Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Lublin

6 grudnia 2024 r.
12:17

Inne miasta ograniczają buspasy, ale Lublin mówi „nie” – zmian nie będzie

(fot. Archiwum/DW)

W Lublinie buspasy działają przez całą dobę, siedem dni w tygodniu. Choć w godzinach pozaszczytowych często świecą pustkami, miasto nie zamierza zmieniać ich funkcjonowania. Tymczasem w Warszawie, Rzeszowie czy Krakowie podobne pasy są udostępniane kierowcom w określonych godzinach – i system ten sprawdza się bez większego zarzutu.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

Lubelskie buspasy służą nie tylko autobusom i trolejbusom – mogą z nich korzystać także taksówki, samochody elektryczne oraz pojazdy uprzywilejowane. Co jakiś czas pojawiają się jednak głosy mieszkańców i radnych, by udostępnić je również kierowcom prywatnych aut. Zaproponowaliśmy urzędnikom, aby buspasy funkcjonowały na przykład w godzinach od 6 do 10 i od 14 do 18. Miasto pozostaje jednak niewzruszone.

– Obecnie nie rozważamy zmian w organizacji buspasów – przekazuje Dziennikowi Wschodniemu Monika Głazik z biura prasowego Ratusza. – Przy takich decyzjach kluczowe jest uwzględnienie natężenia ruchu, liczby pojazdów komunikacji zbiorowej, wpływ na przejazd pojazdów priorytetowych, takich jak autobusy i trolejbusy. Zmiany w użytkowaniu buspasów (np. dopuszczenie w określonych godzinach innych pojazdów) może niekorzystnie wpłynąć na układ drogowy, a tworzenie kolejnych wyjątków powodować chaotyczne zachowania kierowców.

Puste pasy poza szczytem

Przykładem budzącym wątpliwości mieszkańców jest buspas na ul. Muzycznej. Między godz. 11:00 a 12:00 przejeżdża tamtędy zaledwie sześć autobusów. Jeszcze mniej ruchu jest na ul. Poniatowskiego, gdzie krótki buspas od ulicy Popiełuszki do alei Racławickich obsługuje jedynie linię 303 – kursującą tylko w godzinach szczytu. Poza nimi pas pozostaje praktycznie nieużywany, co zdaniem kierowców powinno otworzyć go dla ruchu prywatnych pojazdów.

Na takie rozwiązanie Lublin nie daje jednak zielonego światła.

„Wyjątki wprowadzą chaos”

Ratusz tłumaczy, że buspasy w mieście są projektowane z myślą o głównych arteriach, łączących kluczowe dzielnice.

– Buspasy w Lublinie są lokalizowane głównie na kluczowych arteriach miasta, łączących poszczególne dzielnice. Najważniejsze kryteria przy ich tworzeniu to: upłynnienie ruchu pojazdów komunikacji zbiorowej, liczba linii i częstotliwość ich kursowania, zapewnienie priorytetu dla kierunków o największym natężeniu. Ich zadaniem jest przede wszystkim usprawnienie transportu publicznego i zachęta dla mieszkańców do wyboru komunikacji zbiorowej – tłumaczy Głazik.

Dodaje również, że każda zmiana organizacji ruchu wymaga szczegółowej analizy.

– Wydział Zarządzania Ruchem Drogowym i Mobilnością regularnie zleca pomiary natężenia ruchu, które obejmują m.in. skrzyżowania z buspasami. Te dane pozwalają ocenić efektywność istniejących rozwiązań i ewentualne potrzeby zmian na wybranych odcinkach – mówi Głazik. – Tego typu rozwiązania mogą spotkać się z różnymi opiniami – nie wszyscy kierowcy mogą popierać zmiany, zwłaszcza że z buspasów korzystają obecnie nie tylko pojazdy komunikacji miejskiej, ale również pojazdy uprzywilejowane, samochody elektryczne i taksówki.

Można inaczej

Pomysł buspasów funkcjonujących tylko w określonych godzinach wprowadzono w kilku miastach wojewódzkich w Polsce. Jest tak między innymi w Rzeszowie, gdzie kierowcy autobusów, taksówek i innych uwzględnionych pojazdów korzystają z jednego pasa na wyłączność tylko w dni powszednie w godzinach od 6:30 do 9:30 i 14:30 do 17:30. Podobny system funkcjonuje w Krakowie, gdzie pasy wydzielone dla uprzywilejowanych pojazdów funkcjonują w godzinach od 6 do 10 i od 14 do 18. Nie wszystkie buspasy muszą jednak podlegać takim wyłączeniom, część z nich jest stała. Kolejne dopuszczają poruszanie się po nich pojazdami, w których przebywa kierowca i przynajmniej dwóch pasażerów. W różnych miastach przyjmowane są różne rozwiązania, które mają zapewnić jednocześnie łatwiejszy przejazd pojazdom uprzywilejowanym przez zakorkowane centra, ale jednocześnie ułatwić poruszanie się przez nie pojazdom prywatnym mieszkańców.

