Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Moto

20 lutego 2002 r.
19:12
Edytuj ten wpis

Sprawdziliśmy fiata stilo w ekstremalnych warunkach

Autor: Zdjęcie autora Paweł Puzio

Płyty poślizgowe, hamulec ręczny niespodziewanie zaciągany przez instruktora, ostre hamowanie z prędkości 180 km/h, gwałtowne manewry przy 120 km/h, quasi "test łosia” na płycie poślizgowej
- oto egzaminy, jakie musiał zdać fiat stilo podczas wymagających testów na wojskowym lotnisku
w Sochaczewie. Egzaminującymi byli dziennikarze wspomagani przez instruktorów z Akademii Jazdy Fiata.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

Na początek śliskie rondo

Na pierwszy rzut przygotowano próbę jazdy po śliskim rondzie, imitującym jazdę po ostrych oblodzonych łukach. Nawierzchnia tego ronda była pokryta dwoma rodzajami nawierzchni, bardziej przyczepną oraz bardziej poślizgową.
Podczas przejazdu siedzący z boku instruktor polecił, aby stilo rozpędzić do 50 km/h i cały czas trzymać prędkość. W pewnym momencie, na śliskiej części ronda instruktor gwałtownie ciągnął za hamulec ręczny, imitując w ten sposób niespodziewany poślizg. Stilo za pomocą licznych systemów kontroli trakcji i hamowania niemal nie reagował na zmienne warunki. Lekka kontra kierownicą i auto bez problemu wracało do pierwotnego toru jazdy. Jak się później okazało, to nawet kontrowanie było niepotrzebne, bowiem elektronika zamontowana w tym samochodzie doskonale rozwiązywała problem chwilowego, sztucznie wywołanego, poślizgu kół tylnych.
Chwilę potem ten sam test, ale za kierownicą fiata brava. Instruktor gwałtownie szarpie za hamulec ręczny, a brava efektownie kręci bączka. Nie pomaga kontrowanie kierownicą ani operowanie hamulcem gazu.
Tak stabilne zachowanie się samochodu to zasługa seryjnego systemu ESP. Co oznacza ten skrót? Odpowiedzi szukać należy w ramce obok.

Quasi test łosia

Instruktor zapowiedział: 90 km/h o ostre manewry pomiędzy szpalerami gumowych pachołków. Próba przypominająca klasyczny "test łosia”, tak nie lubiany przez koncern DaimlerChrysler.
Stilo 1.8 o mocy 130 KM bez najmniejszego kłopotu, bardzo ochoczo, osiągnął "zamówione” 90 km/h. Pierwszy szpaler słupków, przeskok w lewo. Nic się nie dzieje, pedał gazu w podłodze, żadnego hamowania. Kolejny szpaler słupków przemknął obok lusterka. Kolejny manewr, tym razem w drugim kierunku. I nic. Prędkość dochodzi do 100 km/h, w tym momencie zapala się żółta lampka sygnalizująca niebezpieczeństwo, możliwość poślizgu. Kolejny manewr w prawo i w tym momencie swoje strażnik w postaci systemu ASR (zapraszamy do tabelki obok), który skutecznie przyhamował prawe przednie koło, wykazujące w momencie szybkiego manewru tendencje do poślizgu.

Jak na lodowisku

Kolejną próbą była płyta poślizgowa, imitująca warunki jazdy przy mokrej a nawet lekko oblodzonej nawierzchni. Słowem, prawie szklanka. Program testu przewidywał rozpędzenie stilo do 80 km/h, wjazd w szpaler pachołków, który prowadzi samochód najpierw ostro w prawo, by za chwilę ostro skręcić w lewo. To już dzieje się na mokrej płycie poślizgowej. W ten sposób imitowano sytuację nagłego pojawienia się przeszkody z lewej strony, jej ominięcie, a następnie ratowanie się przed "złapaniem” krawężnika lub pobocza. Sytuacja często spotykana na drodze.
Jak z tym poradził sobie stilo? Bez problemów. Auto z prędkością nawet wyższą pokonało to zadanie i jedynie niewielki, dziecinnie łatwy w opanowaniu poślizg, dał znać o ryzykownym manewrze.
Po chwili ten sam test odbywa się na bravo, z tym że instruktor prosi o utrzymywanie prędkości 70 km/h. Efekt, bravo niczym dziecięcy bąk kręci się na płycie poślizgowe, a kierowca nie ma nic do "powiedzenia”, z wyjątkiem wciśnięcia pedału sprzęgła, aby nie zdławić silnika.

