Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Moto

20 lutego 2002 r.
19:12
Edytuj ten wpis

Sprawdziliśmy fiata stilo w ekstremalnych warunkach

Autor: Zdjęcie autora Paweł Puzio
0 0 A A

Płyty poślizgowe, hamulec ręczny niespodziewanie zaciągany przez instruktora, ostre hamowanie z prędkości 180 km/h, gwałtowne manewry przy 120 km/h, quasi "test łosia” na płycie poślizgowej
- oto egzaminy, jakie musiał zdać fiat stilo podczas wymagających testów na wojskowym lotnisku
w Sochaczewie. Egzaminującymi byli dziennikarze wspomagani przez instruktorów z Akademii Jazdy Fiata.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

Na początek śliskie rondo

Na pierwszy rzut przygotowano próbę jazdy po śliskim rondzie, imitującym jazdę po ostrych oblodzonych łukach. Nawierzchnia tego ronda była pokryta dwoma rodzajami nawierzchni, bardziej przyczepną oraz bardziej poślizgową.
Podczas przejazdu siedzący z boku instruktor polecił, aby stilo rozpędzić do 50 km/h i cały czas trzymać prędkość. W pewnym momencie, na śliskiej części ronda instruktor gwałtownie ciągnął za hamulec ręczny, imitując w ten sposób niespodziewany poślizg. Stilo za pomocą licznych systemów kontroli trakcji i hamowania niemal nie reagował na zmienne warunki. Lekka kontra kierownicą i auto bez problemu wracało do pierwotnego toru jazdy. Jak się później okazało, to nawet kontrowanie było niepotrzebne, bowiem elektronika zamontowana w tym samochodzie doskonale rozwiązywała problem chwilowego, sztucznie wywołanego, poślizgu kół tylnych.
Chwilę potem ten sam test, ale za kierownicą fiata brava. Instruktor gwałtownie szarpie za hamulec ręczny, a brava efektownie kręci bączka. Nie pomaga kontrowanie kierownicą ani operowanie hamulcem gazu.
Tak stabilne zachowanie się samochodu to zasługa seryjnego systemu ESP. Co oznacza ten skrót? Odpowiedzi szukać należy w ramce obok.

Quasi test łosia

Instruktor zapowiedział: 90 km/h o ostre manewry pomiędzy szpalerami gumowych pachołków. Próba przypominająca klasyczny "test łosia”, tak nie lubiany przez koncern DaimlerChrysler.
Stilo 1.8 o mocy 130 KM bez najmniejszego kłopotu, bardzo ochoczo, osiągnął "zamówione” 90 km/h. Pierwszy szpaler słupków, przeskok w lewo. Nic się nie dzieje, pedał gazu w podłodze, żadnego hamowania. Kolejny szpaler słupków przemknął obok lusterka. Kolejny manewr, tym razem w drugim kierunku. I nic. Prędkość dochodzi do 100 km/h, w tym momencie zapala się żółta lampka sygnalizująca niebezpieczeństwo, możliwość poślizgu. Kolejny manewr w prawo i w tym momencie swoje strażnik w postaci systemu ASR (zapraszamy do tabelki obok), który skutecznie przyhamował prawe przednie koło, wykazujące w momencie szybkiego manewru tendencje do poślizgu.

Jak na lodowisku

Kolejną próbą była płyta poślizgowa, imitująca warunki jazdy przy mokrej a nawet lekko oblodzonej nawierzchni. Słowem, prawie szklanka. Program testu przewidywał rozpędzenie stilo do 80 km/h, wjazd w szpaler pachołków, który prowadzi samochód najpierw ostro w prawo, by za chwilę ostro skręcić w lewo. To już dzieje się na mokrej płycie poślizgowej. W ten sposób imitowano sytuację nagłego pojawienia się przeszkody z lewej strony, jej ominięcie, a następnie ratowanie się przed "złapaniem” krawężnika lub pobocza. Sytuacja często spotykana na drodze.
Jak z tym poradził sobie stilo? Bez problemów. Auto z prędkością nawet wyższą pokonało to zadanie i jedynie niewielki, dziecinnie łatwy w opanowaniu poślizg, dał znać o ryzykownym manewrze.
Po chwili ten sam test odbywa się na bravo, z tym że instruktor prosi o utrzymywanie prędkości 70 km/h. Efekt, bravo niczym dziecięcy bąk kręci się na płycie poślizgowe, a kierowca nie ma nic do "powiedzenia”, z wyjątkiem wciśnięcia pedału sprzęgła, aby nie zdławić silnika.