Zapytaliśmy więc, jak tego typu kompromis oceniany jest w miejscu gdzie został on wprowadzony.

– Pomysł czasowych buspasów pojawił się w momencie, gdy wyznaczaliśmy taki pas na dwupasowym odcinku ważnej ulicy podstawowego układu drogowego (Kamieńskiego), zabierając jeden pas ruchu ogólnego – mówi Dziennikowi Wschodniemu dyrektor Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie Łukasz Franek. – Obawy Policji i Inżynierii Ruchu były tak duże, że wypracowaliśmy tego typu rozwiązanie kompromisowe.

Jak przyznaje rozwiązanie to jest dobre, jednak ma ono również pewne mankamenty.

– Nasza ocena jest pozytywna, ale system monitoringu wykazał, że buspasy czasowe są znacznie mniej efektywne niż stałe. Naszym zdaniem dzieje się tak dlatego, ponieważ pas ruchu ogólnego i buspas rozdziela linia przerywana, a nie ciągła, więc jest to mniej intuicyjne dla kierowców i częściej łamią przepisy – opisuje Franek. – Niemniej jednak, lepsze takie rozwiązanie, niż brak jakiegokolwiek buspasa – podkreśla nasz rozmówca.

Doświadczenia Krakowa czy Rzeszowa pokazują, że czasowe buspasy mogą być dobrym kompromisem, szczególnie w miastach borykających się z problemem zakorkowanych ulic. Jednocześnie, jak przyznają tamtejsi urzędnicy, stałe rozwiązania – takie jak te w Lublinie – lepiej wspierają transport publiczny i są bardziej intuicyjne dla kierowców. Może więc to właśnie stolica Lubelszczyzny, pomimo głosów krytyki, obrała kierunek, który w dłuższej perspektywie okaże się korzystniejszy. Póki co Urząd Miasta w Lublinie pozostaje więc wierny swoim rozwiązaniom. Być może jednak warto przetestować pewne kompromisy, nawet w niewielkiej skali, na tych najmniej użytkowanych bus pasach w mieście?

Sonda: Czy buspasy w Lublinie poza godzinami szczytu powinny być dostępne dla wszystkich pojazdów?

Liczba głosów: 269
74.72%
tak
25.28%
nie
e-Wydanie

Pozostałe informacje

Obywatel Rumunii jechał na Białoruś, ale wpadł w Polsce

Obywatel Rumunii jechał na Białoruś, ale wpadł w Polsce

Co obywatel Rumunii na przejściu granicznym w Terespolu miał? Fałszywe prawo jazdy i kradzione BMW. Miał też spotkanie z funkcjonariuszami z Nadbużańskiego Oddziału Straży Granicznej.

Wypadek w Chełmie

Tragiczny wypadek nastolatków. Chełm pożegna Filipa i Mateusza

Chełm pożegna nastolatków, którzy zginęli tragicznie w wypadku samochodowym w niedzielę. Pogrzeby odbędą się w środę i czwartek.

Małopolska Hodowla Roślin i Krajowa Grupa Spożywcza strategicznymi sponsorami KPR Padwa Zamość

Małopolska Hodowla Roślin i Krajowa Grupa Spożywcza strategicznymi sponsorami KPR Padwa Zamość

Zamojska piłka ręczna posiada silne wsparcie ze strony liderów polskiego sektora rolniczego i spożywczego. Małopolska Hodowla Roślin sp. z o.o. oraz Krajowa Grupa Spożywcza S.A. to strategiczni sponsorzy Klubu Piłki Ręcznej Padwa Zamość. To ważny krok dla rozwoju klubu i promocji piłki ręcznej w regionie.

Jan Paweł II na tronie papieskim na dziedzińcu KUL w czasie spotkania ze społecznością akademicką
galeria

Już 20 lat nie ma z nami Jana Pawła II. Miał dużo wspólnego z Lublinem

Dzisiaj przypada 20. rocznica śmierci św. Jana Pawła II – papieża, wykładowcy i profesora Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Lubelski ratusz przypomina, że był Honorowym Obywatelem Lublina.

zdjęcie ilustracyjne

Linia 18 pojedzie dzisiaj objazdem

Linia 18 pojedzie dzisiaj objazdem. Ma to związek z przebudową drogi w Elizówce.

Dwie wyjątkowe inwestycje Gęsia 26 i Zielona 5A w ofercie Biura Ciesielczuk Nieruchomości
galeria

Dwie wyjątkowe inwestycje Gęsia 26 i Zielona 5A w ofercie Biura Ciesielczuk Nieruchomości

Biuro Ciesielczuk Nieruchomości oferuje możliwość zakupu mieszkań na rynku pierwotnym w dwóch prestiżowych inwestycjach znajdujących się na mapie Lublina: Gęsia 26 oraz Zielona 5A. Obie propozycje wyróżniają się nowoczesnymi, funkcjonalnymi mieszkaniami, które spełnią różne oczekiwania klientów.

