłady które na dojazdach maja po 20 km !! To ten zasięg ok. 100 km to śmiech na sali. Ale co tam, pan jesteś prezes...

a tobie co tak z rana na krytykę się zebrało? znowu coś poszło nie tak w domu?  daj chłopie spokój, czego jęczysz jak stara baba! trzeba trzymać kciuki aby się udało, bo to oznacza rozwój Ursusa w Lublinie, to oznacza nowe miejsca pracy. trzeba wspierać swoich! a ty już od rana jęczysz że kolory nie takie. ciebie ktoś krytykuje za smętny wyraz twarzy?

a tobie co tak z rana na krytykę się zebrało? znowu coś poszło nie tak w domu?  daj chłopie spokój, czego jęczysz jak stara baba! trzeba trzymać kciuki aby się udało, bo to oznacza rozwój Ursusa w Lublinie, to oznacza nowe miejsca pracy. trzeba wspierać swoich! a ty już od rana jęczysz że kolory nie takie. ciebie ktoś krytykuje za smętny wyraz twarzy?

rozwiń
Avatar
Franek / 18 grudnia 2014 o 08:37
0

Co już ci polaczku nie pasuje?

Zobacz wszystkie komentarze 11

Skomentuj

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:
Twój komentarz został dodany

Pozostałe informacje

Wydarzenia sportowe w Lubelskiem: 21-23 września

Wydarzenia sportowe w Lubelskiem: 21-23 września 0 0

Najbliższy weekend to przede wszystkim rewanżowy mecz o awans do żużlowej ekstraligi. Speed Car Motor musi odrobić aż 14 punktów straty do ROW Rybnik. Po porażce z Hutnikiem Kraków 3:5 chcą się także zrehabilitować piłkarze Motoru

Beata Szydło w Lublinie. Gorąco podczas wiecu na placu Litewskim [zdjęcia, wideo]
galeria
film

Beata Szydło w Lublinie. Gorąco podczas wiecu na placu Litewskim [zdjęcia, wideo] 0 25

O godz. 17:30 rozpocznie się na Placu Litewskim w Lublinie spotkanie wicepremier Beaty Szydło z mieszkańcami Lublina i regionu.

Wypadek w Uściążu. Zginął motocyklista, miał 26 lat

Wypadek w Uściążu. Zginął motocyklista, miał 26 lat 2 4

26-letni motocyklista zginął w wypadku w miejscowości Uściąż w powiecie opolskim. Mężczyzna nie miał prawa jazdy

Marcin Gortat i Alicja kupili konie w Janowie Podlaskim. Co się stanie ze zwierzętami?

Marcin Gortat i Alicja kupili konie w Janowie Podlaskim. Co się stanie ze zwierzętami? 0 3

W Janowie Podlaskim Marcin Gortat z Alicją Bachleda-Curuś pojawili się jakiś czas temu. Znany koszykarz sprezentował ukochanej dwa konie arabskie. Co stanie się z piękną klaczą i ogierem, po tym jak para się rozstała?

Wystawa malarstwa Mieczysława Maławskiego
28 września 2018, 18:00

Wystawa malarstwa Mieczysława Maławskiego 1 0

Co Gdzie Kiedy. W piątek, 28 września o godz. 18 w Galerii Krańcowej DDK Bronowice (ul. Krańcowa 106) odbędzie się wernisaż wystawy malarstwa Mieczysława Maławskiego.

Radni PiS: Czy urzędników marszałka zmuszono do udziału w pikiecie politycznej?
galeria
film

Radni PiS: Czy urzędników marszałka zmuszono do udziału w pikiecie politycznej? 35 37

O udostępnienie kserokopii książki wyjść pracowników urzędu marszałkowskiego proszą marszałka radni Prawa i Sprawiedliwości. I pytają, czy urzędnicy zostali zmuszeni do uczestnictwa w pikiecie w trakcie konferencji prasowej ich ugrupowania i czym tym, którzy odmówili, grożą konsekwencje służbowe.

Niedźwiedź Wojtek patronem przedszkola. "Byłyśmy zaskoczone, że dzieci taka tematyka interesuje"

Niedźwiedź Wojtek patronem przedszkola. "Byłyśmy zaskoczone, że dzieci taka tematyka interesuje" 5 1

To jedyne bezimienne przedszkole w Świdniku, ale to niedługo się zmieni, o ile radni dadzą zgodę. Przedszkole nr 4 ma nosić imię Kaprala Niedźwiedzia Wojtka. To „miś” przygarnięty przez żołnierzy II Korpusu Polskiego gen. Władysława Andersa.