Czy warto go mieć?

Po raz pierwszy Fiat wprowadza na rynek samochód droższy od konkurencji. Stilo przewyższa ceną swoich bezpośrednich rywali. Czy to jednak jest prawda.
Kilka dni temu, w miniony weekend, odbyły się drzwi otwarte u dealerów Fiata, podczas których poznaliśmy stilo. Cena wersji bazowej, z silnikiem 1.2, wynosi 52 900 złotych. Sporo, więcej jak za golfa, peugeota 307, renault mégane.
Za tę jednak kwotę Fiat oferuje 5 systemów bezpieczeństwa, nadzorujących trakcję i hamowanie, system audio, 6 poduszek powietrznych najnowszej generacji, chroniących także pasażerów na tylnym fotelu, komputer pokładowy. Słowem o wiele więcej niż konkurencja. To jest właśnie typowy przykład nowej filozofii tworzenia samochodów Fiat, która brzmi: "wyprzedza myślą”.
Czy zatem warto wydać pozornie więcej pieniędzy na tak wyposażony i bezpieczny samochód. Odpowiedź należy do Was, drodzy Czytelnicy.

Parada silników fiata stilo

Silnik 1.2 16V posiada moc 59 kW (80 KM) przy 5000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 114 Nm przy 4000 obr./min. Maksymalna prędkość dochodzi do 172 km/h (170 dla wersji 5-drzwiowej). Przyspiesza od 0 do 100 km/godz. w 13,4 sekundy (13,8 dla wersji 5-drzwiowej). Zużycie paliwa w cyklu mieszanym szacuje się na 6,3 l/100 km w wersji 3-drzwiowej i na 6,5 l/100 km w wersji 5-drzwiowej.
Silnik 1.6 16V maksymalną moc 76 kW (103 KM) osiąga przy 5750 obr./min, a maksymalny moment (145 Nm) przy 4000 obrotów. Wyposażony w ten silnik 3-drzwiowy fiat Stilo osiąga 185 km/godz. (183 km/godz. w wersji 5-drzwiowej). Przyspiesza od 0 do 100 km/godz. w 10,5 sekundy (10,9 w wersji 5-drzwiowej). W cyklu mieszanym zużywa 7,3 l/100 km (7,4 w wersji 5-drzwiowej).
silnik 1.8 16V osiąga maksymalną moc 98 kW (133 KM) przy 6400 obr./min oraz moment obrotowy162 Nm przy 3.500 obr./min. Silnik ten pozwala na rozwinięcie prędkości do 202 km/godz. (200 km/godz. dla wersji 5-drzwiowej)
i umożliwia przyspieszenie
od 0 do 100 km/godz.
w 9,9 sekundy (10,3 dla wersji 5-drzwiowej). W cyklu mieszanym zużycie paliwa wynosi 8,0 l/100 km dla pojazdu 3-drzwiowego oraz 8,1 l/100 km dla 5-drzwiowego.
Silnik 2.4 20V z przekładnią Selespeed, znajduje się na szczycie gamy fiata stilo. Jest wynikiem ewolucji silników pięciocylindrowych i osiąga moc 170 KM (125 kW) przy 6000 obr./min oraz moment 221 Nm już przy 3500 obr./min. Maksymalna prędkość dla pojazdu 3-drzwiowego wynosi 215 km/h (213 km/h dla wersji 5-drzwiowej). Przyspiesza od 0 do 100 km/godz. w 8,5 sekundy (8,9 sekundy dla pojazdu 5-drzwiowego). Zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi 9,7 l/100 km (9,8 dla wersji 5-drzwiowej).
Silnik 1.9 JTD dostarcza moc 80 KM już przy 4000 obr./min oraz moment 196 Nm przy 1500 obr./min. Wyposażony w ten silnik fiat stilo 3-drzwiowy ociera się o 172 km/godz. (170 km/godz. dla wersji 5-drzwiowej), przyspiesza od 0 do 100 km/godz. w ciągu 12,9 sekundy (13,3 w wersji 5-drzwiowej) w cyklu mieszanym zużywa 5,4 l/100 km (5,5 wersja 5-drzwiowa).
Silnik 1.9 JTD 115 KM różni się od wersji 80 KM obecnością intercoolera oraz turbiny o zmiennej geometrii. Osiąga maksymalną moc przy 4000 obr./min, a maksymalny moment wynosi 255 Nm przy 2000 obr./min. Osiąga maksymalną prędkość 192 km/godz. w wersji 3-drzwiowej (190 km/godz. w wersji 5-drzwiowej), a przyspieszenie od 0 do 100 km/godz. wynosi 10,3 sekundy (10,7 w wersji 5-drzwiowej). Zużycie paliwa dla wersji 3-drzwiowej wynosi 5,3 l/100 km (5,4 dla wersji 5-drzwiowej).