Czy warto go mieć?

Po raz pierwszy Fiat wprowadza na rynek samochód droższy od konkurencji. Stilo przewyższa ceną swoich bezpośrednich rywali. Czy to jednak jest prawda.
Kilka dni temu, w miniony weekend, odbyły się drzwi otwarte u dealerów Fiata, podczas których poznaliśmy stilo. Cena wersji bazowej, z silnikiem 1.2, wynosi 52 900 złotych. Sporo, więcej jak za golfa, peugeota 307, renault mégane.
Za tę jednak kwotę Fiat oferuje 5 systemów bezpieczeństwa, nadzorujących trakcję i hamowanie, system audio, 6 poduszek powietrznych najnowszej generacji, chroniących także pasażerów na tylnym fotelu, komputer pokładowy. Słowem o wiele więcej niż konkurencja. To jest właśnie typowy przykład nowej filozofii tworzenia samochodów Fiat, która brzmi: "wyprzedza myślą”.
Czy zatem warto wydać pozornie więcej pieniędzy na tak wyposażony i bezpieczny samochód. Odpowiedź należy do Was, drodzy Czytelnicy.

Parada silników fiata stilo

Silnik 1.2 16V posiada moc 59 kW (80 KM) przy 5000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 114 Nm przy 4000 obr./min. Maksymalna prędkość dochodzi do 172 km/h (170 dla wersji 5-drzwiowej). Przyspiesza od 0 do 100 km/godz. w 13,4 sekundy (13,8 dla wersji 5-drzwiowej). Zużycie paliwa w cyklu mieszanym szacuje się na 6,3 l/100 km w wersji 3-drzwiowej i na 6,5 l/100 km w wersji 5-drzwiowej.
Silnik 1.6 16V maksymalną moc 76 kW (103 KM) osiąga przy 5750 obr./min, a maksymalny moment (145 Nm) przy 4000 obrotów. Wyposażony w ten silnik 3-drzwiowy fiat Stilo osiąga 185 km/godz. (183 km/godz. w wersji 5-drzwiowej). Przyspiesza od 0 do 100 km/godz. w 10,5 sekundy (10,9 w wersji 5-drzwiowej). W cyklu mieszanym zużywa 7,3 l/100 km (7,4 w wersji 5-drzwiowej).
silnik 1.8 16V osiąga maksymalną moc 98 kW (133 KM) przy 6400 obr./min oraz moment obrotowy162 Nm przy 3.500 obr./min. Silnik ten pozwala na rozwinięcie prędkości do 202 km/godz. (200 km/godz. dla wersji 5-drzwiowej)
i umożliwia przyspieszenie
od 0 do 100 km/godz.
w 9,9 sekundy (10,3 dla wersji 5-drzwiowej). W cyklu mieszanym zużycie paliwa wynosi 8,0 l/100 km dla pojazdu 3-drzwiowego oraz 8,1 l/100 km dla 5-drzwiowego.
Silnik 2.4 20V z przekładnią Selespeed, znajduje się na szczycie gamy fiata stilo. Jest wynikiem ewolucji silników pięciocylindrowych i osiąga moc 170 KM (125 kW) przy 6000 obr./min oraz moment 221 Nm już przy 3500 obr./min. Maksymalna prędkość dla pojazdu 3-drzwiowego wynosi 215 km/h (213 km/h dla wersji 5-drzwiowej). Przyspiesza od 0 do 100 km/godz. w 8,5 sekundy (8,9 sekundy dla pojazdu 5-drzwiowego). Zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi 9,7 l/100 km (9,8 dla wersji 5-drzwiowej).
Silnik 1.9 JTD dostarcza moc 80 KM już przy 4000 obr./min oraz moment 196 Nm przy 1500 obr./min. Wyposażony w ten silnik fiat stilo 3-drzwiowy ociera się o 172 km/godz. (170 km/godz. dla wersji 5-drzwiowej), przyspiesza od 0 do 100 km/godz. w ciągu 12,9 sekundy (13,3 w wersji 5-drzwiowej) w cyklu mieszanym zużywa 5,4 l/100 km (5,5 wersja 5-drzwiowa).
Silnik 1.9 JTD 115 KM różni się od wersji 80 KM obecnością intercoolera oraz turbiny o zmiennej geometrii. Osiąga maksymalną moc przy 4000 obr./min, a maksymalny moment wynosi 255 Nm przy 2000 obr./min. Osiąga maksymalną prędkość 192 km/godz. w wersji 3-drzwiowej (190 km/godz. w wersji 5-drzwiowej), a przyspieszenie od 0 do 100 km/godz. wynosi 10,3 sekundy (10,7 w wersji 5-drzwiowej). Zużycie paliwa dla wersji 3-drzwiowej wynosi 5,3 l/100 km (5,4 dla wersji 5-drzwiowej).