Kukiz'15 zawiadamia prokuraturę. Uniemożliwiono im start w wyborach?

Kukiz'15 zawiadamia prokuraturę. Uniemożliwiono im start w wyborach? 1 11

Komitet Kukiz'15 w Białej Podlaskiej zawiadomił prokuraturę. Zdaniem pełnomocnika doszło do przywłaszczenia dokumentów wyborczych.

Lubelskie Pszczółki zagrają w III Memoriale Profesora Stanisława Łęgowskiego

Lubelskie Pszczółki zagrają w III Memoriale Profesora Stanisława Łęgowskiego 0 1

Koszykarki Pszczółki Polski Cukier AZS UMCS Lublin przygotowują się do drugiego sparingowego sprawdzianu, tym razem w Toruniu. Warto jednak skupić się na tym, co zobaczyliśmy podczas pierwszych spotkań towarzyskich w Lublinie

IPN wzywa do usunięcia orła z pomnika żołnierzy. Nikt nie chce za to zapłacić

IPN wzywa do usunięcia orła z pomnika żołnierzy. Nikt nie chce za to zapłacić 2 16

IPN wezwał wspólnotę rolników do przerobienia pomnika poświęconego polskim żołnierzom forsującym Wisłę w 1944 roku w Puławach. Problem w tym, że jest to spory koszt i nikt nie chce go ponosić.

Dzisiaj nabór do ZPiT "Powiśle"

Dzisiaj nabór do ZPiT "Powiśle" 2 0

Dzieci w wieku 5-8 lat, które lubią taniec, mają szansę trafić do Zespołu Pieśni i Tańca "Powiśle". Instruktorzy zapraszają do udziału w naborze do grupy chłopców i dziewczynek.

Zwolennicy Żuka pokazali "Listę Wstydu". Przeciwko czemu głosował Tułajew i PiS?

Zwolennicy Żuka pokazali "Listę Wstydu". Przeciwko czemu głosował Tułajew i PiS? 90 72

Zwolennicy obecnego prezydenta skrytykowali kandydata PiS na to stanowisko – posła Sylwestra Tułajewa - za to, że będąc radnym głosował przeciw kolejnym budżetom miasta.

"Tchórze! Kłamcy!". Ostre spięcie na konferencji PiS, przyszedł marszałek z PSL i urzędnicy [wideo]
galeria
film

"Tchórze! Kłamcy!". Ostre spięcie na konferencji PiS, przyszedł marszałek z PSL i urzędnicy [wideo] 210 94

– Województwu lubelskiemu grozi utrata 80 mln euro z funduszy unijnych – mówił podczas wizyty w Lublinie minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński. Jego słowom natychmiast zaprzeczył marszałek Sławomir Sosnowski, który na konferencję przyszedł z ponad setką urzędników. Polityków PiS pożegnały okrzyki „tchórze” i „kłamcy”.

Szykuje się gwałtowna zmiana pogody. Najnowsza prognoza IMGW

Szykuje się gwałtowna zmiana pogody. Najnowsza prognoza IMGW 17 0

W weekend czeka nas gwałtowna zmiana pogody, znacznie chłodniejsze powietrze nad zachodnią Polskę napłynie już w piątek wieczorem - informuje IMGW. W sobotę i niedzielę temperatura powietrza wyniesie od 14 st. C do 18 st. C.

Lublin: Napad w Biedronce. Ochroniarz dostał w głowę, napastnik wrócił po łup

Lublin: Napad w Biedronce. Ochroniarz dostał w głowę, napastnik wrócił po łup 70 10

W sklepie sieci Biedronka na lubelskich Bronowicach doszło do napadu. Złodziej ukradł alkohol i pobił ochroniarza. Policjanci zatrzymali napastnika, kiedy wrócił do sklepu po plecak z kradzionymi butelkami.

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium

Uwaga czytelniku!

Informujemy, że w dniu 25 maja 2018 r. na terenie całej Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, wejdzie w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego w sprawie ochrony danych osobowych. W związku z tym chcielibyśmy Ci przekazać kilka informacji na temat zasad przetwarzania Twoich danych osobowych przez administratora portalu www.dziennikwschodni.pl – spółkę Corner Media sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie.

Bardzo prosimy, zapoznaj się z tymi informacjami uważnie, są to bowiem sprawy bardzo istotne. Jeśli jesteś osobą małoletnią poniżej 16. roku życia, koniecznie przekaż tą wiadomość swoim opiekunom, którzy następnie powinni wytłumaczyć Ci, o co w niej chodzi i dlaczego się do Ciebie zwracamy.

Czym jest RODO?

