

Pasta po włosku, to makaron. A makron, to Lubella. O tym, jak wyglądała droga od młyna Krauzego po nowoczesny zakład, o znaczeniu firmy dla regionu i o tym, co przed Lubellą w przyszłości – rozmawiamy z Mirosławem Pastuszakiem, dyrektorem Zakładu Lublin.

W jaki sposób obecność tak dużej firmy wpływa na lokalną gospodarkę – zarówno w kontekście dostawców, jak i edukacji czy rynku pracy?
– Lubella współpracuje z lokalnymi rolnikami i dostawcami. Realizuje projekty z instytucjami naukowymi i uczelniami, z Uniwersytetem Przyrodniczym oraz Politechniką Lubelską. Oferujemy bogaty program staży i praktyk w wielu działach firmy, gwarantując ich wysoką jakość oraz oferując stałe zatrudnienie najzdolniejszym stażystom. W Lubelli pracuje wielu absolwentów lokalnych uczelni.
Ile osób pracuje dziś w zakładach Lubelli w Lublinie? Czy planowane są nowe miejsca pracy?
– Obecnie w zakładzie pracuje ok. 600 osób. Planujemy dalszy rozwój firmy w kolejnych latach, który jednocześnie może przełożyć się na wzrost zatrudnienia.
Jakie są plany rozwoju zakładu lubelskiego na najbliższe lata?
– Jesteśmy w trakcie uruchamiania nowej linii do produkcji form krótkich makaronu o wydajności około 4 tony na godzinę. Planujemy rozbudowę elewatora oraz zakup i uruchomienie kolejnych linii makaronowych. Na terenie zakładu powstaje też wyjątkowy mural, który będzie nawiązywał do lubelskiej kultury i wzbogacał krajobraz.
Czy Lubella wprowadza nowe linie produktowe lub inwestuje w nowe technologie?
– Marka Lubella stale się rozwija i wprowadza do swojego portfolio nowości produktowe. Niedawno do sprzedaży trafił najbardziej viralowy makaron tego roku – RAKIETTONI, którego kształt inspirowany jest tenisowymi rakietkami. Na lato wprowadziliśmy limitowaną edycję płatków śniadaniowych Lubella Płatki Shake. To wyjątkowe połączenie chrupiących płatków i owocowego smaku, inspirowanego klasycznym, letnim shake’iem truskawkowym. W tym roku w formie limitowanej pojawiło się także Mac&Cheese – klasyczne amerykańskie danie, które można przygotować w domu w dosłownie 10 minut. Z okazji 30-lecia marki Kubuś, Lubella przygotowała wyjątkową niespodziankę dla fanów smacznych śniadań – limitowaną edycję opakowań płatków śniadaniowych Lubella z grafikami kultowej postaci Kubusia. To połączenie dwóch uwielbianych marek, które od lat towarzyszą polskim rodzinom w codziennych rytuałach.
Doskonałym przykładem wprowadzania nowych kategorii produktowych są również musy Lubella: Lubella Owsianka idealna na szybkie i pożywne śniadania, jak i nowe wersje w przyjemnościowych smakach Lubella Di Riso - vanilla i choco. To odpowiedniki ulubionych przekąsek w podręcznej i wygodnej formie.
Jakie innowacje zostały wprowadzone w ostatnich latach w zakładzie w Lublinie?
– Od lat pracujemy wspólnie z jednostkami naukowymi nad wprowadzaniem nowych odmian pszenicy durum, nad uprawami tego zboża w Polsce. Pszenica durum jest podstawowym surowcem do produkcji naszego makaronu. Poza wprowadzaniem nowoczesnych technologii produkcyjnych inwestujemy również w odnawialne źródła energii. Uruchomiliśmy farmę fotowoltaiczną wraz z inteligentnym systemem do zarządzania efektywnością energetyczną.
W jaki sposób firma dba o jakość i bezpieczeństwo produkcji w kontekście rosnących oczekiwań konsumentów?
– Jakość produktów to dla Lubelli priorytet, łączymy tradycję z nowoczesnymi technologiami. Ponad 140-letnie doświadczenie w zakresie przetwórstwa zbóż oraz starannie opracowane i ciągle udoskonalane receptury łączymy z wiedzą naszych pracowników i możliwościami, jakie daje współczesna technologia. Wszystko po to, aby wypełnić najwyższe standardy na każdym etapie powstawania produktów i w efekcie dostarczyć na rynek wyroby o stałej, gwarantowanej jakości. Stale inwestujemy w pozyskiwanie i wdrażanie nowych technologii. Dzięki temu Lubella utrzymuje pozycję lidera rynku i często wyznacza nowe trendy rynkowe.
Współpracujemy z lokalnymi rolnikami. Mielimy zboże we własnym młynie. Posiadamy sześć etapów kontroli od ziarna do paczki.
Czy firma angażuje się w życie społeczne miasta – np. wspiera wydarzenia, szkoły, organizacje społeczne?
– Jesteśmy częścią lokalnej społeczności i wspieramy produktowo placówki edukacyjne oraz społeczne, wydarzenia kulturalne, sportowe i charytatywne, a także współpracujemy z wieloma instytucjami. Marka Lubella od 10 lat jest organizatorem edukacyjnego projektu Akademia Lubella promującego zdrowe odżywianie, samodzielne gotowanie i niemarnowanie jedzenia. W jubileuszowej X edycji programu uczestniczyło 200 tys. uczniów klas VI–VIII z 2 tys. szkół w całej Polsce, a zapisy do nowej edycji ruszają już jesienią.
Jakie znaczenie ma lubelski zakład dla całej grupy Maspex? Czy to jeden z kluczowych punktów produkcyjnych?
– Lubella jest ważną częścią Grupy Maspex. Jest producentem makaronu, wyrobów galanterii śniadaniowej, mąk, ale także jest dostawcą półproduktów dla innych zakładów w grupie. Lubella to niekwestionowany lider na rynku makaronów, wicelider na rynku płatków śniadaniowych i kluczowy producent w kategorii mąk. Marka w swojej ofercie ma także paluszki oraz przekąski w pouchu. Lubella to produkty wysoko cenione zarówno przez handlowców, jak i konsumentów. Najlepsze ziarna, odpowiednia technika produkcji i połączenie tradycji z nowoczesnością – to siła Lubelli, dla której dbałość o najwyższą jakość i bezkonkurencyjny smak to niezmienne wartości już od ponad 140 lat. Jako jedyny producent makaronów i płatków śniadaniowych w Polsce, Lubella mieli zboże we własnym młynie. Produkty marki codziennie trafiają na stoły konsumentów w Polsce oraz za granicą, m.in.: na Litwie, Łotwie, Ukrainie, w Wielkiej Brytanii czy Irlandii.