Słowniczek fiata stilo

ASR (AntiSlip Regulation) - urządzenie automatycznej kontroli trakcji, zapobiegające poślizgowi kół napędzanych w czasie przyspieszenia, poprzez zmniejszenie momentu obrotowego lub hamowanie
w zależności od przyczepności
do nawierzchni drogi.
EBD (Electronic Brakeforce Distribution) - zintegrowany z systemem ABS rozdzielacz siły hamowania. Wykrywa przyczepność tylnych kół i reguluje rozdział siły hamowania tak, aby uniemożliwić ich blokadę.
ECS (Early Crash Sensor) - dodatkowy czujnik, umieszczony blisko zamka pokrywy silnika, informujący centralkę o szybkim zbliżaniu się do przeszkody i o konieczności przyspieszenia działania przednich poduszek powietrznych. Sprawia, że napełniają się one, zanim jeszcze pasażerowie zaczną przesuwać się ku przodowi.
ESP (Electronic Stability Program) - elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy, działający na moment napędowy i z różną siłą hamujący koła, dzięki czemu, w przypadku utraty przyczepności, pomaga przywrócić pojazdowi prawidłowy tor.
EVA (Emergency Valve Assistance) - mechaniczny system wspomagający awaryjne hamowanie Brake Assist, powodujący maksymalny wzrost ciśnienia w przewodach hamulcowych.
HBA (Hydraulic Brake Assistant) - elektroniczny system współdziałający z ABS i ESP, powodujący automatyczny wzrost ciśnienia w przewodach hamulcowych, podczas nagłego hamowania Brake Assist.
MSR (Motorschleppmomentregelung) - funkcja systemu ASR, zapobiegająca poślizgowi kół napędzanych w czasie zwalniania (redukcji biegów).

Pozostałe informacje

Rafał Zwolak: Pogodzimy Zamość, bo moją partią są ludzie
Wybory 2024

Rafał Zwolak: Pogodzimy Zamość, bo moją partią są ludzie

W pierwszej turze wyborów jego przewaga nad urzędującym prezydentem sięgnęła 2854 głosów. W drugiej była jeszcze większa. Różnica wyniosła 6035 głosów. O nocy wyborczej, planach na przyszłość, również kadrowych i jego konkurencie rozmawiamy z Rafałem Zwolakiem, zwycięzcą wyborów prezydenckich w Zamościu.

GIS ostrzega: tej mąki lepiej nie kupuj

GIS ostrzega: tej mąki lepiej nie kupuj

Główny Inspektorat Sanitarny wycofał niektóre partie mąki migdałowej. Wszystko przez nadmiar aflatoksyn

Bogdanka LUK znowu lepsza od Trefla, europejskie puchary w Lublinie!

Bogdanka LUK znowu lepsza od Trefla, europejskie puchary w Lublinie!

W spotkaniu rewanżowym o piąte miejsce Bogdanka LUK Lublin pokonała Trefl Gdańsk 3:1. Tym samym w przyszłym sezonie będzie reprezentować nasz kraj w Pucharze Challenge.

Jazz w DDK Węglin. Marek Pospieszalski solo
27 kwietnia 2024, 20:00

Jazz w DDK Węglin. Marek Pospieszalski solo

Zapraszamy na kolejny koncert z cyklu Peryferia. Tym razem wystąpi wystąpi saksofonista Marek Pospieszalski. Wydarzenie odbędzie się w sobotę 27 kwietnia o godzinie 20.00.

Lubelski wieczór w Zgrzycie
27 kwietnia 2024, 20:00

Lubelski wieczór w Zgrzycie

W najbliższą sobotę w Fabryce Kultury Zgrzyt zobaczymy, co ciekawego dzieje się na lubelskiej scenie rockowo – metalowej. Zagrają dwie lubelskie kapele: Slave Keeper i Last Jump oraz gościnnie Iron Head.

Młodzi Raperzy i Raperki poszukiwani

Młodzi Raperzy i Raperki poszukiwani

Tworzysz muzykę a w Twoich żyłach płynie rap? Warsztaty Kultury zapraszają do udziału w konkursie

Przed nami kolejna zimna noc. IMGW wydaje alert dla Lubelszczyzny

Przed nami kolejna zimna noc. IMGW wydaje alert dla Lubelszczyzny

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej wydaje alerty meteorologiczne dla całej Polski. Przymrozki nie ominą także województwa lubelskiego.

Strzelał z wiatrówki i rzucał kamieniami

Strzelał z wiatrówki i rzucał kamieniami

Najbliższe 3 miesiące w policyjnym areszcie spędzi 37-letni mieszkaniec powiatu łęczyńskiego, który groził śmiercią swoim sąsiadom, strzelał z wiatrówki i rzucał kamieniami w dzieci. Za popełnione czyny grozi mu do 5 lat pozbawienia wolności.

Powiat włodawski. Znamy wszystkich wójtów gmin
Wybory 2024

Powiat włodawski. Znamy wszystkich wójtów gmin

Znamy rezultaty niedzielnego głosowania. W gminie Włodawa bez zmian, ale mieszkańcy z gmin Wyryki i Stary Brus postanowili, że ich mała ojczyzna potrzebuje diametralnych zmian.

Tymczasowo strach przechodzić

Tymczasowo strach przechodzić

W miniony czwartek na tymczasowym przejściu dla pieszych przy ulicy Filaretów (w pobliżu dawnej kładki łączącej osiedle Piastowskie i osiedle Mickiewicza) doszło do potrącenia pieszego. Mieszkańcy wspomnianych osiedli zorganizowali dziś, 22 kwietnia, spotkanie, w którym udział wzięli przedstawiciele rady miasta, rady dzielnicy oraz kierownik Wydziału Zarządzania Ruchem Drogowym i Mobilnością UM Lublin.

Przepis na udaną rozmowę o pracę
galeria

Przepis na udaną rozmowę o pracę

22 kwietnia br. ruszyła kolejna edycja warsztatów Lublin Skills Up. To cykl bezpłatnych spotkań wspierających kompetencje na rynku pracy

Operowali na bijącym sercu. Lubelski szpital pionierem metody w regionie

Operowali na bijącym sercu. Lubelski szpital pionierem metody w regionie

63-letnia pacjentka pomyślnie przeszła operację naprawy dwóch zastawek na pracującym sercu. Lekarze ze szpitala przy ul. Jaczewskiego zastosowali metodę jako pierwsi w województwie.

Puławska rodzina sokołów się powiększyła

Puławska rodzina sokołów się powiększyła

Nie tylko w Lublinie mamy sokolą rodzinę. Na kominie Zakładów Azotowych Puławy wykluły się 4 pisklęta.

Zwarcie Marty Wcisło z Michałem Moskalem. Poszło o kasę z Bogdanki
galeria

Zwarcie Marty Wcisło z Michałem Moskalem. Poszło o kasę z Bogdanki

Posłanka Marta Wcisło posądza były zarząd LW Bogdanka o "ciche" finansowanie kampanii wyborczej Michała Moskala z PiS. Nie odbywało się to bezpośrednio, ale poprzez szeroko płynące darowizny dla OSP, Kół Gospodyń Wiejskich, instytucji kultury z okręgu wyborczego Moskala. Te działania miały mu ułatwić uzyskanie mandatu w ostatnich wyborach do parlamentu. Moskal zaprzecza i życzy Marcie Wcisło, aby przekazywała strażakom-ochotnikom, gospodyniom wiejskim jeszcze większe kwoty, niż on w 2023 roku.

Gigainwestycja w Małaszewiczach. Więcej pytań niż odpowiedzi

Gigainwestycja w Małaszewiczach. Więcej pytań niż odpowiedzi

Nie wiadomo, kiedy ruszy rozbudowa portu przeładunkowego w Małaszewiczach. Jeszcze przed wyborami samorządowymi politycy PiS i PSL prześcigali się na deklaracje w sprawie tej epokowej inwestycji. Tymczasem, ministerstwo infrastruktury odpowiada, że harmonogram się opóźni.

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!