W minioną niedzielę odbyła się oficjalna premiera auta, które jeszcze w ub. roku miałem okazję oglądać we Frankfurcie nad Menem. "Oglądać” to zresztą dużo powiedziane: przez przyciemnioną szybę bardziej widać było kształty niż całość samochodu. Kim będą przede wszystkim nabywcy tego pojazdu wskazuje już miejsce, gdzie się ona odbyła: na Wall Street w Nowym Jorku, w sercu amerykańskiej i światowej finansjery.
Nieco historii
Maybachy A. D. 2002
Małpowanie Mercedesa
W celu sprawdzenia niezawodności limuzyny inżynierowie Mercedesa objechali ręcznie wykonanymi prototypami (ukrytymi w skórze zwykłych modeli), samochodami doświadczalnymi i modelami przedseryjnymi dziewięć krajów na trzech kontynentach. W ciągu ok. trzech lat mniej lub raczej bardziej zamaskowany maybach przebył ogółem ponad 2,5 miliona próbnych kilometrów i odbył testy w ekstremalnych warunkach - w najgorętszym punkcie ziemi w Death Valley albo w Kirunie, najbardziej na północ wysuniętym mieście Szwecji. Najbardziej ekstremalne były oczywiście 24 próby zderzeniowe kompletnych pojazdów, jak również cały szereg prób zderzeniowych i badań struktury poszczególnych części składowych pojazdu. Przykładowo: nadwozie maybacha zostało komputerowo rozłożone na około 300 000 elementów i na około tyle samo punktów węzłowych. By o przebiegu odkształceń wiedzieć wszystko - test zderzeniowy, który w rzeczywistości trwa jedną dziesiątą sekundy, został w komputerze rozłożony na około 150 000 przedziałów czasowych. Skuteczność obliczeń w praktyce potwierdzą zapewne wkrótce niezależne testy NCAP (New Car Assessment Programme) w wersjach europejskiej i amerykańskiej.
Polacy chcą maybacha
Czytelnicy zadają sobie zapewne pytanie, czy ten samochód, o którym mówi się, że chce go kupić już 5000 osób, będzie w sprzedaży w Polsce.
- Już w zasadzie jest - powiedziała Beata Drozda z działu Public Relations DaimlerChrysler Automotive Polska. - Są już czterej chętni na dwa długie i dwa krótkie maybachy, z terminem dostawy w styczniu 2003 r. Cena brutto - z uwzględnieniem akcyzy - to 434 320 euro za maybacha 57 i 503 860 euro za wersję 62. Założenia mówią o sprzedaży rocznie w Polsce nawet kilkunastu maybachów.