Lubella – smak miasta i regionu
Lubella dla Lublina i regionu ma szczególne znaczenie. Zatrudnia setki mieszkańców miasta, współpracuje z lokalnymi rolnikami i przedsiębiorcami, a jej historia sięga XIX wieku. Dziś, jako część Grupy Maspex, pozostaje nie tylko liderem rynku makaronów w Polsce, lecz także jednym z filarów gospodarki regionu.
Historia Lubelli wpisuje się w DNA samego miasta. Jej początki sięgają XIX wieku, kiedy w 1881 roku powstał Młyn Krauzego – fundament dzisiejszego przedsiębiorstwa. Po wojnie, w 1948 roku, rozpoczęła działalność jako Państwowe Zakłady Zbożowe, zajmujące się skupem i przetwórstwem zbóż. Lata 60. i 70. przyniosły rozwój: powstała wytwórnia makaronów, rozpoczęto produkcję kaszy i płatków, oddano do użytku elewator, a także wprowadzono pierwsze słone paluszki, które szybko podbiły rynek. Kolejne dekady to inwestycje w nowoczesne linie produkcyjne i badania jakości. W 1999 roku firma przyjęła nazwę Lubella, a cztery lata później stała się częścią Grupy Maspex – jednego z największych koncernów spożywczych w Europie Środkowo-Wschodniej.
Dziś Lubella to niekwestionowany lider na polskim rynku makaronów, a także znaczący producent w regionie. Rozbudowane zaplecze logistyczne, unowocześnione hale i park maszynowy, stale poszerzany asortyment – wszystko to sprawia, że marka pozostaje aktywnym i rozpoznawalnym graczem. Jednocześnie nadal pozostaje wierna swoim korzeniom, ściśle związana z Lublinem i jego mieszkańcami.
