W poniedziałek poznaliśmy najnowszą wersję układu linii autobusowych i trolejbusowych, który ma obowiązywać od jesieni. Na sugestie, co na tej mapie zmienić Zarząd Transportu Miejskiego będzie czekać do 21 czerwca.
– Nowy układ zamierzamy wprowadzić od września – informuje Justyna Góźdź z Zarządu Transportu Miejskiego. I zastrzega, że przedstawiona w poniedziałek wersja nie jest jeszcze ostateczną. – To wariant do konsultacji. Chcemy do końca czerwca wypracować ostateczną wersję i przez wakacje pracować nad rozkładem.
Bez zmian
Urzędnicy z ZTM założyli, że swoich tras nie zmieni 30 linii komunikacyjnych: 1, 2, 3, 6, 7, 9, 15, 19, 20, 22, 29, 31, 32, 34, 40, 42, 45, 50, 54, 55, 70, 74, 75, 78, 79, 85, 150, 151, 153, 155 i 156. Co z pozostałymi?
159 a nie 9
Linia 4 pożegna się z Elizówką. Między Poligonową a pl. Wolności trasa pozostanie niezmieniona, dalej autobus pojedzie przez Zamojską, Fabryczną, Wolską, Kunickiego i Nowy Świat do Inżynierskiej. Do Elizówki zostanie skierowana w zamian linia 8, która jadąc od zalewu skręci z Narutowicza w Lipową, a dalej pojedzie przez 3 Maja, al. Tysiąclecia, Lwowską, al. Andersa i al. Spółdzielczości Pracy.
Linia 9 zmieni numer na 159, za to trasa pozostanie bez zmian. Linia ma kursować rzadziej niż teraz, bo co kwadrans, ale jej trasa do ma się dublować z linią 14 tak, by razem stworzyły parę kursującą co 7,5 minuty. „Czternastka” w nowym wydaniu byłaby wydłużona do Gęsiej (nie zajeżdżałaby na Porębę), do hotelu Victoria trasa byłaby bez zmian, dalej linia ma jechać przez pl. Wolności i Zamojską, od Fabrycznej linia jechałaby „po staremu”.
39 a nie 10, 18 a nie 57
Linia 10 ma zostać wycofana z Zadębia, w zamian trafi tam linia 39, zaś na Turystyczną skierowana ma być linia 18, która za pl. Zamkowym zmieniłaby trasę jadąc przez Lwowską, al. Andersa i Mełgiewską. Z Kalinowszczyzny zniknąć ma linia 57, którą ZTM chce wysłać na Czechów zmieniając jej trasę tak, by za pl. Zamkowym przejęła trasę 18 przez Unicką, al. Spółdzielczości Pracy i Związkową na Paderewskiego.
Urzędnicy zastrzegają, że jeśli mieszkańcy nie zaakceptują zamiany połówek tras między liniami 18 i 57, to linia 18 zostanie na Czechowie, 57 trafi na Turystyczną, a 39 pod chłodnię przy Mełgiewskiej.
Linię 39 czeka więcej zmian niż tylko skierowanie na Mełgiewską, bo ma zostać wycofana z Czubów. Z Nadbystrzyckiej skręcałaby w prawo w Zana, a następnie jechała prosto na Lipniak. Ma tam zastąpić linię 44, którą ZTM chce skrócić do pętli na Widoku. Do tej samej pętli skrócona miałaby być linia 26, która na dalszym odcinku ma być zastąpiona linią 154 skierowaną z Węglina przez al. Kraśnicką, Armii Krajowej, Jana Pawła II, Filaretów, Głęboką, Piłsudskiego, Wolską, Fabryczną, al. Unii Lubelskiej i Unicką pod szpital.
Sonda: Co sądzisz o proponowanych zmianach w układzie linii komunikacji miejskiej?
73 na zakupy
Trasa linii 13 zostanie wyprostowana i autobus wjeżdżając z centrum na ul. Koncertową nigdzie już nie skręci tylko pojedzie na os. Choiny. Z drugiej strony ZTM rozważa zamianę między linią 29 i 13 tak, by na Kruczkowskiego kursowała 13. Na Kruczkowskiego skierowana ma być też linia 16, gdzie kończyłaby kursy jadąc z Wygodnej. Jadąca z Głuska linia 73 ma kursować przez Zorzę, Drogę Męczenników Majdanka, Doświadczalną, al. Witosa i Grygowej pod Felicity.
Linia 17 rozstanie się z Czubami. Zamiast skręcać z Kunickiego w Zemborzycką jechałaby prosto do Abramowickiej, zaś wybrane kursy byłyby wydłużone do Mętowa. Przez Diamentową i Zemborzycką jechałaby linia 160, którą przez Jana Pawła II jechalibyśmy na Porębę z zajazdem na os. Widok. Linia 23 w obie strony ma kursować przez Lubartowską, a na Felinie przez Dekutowskiego i al. Witosa do pętli Felin Uniwersytet. Linia 25 jechałaby przez Dywizjonu 303 i Krańcową, zaś linia 37 w obie strony ma jeździć ul. Willową.
Nowe 157
Trasę linii 152 ZTM chce wydłużyć tak, by od Leclerka jechała na Węglin jak linia 153, która trasy nie zmienia. Na Czuby dotrzeć ma linia 158, której trasa od Felina do Leclerka byłaby taka jak teraz, a dalej linia jechałaby na Porębę jak obecna „dziewiątka”. Z Poręby pojedzie też nowa linia 157 trasą przez Jana Pawła II, Nadbystrzycką, al. Piłsudskiego, Zamojską, Lubartowską, al. Tysiąclecia, Lwowską i Andersa do Mełgiewska WSEI. Nowa linia 161 to „utrolejbusowiona” linia 28, ale bez kursów do strefy ekonomicznej, a z drugiej strony wycofana z Poręby i skrócona do Węglina.
Jak często
Co z częstotliwością kursów? Do linii podstawowych (w szczycie co kwadrans) zaliczono wszystkie linie trolejbusowe z wyjątkiem 152 i 154. Taką kategorię przyznano autobusowym liniom 2, 3, 6, 7, 10, 13, 14, 15, 17, 18, 26, 29, 31, 32, 34, 39, 40, 42, 55, 57 i 74.
Jak chcesz jechać
• Uwagi można zgłaszać mailem na adres konsultacje@ztm.lublin.eu.
• Proponowana siatka połączeń dostępna jest na stronie ztm.lublin.eu.
• W przyszłym tygodniu zacznie się cykl spotkań z mieszkańcami poszczególnych dzielnic
Proponowana siatka połączeń (KLIKNIJ, żeby powiększyć):