Słowniczek fiata stilo

ASR (AntiSlip Regulation) - urządzenie automatycznej kontroli trakcji, zapobiegające poślizgowi kół napędzanych w czasie przyspieszenia, poprzez zmniejszenie momentu obrotowego lub hamowanie
w zależności od przyczepności
do nawierzchni drogi.
EBD (Electronic Brakeforce Distribution) - zintegrowany z systemem ABS rozdzielacz siły hamowania. Wykrywa przyczepność tylnych kół i reguluje rozdział siły hamowania tak, aby uniemożliwić ich blokadę.
ECS (Early Crash Sensor) - dodatkowy czujnik, umieszczony blisko zamka pokrywy silnika, informujący centralkę o szybkim zbliżaniu się do przeszkody i o konieczności przyspieszenia działania przednich poduszek powietrznych. Sprawia, że napełniają się one, zanim jeszcze pasażerowie zaczną przesuwać się ku przodowi.
ESP (Electronic Stability Program) - elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy, działający na moment napędowy i z różną siłą hamujący koła, dzięki czemu, w przypadku utraty przyczepności, pomaga przywrócić pojazdowi prawidłowy tor.
EVA (Emergency Valve Assistance) - mechaniczny system wspomagający awaryjne hamowanie Brake Assist, powodujący maksymalny wzrost ciśnienia w przewodach hamulcowych.
HBA (Hydraulic Brake Assistant) - elektroniczny system współdziałający z ABS i ESP, powodujący automatyczny wzrost ciśnienia w przewodach hamulcowych, podczas nagłego hamowania Brake Assist.
MSR (Motorschleppmomentregelung) - funkcja systemu ASR, zapobiegająca poślizgowi kół napędzanych w czasie zwalniania (redukcji biegów).

Pozostałe informacje

Premier Donald Tusk

Donald Tusk w orędziu: tworzymy armię, jakiej Polska nie miała od wieków, super silną i nowoczesną – armię do wygrywania

Czasy są trudne, do polityki światowej wraca niepewność, brutalność i egoizm; wojna przestała być abstrakcją - podkreślił w czwartkowym orędziu telewizyjnym orędziu premier Donald Tusk. – Czy mamy się bać? Nie. My mamy być silni – dodał. Zapewnił też: tworzymy armię, jakiej Polska nie miała od wieków.

Hans Nielsen: Motor to faworyt do mistrzostwa Polski

Hans Nielsen: Motor to faworyt do mistrzostwa Polski

Rozmowa z Hansem Nielsenem, legendarnym żużlowcem Motoru Lublin

Zarzuty dla ojca i syna po ataku na ratowników medycznych w Łukowie

Zarzuty dla ojca i syna po ataku na ratowników medycznych w Łukowie

Zarzuty znieważenia i naruszenia nietykalności cielesnej usłyszał ojciec oraz syn, którzy mieli zaatakować ratowników medycznych na oddziale ratunkowym w Łukowie. Według ustaleń byli zniecierpliwieni długim oczekiwaniem na udzielenie pomocy. Obaj byli trzeźwi.

Lutnia Piszczac zainkasowała komplet punktów w spotkaniu z Unią Żabików

W środę i czwartek rozegrane zostały mecze 23. kolejki bialskiej klasy okręgowej

Podział punktów w spotkaniu LZS Sielczyk z Az-Bud Komarówka Podlaska. Orlęta Łuków z nowym trenerem rozbiły Absolwenta Domaszewnica. Victoria Parczew lepsza od Orła Czemierniki

Uciekać przed komendantem – zły pomysł
Kraśnik

Uciekać przed komendantem – zły pomysł

Dynamiczny pościg za przestępcą po ulicach  Kraśnika – sceny jak z filmu akcji miały dziś miejsce przed południem w tym mieście. Uciekał przestępca poszukiwany do odbycia kary pozbawienia wolności. W bezpośrednim pościgu uczestniczył funkcjonariusz w cywilu oraz zastępca komendanta powiatowego policji w Kraśniku, który jako pierwszy ujął 30-letniego rzezimieszka.