Miasto rozdaje pieniądze na imprezy w dzielnicach. Projekt może złożyć nawet 10-latek

Miasto rozdaje pieniądze na imprezy w dzielnicach. Projekt może złożyć nawet 10-latek

Nawet 7 tysięcy złotych wsparcia na projekt. A do wydania jest 400 tysięcy złotych. W Lublinie rusza tegoroczna edycja programu „Dzielnice Kultury/Młodzież Inspiruje Dzielnice”.

Bogdanka LUK Lublin wygrała na wyjeździe z ZAKSĄ Kędzierzy-Koźle 3:0

Bogdanka LUK Lublin pozostaje w grze o półfinał

W drugim meczu ćwierćfinałowym play-off Bogdanka LUK Lublin pokonała ZAKSĘ Kędzierzyn-Koźle 3:1. Tym samym do wyłonienia półfinalisty konieczne będzie trzecie spotkanie, w niedzielę, w Lubinie. Początek o godzinie 14.45

Przemysław Kusiak to jeden z liderów Matematyki

LNBA: Potrzebne będą trzecie mecze

W sobotę rozegrano drugie mecze półfinałowe w Konferencji A. Zwycięstwa odniosły w nich zespoły Patobasket i Matematyki, co oznacza, że do wyłonienia finalistów będą potrzebne trzecie spotkania.

Duch Seattle w Lublinie ! Grunge’owy hołd w Zgrzycie
koncert
5 kwietnia 2025, 19:00

Duch Seattle w Lublinie ! Grunge’owy hołd w Zgrzycie

W lubelskiej Fabryce Kultury Zgrzyt w sobotę, odżyje duch Seattle lat 90. Ze sceny popłyną brudne gitarowe brzmienia i chropowate wokale – zupełnie jak w klubach Seattle sprzed trzech dekad. Znów powrócą wspomnienia przy takich utworach jak: „Smells Like Teen Spirit”, „Would”, „Jeremy”, „Alive”, „Black Hole Sun” i innych. To nie będzie zwykły koncert, lecz muzyczna podróż w czasie: w rocznicę śmierci Kurta Cobaina i Layne’a Staleya Lublin odda im szczególny hołd.

Moto Session 2025: Samochody, pokazy i goście specjalni

Moto Session 2025: Samochody, pokazy i goście specjalni

Szybkie, drogie i luksusowe. Przerobione i dopieszczone. Plus pokazy stuntu i driftu, czyli dwa dni z motoryzacją w najlepszym wydaniu. W weekend w Lublinie: Moto Session 2025.

Filip Wójcik to kolejny zawodnik, który zostaje w Motorze na następny sezon

Kolejny piłkarz Motoru Lublin podpisał nowy kontrakt

W ostatnich dniach Motor Lublin przedłużył umowy z trzema piłkarzami. Najpierw nowe kontrakty podpisali: Michał Król i Mathieu Scalet, a we wtorek żółto-biało-niebiescy poinformowali, że w klubie zostaje także Filip Wójcik. Wszyscy związali się z beniaminkiem PKO BP Ekstraklasy na kolejny rok.

Premiera w Teatrze Osterwy: Niewiarygodna historia Małej S.
foto
galeria

Premiera w Teatrze Osterwy: Niewiarygodna historia Małej S.

Trwają przygotowania do sobotniej premiery „Niewiarygodnej historii Małej S.” w lubelskim Teatrze im. J. Osterwy. Będzie to pierwszy – po dłuższej przerwie – spektakl przeznaczony dla najmłodszej widowni.

"Najważniejszy egzamin w ich życiu". Przyszli adwokaci mierzą się z zagadnieniami prawnymi
ZDJĘCIA

"Najważniejszy egzamin w ich życiu". Przyszli adwokaci mierzą się z zagadnieniami prawnymi

Egzamin jest bardzo długi i trudny - mówi przewodniczący komisji. Po studiach i trzech latach aplikacji przyszedł czas na cztery dni egzaminów z różnych zagadnień prawa. W Lublinie rozpoczął się egzamin adwokacki.

Koniec negocjacji z wykonawcami pierwszej polskiej elektrowni jądrowej

Koniec negocjacji z wykonawcami pierwszej polskiej elektrowni jądrowej

Zakończono negocjacje umowy pomostowej z wykonawcami pierwszej elektrowni jądrowej – poinformował we wtorek premier Donald Tusk. Obecny plan zakłada, że prąd z pierwszej polskiej elektrowni jądrowej popłynie do sieci w 2036 roku.

ALARM24

Masz dla nas temat? Daj nam znać pod numerem:
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

kliknij i poinformuj nas!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium

Komunikaty