Rozmowa z Ewą Bogutą, zastępcą dyrektora Wydziału Architektury i Budownictwa Urzędu Miasta Lublin.
– Dokumentami, które inwestor powinien uzyskać w pierwszej kolejności, są:
* wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla działki,
* decyzja o warunkach zabudowy, jeżeli nie ma planu miejscowego,
* aktualna mapa do celów projektowych,
* warunki właściwych jednostek przyłączenia domu do dróg lądowych, sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych, elektroenergetycznych oraz telekomunikacyjnych,
* oświadczenia właściwych jednostek o zapewnieniu dostaw energii, wody, ciepła, gazu i odbioru ścieków,
* oświadczenie zarządcy drogi o możliwości połączenia działki z drogą publiczną.
Jednak najważniejszym dokumentem jest dobrze wykonany projekt budowlany, posiadający wszystkie niezbędne uzgodnienia. Uzyskanie wszystkich tych dokumentów trwa, trzeba więc o tym pomyśleć sporo wcześniej. Im wcześniej tym lepiej.
W powszechnej opinii załatwienie w urzędzie miasta lub gminy zezwolenia na budowę domu to droga przez mękę. To prawda?
– Myślę, że w dużej mierze na tę opinię ma wpływ konieczność uzyskiwania przez inwestora dużej liczby dokumentów i uzgodnień niezbędnych do uzyskania pozwolenia.
Kompletne wnioski wraz z prawidłowo wykonaną dokumentacją projektową są u nas załatwiane w ciągu miesiąca, a nawet krócej. Problem w tym, że wiele wniosków nie zawiera wymaganych prawem elementów – wtedy musimy wzywać do ich uzupełnienia.
Nierzadko się zdarza, że projektanci zapominają o różnych szczegółach albo nie dokonują na czas niezbędnych uzgodnień – wtedy wydajemy postanowienia o brakach, przez to czas uzyskania pozwolenia wydłuża się. Bardzo lubimy wydawać pozwolenia na budowę szybko – wtedy są zadowoleni i inwestorzy, i urzędnicy.
Na jakie wydatki trzeba być przygotowanym?
– Sprawy związane z budownictwem mieszkaniowym są zwolnione z opłat skarbowych.