Premier Donald Tusk (z prawej) w towarzystwie posła Michała Krawczyka

Dziś o godzinie 20 premier Donald Tusk wygłosi orędzie

Premier Donald Tusk wygłosi w czwartek o godzinie 20 orędzie – potwierdza podsekretarz stanu w kancelarii premiera Agnieszka Rucińska.

ChKS Chełm rozpoczyna decydującą walkę o awans do PlusLigi

ChKS Chełm rozpoczyna decydującą walkę o awans do PlusLigi

Pierwszy mecz finału play-off z Mickiewiczem Kluczbork w piątek o godzinie 17.30

Zalety i wady ruletka czatów randkowych

Zalety i wady ruletka czatów randkowych

Jeśli jesteś aktywnym użytkownikiem Internetu, bardzo dobrze wiesz, że czat wideo nie jest już nowym formatem randek online. Pierwsze losowe wideo czaty Omegle i Chatroulette zostały uruchomione w 2009 roku i szybko zyskały popularność. Nie tylko dzięki temu, że są one wygodne, ale także dlatego że to zupełnie sposób na randkę.

Trenowali przed majówką. Skutecznie – 24 punkty i pożegnanie z prawem jazdy

Trenowali przed majówką. Skutecznie – 24 punkty i pożegnanie z prawem jazdy

Trwa długi, majowy weekend. Nad bezpieczeństwem na drogach czuwają policjanci ruchu drogowego. Nawet częste kontrole nie zastąpią rozsądku kierowców. Przekonali się o tym dwaj szoferzy. Tuż przed majówką jeden z nich „zarobił” jednorazowo 24 punkty karne, a drugi stracił prawo jazdy.

21 lat w Unii
galeria

21 lat w Unii

1 maja obchodzimy 21. rocznicę wstąpienia Polski do Unii Europejskiej. Z tej okazji przed budynkiem LUW przy ul. Spokojnej w Lublinie nastąpiło uroczyste podniesienie na maszty flag oraz odegranie hymnów Polski i UE.

W sobotę 24 maja wieczorem centrum miasta Puławy zamieni się w rajdowy odcinek specjalny
Puławy

Zbliża się Rajd Nadwiślański. Ściganie wraca na ulice Puław

W sobotę i niedzielę, 24 i 25 maja, odbędzie się Rajd Nadwiślański. Jeden z odcinków specjalnych, tak jak przed laty, poprowadzony zostanie ulicami Puław. Na kibiców czekać będzie również strefa artystyczno-gastronomiczno-piknikowa.

Briefing prezydent Michała Litwiniuka

"Haniebny happening Grzegorza Brauna". Prezydent Białej Podlaskiej potępia zdjęcie flagi Ukrainy

Prezydent Michał Litwiniuk (PO) potępia „haniebny happening” Grzegorza Brauna w Białej Podlaskiej i zapowiada, że flaga Ukrainy ponownie zawiśnie na fasadzie ratusza. W środę na wiecu wyborczym zwolennicy kontrowersyjnego polityka za jego namową przy użyciu drabiny ściągnęli flagę z budynku urzędu.

Grzegorz Braun (z prawej) ma kłopoty. Uchylenia jego immunitetu domaga się szef resortu sprawiedliwości
polityka

Adam Bodnar chce ukarania Grzegorza Brauna. Za zabranie ukraińskiej flagi

Ekscesy Grzegorza Brauna nie pozostaną bezkarne - oświadczył dzisiaj minister sprawiedliwości Adam Bodnar, odnosząc się do zachowania polityka w szpitalu w Oleśnicy oraz na wiecu w Białej Podlaskiej.

Grafika stworzona przy użyciu SI
magazyn

"Umiem rozmawiać o sensie życia i tworzyć sonety"

O tym czy jest sztuczna inteligencja, do czego służy, jak widzi ludzi i przyszłość społeczeństwa rozmawiamy ze...sztuczną inteligencją. Na nasze pytania odpowiada Chat GPT w wersji 4.o - najpopularniejszy model językowy na świecie.

Zamkowe owce z Janowca rozpoczęły wypas
przyroda

Zamkowe owce z Janowca rozpoczęły wypas

Tuż przed długim weekendem majowym do Janowca wróciły owce. Jest ich 43, a ich zadaniem jest pielęgnacja zamkowego krajobrazu poprzez poprawę tzw. bioróżnorodności parku.

ALARM24

Masz dla nas temat? Daj nam znać pod numerem:
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

kliknij i poinformuj nas!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium