Kształcenie kadr, których potrzebuje rynek pracy to jedno z głównych zadań Zasadniczych Szkół Zawodowych. Jak pokazują poprzednie lata, uczniom opuszczającym mury ZSZ nie zawsze udawało się jednak znaleźć pracę w wyuczonym zawodzie. Miał na to wpływ między innymi brak narzędzi pozwalających na rzetelną analizę potrzeb pracodawców w zakresie ich zapotrzebowania na pracowników na wczesnym etapie kształcenia. Nie istniał model współpracy na linii nauczyciel zawodu - dyrektor ZSZ - pracodawca a model kształcenia nie odpowiadał na rzeczywiste potrzeby lokalnego rynku pracy. Brakowało również sposobu bezpośredniego skomunikowania ucznia/absolwenta z potencjalnym pracodawcą.
Jednym z opracowanych w projekcie narzędzi jest system akredytacji zasadniczych szkół zawodowych. Szkoły mogą otrzymać akredytację w postaci certyfikatu Lubelskich Ram Kwalifikacji Zawodowych w przypadku spełnienia kryteriów stawianych przez program. System zawiera precyzyjne wytyczne dla szkół w zakresie przygotowania placówki do procesu akredytacji.
Uzyskanie certyfikatu LRKZ z pewnością podniesie prestiż akredytowanej szkoły. Dzięki niemu stanie się ona bardziej atrakcyjna dla uczniów, ponieważ system kształcenia oparty na ścisłej współpracy z pracodawcami zwiększy szansę młodzieży na skuteczne wejście na rynek pracy.
Kształcenie zawodowe profesjonalnych pracowników zgodnie z oczekiwaniami pracodawców i rynku pracy to nie mrzonka niemożliwa do osiągnięcia na Lubelszczyźnie. To postulat realny i możliwy do zrealizowania. Projekt "Lubelskie Ramy Kwalifikacji Zawodowych - model efektywnej współpracy szkół zawodowych z pracodawcami" realizowany przez Fundację Polskiej Akademii Nauk Oddział w Lublinie jest dużym i ważnym krokiem w stronę jego spełnienia.
Efekty Projektu powinny ułatwić absolwentom szybkie znalezienie pierwszej pracy, przedsiębiorcom - zapewnić dostęp do wykwalifikowanej kadry, posiadającej praktyczne przygotowanie, a szkołom zawodowym na Lubelszczyźnie - pomóc skutecznie i z pasją realizować ich misję.
Aby ułatwić zadanie szkołom zawodowym, przygotowano dla nich Regionalny Program Kształcenia Zawodowego opracowany w oparciu o przeprowadzone badania naukowe. Program praktycznej nauki 5 zawodów uznanych za kluczowe w województwie lubelskim w kontekście strategicznych dokumentów dotyczących polityki regionalnej oraz oczekiwań pracodawców. Wyeksponowane 5 zawodów to: monter zabudowy oraz robót wykończeniowych w budownictwie; monter sieci, instalacji i urządzeń sanitarnych; mechanik pojazdów samochodowych; monter sieci i urządzeń telekomunikacyjnych oraz kucharz. Kolejnym elementem wspomagającym szkoły jest uniwersalny Podręcznik metodologii partnerskiego programu rozwojowego szkoły zawodowej we współpracy z pracodawcami, podpowiadający jak kreować strategię rozwoju szkoły w oparciu o tzw. "Strategiczną kartę wyników” a także jak aktywnie zaangażować lokalnych pracodawców w kształcenie zawodowe.
Zaproszenie do udziału w projekcie kierowane jest do Zasadniczych Szkół Zawodowych w województwie lubelskim a także do samych pracodawców, którzy mają okazję aktywnie włączyć się w modernizację kształcenia zawodowego.
Wszystkie informacje o projekcie LRKZ można znaleźć na stronach internetowych:
www.lrkz.pl i www.e-barometr.eu
Zachęcamy do kontaktu z biurem projektu, które udzieli wszystkim zainteresowanym bardziej szczegółowych informacji.
Biuro Projektowe Fundacji Polskiej Akademii Nauk Oddział w Lublinie
ul. Turystyczna 44, 20-207 Lublin
tel./fax: +48 81 74 50 600