RODO to potoczna nazwa Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE. W Polsce będzie ono obowiązywało od 25 maja 2018 r. Akt ten wprowadza nowy standard ochrony danych osobowych, nakładając na podmioty przetwarzające te dane (administratorów danych) szereg obowiązków, w tym obowiązek poinformowania Ciebie o sposobie przetwarzania Twoich danych, celach w jakich Twoje dane są przetwarzane oraz o uprawnieniach przysługujących Ci w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez administratora danych.

Administrator danych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Corner Media Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Lublinie, ul. Krakowskie Przedmieście 54, 20-002 Lublin, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego przez Sąd Rejonowy Lublin – Wschód z siedzibą w Świdniku, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, za numerem KRS 0000507517, NIP 7123286919, kapitał zakładowy – 50.000,00. PLN

Możesz się z nami skontaktować zarówno pod adresem:
Corner Media Spółka z o.o.
ul. Krakowskie Przedmieście 54
20-002 Lublinie

jak i mailowo: online@dziennikwschodni.pl

oraz telefonicznie: 81 46-26-800

Rodzaj przetwarzanych danych osobowych

Przetwarzamy dane osobowe podane przez Ciebie podczas procesu rejestracji konta na portalu www.dziennikwschodni.pl, a także dane, które są zbierane podczas korzystania przez Ciebie z tego portalu. Chodzi o dane zbierane i zapisywane w plikach cookies. Więcej na temat plików cookies przeczytasz w naszej polityce prywatności.

Pamiętaj, rejestracja konta na portalu www.dziennikwschodni.pl nie jest obowiązkowa. Nie masz także obowiązku podawania nam swoich prawdziwych danych podczas procesu rejestracji, jak również nie musisz podawać nam wszystkich danych, o które pytamy. Może się jednak zdarzyć tak, że nie posiadając Twoich wszystkich danych albo nie posiadając Twoich prawdziwych danych, nie będziemy w stanie świadczyć Ci wszystkich usług, które oferujemy oraz wywiązać się z wszystkich obowiązków określonych w regulaminie portalu dziennikwschodni.pl (np. zapewnić Ci odpowiedniego bezpieczeństwa w zakresie odzyskania danych dostępowych do konta).

Cel przetwarzania danych osobowych

Głównym celem przetwarzania przez nas Twoich danych jest zapewnienie Ci pełnej funkcjonalności działania serwisu dziennikwschodni.pl, dostępu do usług świadczonych przez nas w ramach tego serwisu, zapewniania Ci bezpieczeństwa podczas korzystania z serwisu (np. w przypadku prób nadużyć) oraz wywiązanie się przez nas z obowiązków umownych wynikających z regulaminu portalu Dziennikwschodni.pl.

Dodatkowy cel przetwarzania danych osobowych to tzw. marketing własny, tj. przetwarzanie danych wyłącznie na nasze wewnętrzne potrzeby w celach analitycznych, badawczych, statystycznych, w szczególności poprzez dążenie do jak najpełniejszego dostosowania treści wyświetlanych na naszych stronach do Twoich preferencji i zainteresowań.

Ponadto, o ile wyrazisz na to zgodę, będziemy mogli przetwarzać Twoje dane osobowe w celach marketingowych (marketing zewnętrzny), w tym przekazywać Twoje dane podmiotom z nami współpracującym – agencjom reklamowym i naszym partnerom handlowym. Pamiętaj, że zgoda na przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych jest całkowicie dobrowolna i możesz ją w każdej chwili wycofać.

Pamiętaj także, że jeżeli jesteś osobą małoletnią, która nie ukończyła 16. roku życia, przesyłanie informacji w celach marketingowych może nastąpić wyłącznie po wyrażeniu zgody przez Twojego rodzica lub opiekuna.

Podstawy prawne przetwarzania danych

Twoje dane osobowe mogą być przetwarzane wyłącznie zgodnie z określonymi w obecnie obowiązujących przepisach podstawami prawnymi. W zależności od celu przetwarzania danych możemy wyróżnić trzy główne podstawy prawne przetwarzania danych.

Pierwszą podstawą przetwarzania danych jest niezbędność do wykonania umów o świadczenie usług. Mamy z nią do czynienia wtedy, gdy przetwarzanie danych jest niezbędne w celu zapewnienia Ci sprawnego, bezpiecznego korzystania z naszego serwisu wraz z jego wszystkimi funkcjonalnościami. Umowy o świadczenie usług to regulaminy, w tym regulamin portalu dziennikwschodni.pl, który akceptujesz decydując się na korzystanie z naszego serwisu.

Drugą podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora danych. Mamy z nim do czynienia w przypadku prowadzenia pomiarów statystycznych oraz działań z zakresu marketingu własnego przez administratora danych.

