Egzamin gimnazjalny z języka polskiego uczniowie z Lubelskiego napisali powyżej średniej krajowej. Gorzej poszło im z matematyką i językami obcymi
Wczoraj Centralna Komisja Egzaminacyjna podała wstępną informację o wynikach egzaminu gimnazjalnego w 2016 roku. Poznaliśmy też wyniki gimnazjalistów w poszczególnych województwach.
Egzamin gimnazjalny, który uczniowie pisali od 18 do 20 kwietnia, składał się z trzech części.
W pierwszej – humanistycznej – uczniowie rozwiązywali zadania z historii i wiedzy o społeczeństwie oraz z języka polskiego. W drugiej – matematyczno-przyrodniczej – mieli do rozwiązania zadania z przedmiotów przyrodniczych: biologii, chemii, fizyki i geografii oraz z matematyki. W trzeciej części egzaminu rozwiązywali zadania z wybranego języka obcego nowożytnego: albo tylko na poziomie podstawowym, albo na poziomie podstawowym i rozszerzonym.
W przypadku języka polskiego (70 proc. punktów) i przedmiotów przyrodniczych (52 proc. punktów) średnia uczniów z woj. lubelskiego jest wyższa o jeden punkt procentowy od średniej krajowej. Na poziomie krajowym napisali zaś egzamin z zakresu historii i wiedzy o społeczeństwie (56 proc. punktów) oraz matematyki (49 proc. punktów). Gorzej poradzili sobie zaś z zadaniami z języka angielskiego (średnia 63 proc. przy krajowej 64 proc.).
– Analizując wykresy uczniów z naszego regionu, widać, że wyniki z języka polskiego są bardzo dobre – przyznaje Renata Janicka z OKE Kraków, biuro w Lublinie. – W przypadku języka angielskiego wyraźnie oddzielają się dwie grupy – uczniów, którzy napisali bardzo dobrze na poziomie 96 procent, i tych, którzy uzyskali wynik na poziomie 30 procent punktów.
Uczniowie mieli też problemy z matematyką. Jak podajeCKE, najtrudniejszym okazało się zadanie wymagające zastosowania twierdzenia Pitagorasa. Poprawną odpowiedź wskazało jedynie 30 proc. uczniów.
Z wyników uczniów dumna jest Barbara Drożdż-Żytyńska, zastępca dyrektora Pallontyńskiego Gimnazjum i Liceum Ogólnokształcącego im. Stefana Batorego w Lublinie. – Nasi gimnazjaliści bardzo dobrze wypadli – mówi Drożdż-Żytyńska. – Matematykę zdali na poziomie 80 procent. To o 31 punktów procentowych więcej od średniej wojewódzkiej i krajowej.
Świetny wynik uczniowie z „Batorego” uzyskali też z egzaminu z języka angielskiego na poziomie rozszerzonym – 90,6 proc. – To o 47 punktów procentowych więcej od średniej wojewódzkiej – wylicza Drożdż-Żytyńska.
Suma punktów za testy gimnazjalne i świadectwo, w sumie 200, decyduje o przyjęciu ucznia do renomowanego liceum. – W poprzednich latach nie mieliśmy w szkole uczniów, którzy mieli mniej niż 130 punktów – przyznaje Grzegorz Lech, dyrektor III LO im. Unii Lubelskiej w Lublinie. – Co roku to się jednak zmienia. A teraz dochodzi jeszcze fakt, że jest głęboki niż, uczniów jest mniej.