(fot. Wojciech Nieśpiałowski)
W 2021 roku samochody pomkną 120 km/h po ekspresówce z Lublina do Kraśnika. W środę podpisano umowę na wykonanie 42-kilometrowego odcinka S19. Tym samy cały fragment tej trasy od Lublina do granicy z woj. podkarpackim formalnie jest już w budowie
– Nadrabiamy zaległości. W województwach podkarpackim i warmińsko-mazurskim jest dwa razy więcej dróg ekspresowych niż w naszym regionie – powiedział wojewoda Przemysław Czarnek. – S19 jest częścią via Carpatia, która ma ogromne znaczenie dla rozwoju Polski Wschodniej. Jest to wręcz droga życia dla wschodnich regionów naszego kraju – dodał minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
42-kilometrowy odcinek podzielono na trzy zadania, które zostaną wykonane przez dwie firmy. Aldesa Construcciones Polska zaprojektuje i zbuduje dwa skrajne odcinki pomiędzy węzłami Lublin Węglin i Niedrzwica Duża. Ten ma 12 km, a jego budowa będzie kosztować 312,2 mln zł. Ta sam firma wykona 10-kilometrowa obwodnicę Kraśnika, za co otrzyma 319,5 mln zł. Środkowy odcinek, od węzła Niedrzwica Duża do węzła Kraśnik Północ, zaprojektuje i wykona firma Mota-Engil Central Europe.
20 km ekspresówki będzie kosztować 498 mln zł. Łączna wartość trzech odcinków to blisko 1,13 mld zł, a koszt inwestycji uwzględniający wszystkie składniki (projekt budowlany, prace archeologiczne, nadzór i odszkodowania za nieruchomości) to 1,48 mld zł. Kierowcy skorzystają z nowej trasy w 2021 r.
Przypomnijmy, że 30 października podpisano umowy z wykonawcami 33 kilometrów S19 pomiędzy Kraśnikiem a węzłem Lasy Janowskie, na granicy woj. lubelskiego i podkarpackiego.
– W II kwartale podpiszemy umowy z wykonawcami S19 od Lasów Janowskich do Sokołowa Małopolskiego – zapowiada minister. Od Sokołowa do Rzeszowa już jest „ekspresówka” w standardzie 2+1 (dwa pasy w jedną stronę, jeden w przeciwną). – Natomiast w 2025 roku kierowcy pojadą całą drogą ekspresową od Białegostoku przez Lublin do Rzeszowa.
Ruszyły także prace nad koncepcją odcinka Rzeszów-Barwinek. – Mamy zagwarantowane środki na budowę naszego odcinka Via Carpatia – dodał minister Adamczyk. Szef resortu infrastruktury zapowiedział intensywne działania polityczne w celu włączenia tego szlaku w systemu europejskich korytarzy komunikacyjnych TEN-T. Jest to gwarancja unijnego finansowania drogi łączącej Morze Bałtyckie z Egejskim.
S19 Lublin-Kraśnik
To dwujezdniowa droga ekspresowa o nawierzchni bitumicznej z rezerwą pod trzeci pas na zewnątrz. Od końca zachodniej obwodnicy Lublina będzie prowadziła początkowo wzdłuż obecnej drogi krajowej nr 19 a następnie odbije na wschód, omijając Niedrzwicę Dużą, Niedrzwicę Kościelną i Sobieszczany, by przejść przez lasy przed Wilkołazem w korytarzu obecnej drogi omijając miejscowość od wschodu, a za nią przejść na zachodnią stronę.
W miejscowości Lasy przed Kraśnikiem droga ekspresowa przetnie obecną DK19 omijając miasto od wschodu. Zaplanowano budowę pięciu węzłów drogowych, czterech par Miejsc Obsługi Podróżnych, 44 obiektów inżynierskich (7 mostów, 32 wiaduktów, przejść dla zwierząt, 3 kładek dla pieszych).