Wreszcie, trzecią przesłanką przetwarzania danych jest Twoja dobrowolna i świadoma zgoda. Na jej podstawie Twoje dane mogą być wykorzystywane w celach marketingowych, a także w celu profilowania.

Pamiętaj, zgody udzielasz w pełni dobrowolnie. Masz także prawo do cofnięcia udzielonej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w dowolnym momencie. Wycofanie zgody nie będzie miało jednak wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

Podmioty, którym możemy przekazywać dane

Co do zasady Twoje dane osobowe będą przez nas wykorzystywane wyłącznie na nasz własny użytek.

W pewnych sytuacjach możemy jednak przekazać Twoje dane podmiotom z nami współpracującym: – naszym partnerom handlowym, podwykonawcom oferowanych przez nas usług, agencjom marketingowym.

Dodatkowo, w przypadkach ściśle określonych w przepisach prawa, będziemy zobligowani przekazać Twoje dane podmiotom uprawnionym do ich uzyskania na podstawie obecnie obowiązujących przepisów prawa (np. policji czy prokuraturze), pod warunkiem oczywiście, iż wystąpią do nas z takim żądaniem, powołując się na określoną podstawę prawną.

Okres przechowywania danych

Twoje dane osobowe będą przechowywane tak długo, jak będzie to niezbędne do zapewnienia Ci dostępu do usług oferowanych przez serwis www.dziennikwchodni.pl Oczywiście, możesz w każdym czasie złożyć wniosek o zaprzestanie przetwarzania swoich danych osobowych, ich zmianę lub usunięcie.

Informacje o prawach przysługujących osobie, której dane dotyczą

Musisz wiedzieć, że niezależnie od tego, na jakiej podstawie przetwarzamy Twoje dane, masz zawsze prawo dostępu do nich oraz ich poprawiania. Możesz również w każdym momencie żądać ich usunięcia lub cofnąć albo ograniczyć wcześniej udzieloną zgodę na przetwarzanie danych osobowych, przy czym wycofanie danej zgody nie wpływa na administratora danych do przetwarzania danych w celu określonym w danej zgodzie do chwili jej wycofania.

Masz również prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych osobowych.

Możesz też zażądać od administratora danych osobowych przeniesienia Twoich danych lub uzyskania kopii Twoich danych, z tym jednak zastrzeżeniem, że prawo to nie może wpływać niekorzystnie na prawa i wolności innych osób. Administrator danych będzie realizował Twoje żądania w zakresie posiadanych możliwości technicznych.

Informacje o prawie do wniesienia skargi

Organem nadzorczym nad administratorem danych osobowych jest Generalny Inspektor Danych Osobowych, do którego masz prawo wnieść skargę za każdym razem, gdy Twoje dane będą przetwarzane w sposób w Twojej ocenie nieprawidłowy.

Informacje o tym, czy podanie danych jest wymogiem ustawowym lub umownym, czy jesteś zobowiązany do ich podania

Nie jesteś zobowiązany do podawania nam swoich danych osobowych ani wyrażania zgody na ich przetwarzanie, z tym jednak zastrzeżeniem, że ich podanie może okazać się niezbędne dla korzystania z określonych funkcjonalności serwisu.

Jest także możliwe, że jeśli nie wyrazisz zgody na przetwarzanie danych osobowych lub cofniesz wcześniej udzieloną zgodę, nie będziemy mogli zapewnić Ci dostępu do niektórych oferowanych przez nas usług, przy czym zawsze w takim wypadku zostaniesz o tym poinformowany.

Informacje o profilowaniu

Czym jest profilowanie? To zbieranie wszelkich informacji, które pozwalają bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować osobę, która jest poddawana profilowaniu. Profilowanie odbywa się najczęściej przy użyciu systemów informatycznych, w sposób zautomatyzowany, za pomocą specjalnych algorytmów uwzględniających określone wcześniej kryteria. Wyniki profilowania mogą być wykorzystywane m.in. do celów marketingowych, np. w celu spersonalizowania reklamy kierowanej do danego użytkownika lub przygotowania oferty uwzględniającej jego potrzeby lub preferencje.

Oświadczamy, że na chwilę obecną nie profilujemy Twoich danych. Jeśli jednak zaczniemy, zostaniesz o tym uprzednio poinformowany i będziesz miał prawo nie wyrazić na to zgody.

Bardzo prosimy o uważne zapoznanie się z powyższymi informacjami. Gdy już to zrobisz, kliknij przycisk Zapoznałem się z informacją. Przejdź do serwisu.

Rozumiem

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.