Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Magazyn

12 kwietnia 2002 r.
11:16
Edytuj ten wpis

Sztuka przetrwania

ROZMOWA z dr. Krzysztofem Torończykiem, ekonomistą i dyrektorem naczelnym Teatru Narodowego w Warszawie oraz Teatru Osterwy w Lublinie

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować
• Co to było za spotkanie i kto wziął w nim udział?
– Dotyczyło ogłoszenia nowego systemu finansowania kultury. Już sama sceneria była niezwykła, bo rozmawialiśmy na tle obrazu Matejki „Bitwa pod Grunwaldem”. Rozpoczął je premier Leszek Miller, kontynuował minister Celiński, byli też marszałek Borowski, minister Kaczmarek, wicemarszałek Senatu Kazimierz Kutz oraz przedstawiciele najbardziej znaczących placówek kulturalnych w kraju.
• Czyli profesjonalne grono...
– Pierwsze wrażenie było takie, że ze strony rządu jest zdecydowana wola, by naprawić złą sytuację kultury.
• Po ostatnich wystąpieniach ministra kultury, który odważył się powiedzieć, że kultura jest obszarem, który w całej polskiej transformacji nie uległ żadnym zmianom, co więcej, ta sfera nawet nie zauważyła zmian gospodarczych i politycznych – spora część środowisk kultury chciałaby, aby Andrzej Celiński jak najszybciej przestał być ministrem. Co tak zbulwersowało ludzi sztuki? Czy pan, jako dyrektor dwóch teatrów, przestraszył się ministra?
– Nie, nie przestraszyłem się. Przyczyn zamieszania na linii minister – ludzie teatru należy szukać w przekłamaniach, które pojawiły się w prasowych relacjach z jego wypowiedzi. W Polsce jest 111 teatrów, teatrów dramatycznych, bo o to głównie chodziło, jest 67. Pracuje w nich około 1600 etatowych aktorów. Jeżelibyśmy doniesienia prasowe traktowali wprost – że minister chce zwolnić 800 aktorów – to każdy z dyrektorów średnio musiałby zwolnić połowę zespołu.
• To ilu musiałby pan zwolnić
w Lublinie?
– W Teatrze Osterwy 15 aktorów, w Teatrze Narodowym musiałbym zwolnić około 25. Po takich decyzjach należałoby odłożyć działalność obu na lepsze czasy.
• Rozumiem, że Celiński chce reformować, a prasa napisała
– że likwidować?
– No właśnie, pojawiła się sugestia, że chce zlikwidować teatry. Ale przecież jemu podlegają tylko Teatr Narodowy w Warszawie i Stary w Krakowie. Te ma prawo zlikwidować. Natomiast pozostałe teatry dramatyczne są teatrami samorządowymi, więc minister nie może ich likwidować. Na pewno minister wie, co leży w jego gestii, a co w gestii samorządów. Rodzi się pytanie, czy nie zaistniał tu jakiś rodzaj nadinterpretacji.
• Może taki, jak w tym dowcipie
o kulturze, opowiadanym ministrowi przez Gustawa Holoubka: „Do tramwaju wchodzi staruszka i widząc, że wszystkie miejsca zajęte, woła: – Kultury trochę! Na to z siedzeń słychać głos młodzieńca: – Kultura jest, ale miejsca nie ma”. Może Andrzej Celiński chciał sprowokować ludzi kultury do myślenia? Potrząsnąć nimi i powiedzieć, że chowanie głowy w piasek przed zmianami nic nie da?
– Ja zawsze wtedy pytam, na czym ma polegać reforma w polskim teatrze? Wciąż słyszę, że teatr trzeba zreformować, że musi to być reforma długofalowa, dalekowzroczna, że instytucja teatru tkwi w skostniałych strukturach.
• A nie tkwi?
– Tkwi w legislacyjnych bublach, które dotyczą kultury. Na przykład zakupy tkanin na dekoracje i kostiumy podlegają ustawie o zamówieniach publicznych, jeśli suma zakupu przekroczy 3 tys. euro. A tymczasem zakupy w teatrze są nieprzewidywalne, bo proces twórczy jest nieprzewidywalny. Trudno jest zastosować tę ustawę do produkcji premier. Wystarczy, że na początku roku kupię na wolnym rynku tkaninę za 5 tys. zł, a kolejny scenograf do kolejnej sztuki zażyczy sobie tej tkaniny za 8 tys. zł. I jej nie kupię, bo w sumie wydam 13 tys. i przekroczę limit, powyżej którego „łapię się” na ustawę. Takich bubli jest więcej.
• Jakie jeszcze?
– Cały system sponsoringu jest postawiony na głowie. Każda firma może 15% swojego dochodu przed opodatkowaniem przeznaczyć na pewne cele, w tym na kulturę. Z punktu widzenia przepisów kwotę tę można odpisać od dochodu. Jest pewne „ale”. Dyrektor potencjalnej firmy sponsorskiej przychodzi do mnie i mówi, że w ramach sponsoringu nie ma dla siebie żadnego pozytywnego skutku finansowego, mimo tych przepisów. Równie dobrze może przeznaczyć te pieniądze na własną konsumpcję i będzie tak samo. Szkopuł w tym, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych mówi o tym, że nie zalicza się darowizny do kosztów uzyskania przychodu.
Bubli jest więcej. Na przykład to, że instytucje kultury nie są płatnikami vat. W związku z tym vat jest kosztem. Czy panowie wiecie, że jak sprowadzam z zagranicy teatr, to muszę z wystawionej przez nich faktury odprowadzić 20 % do fiskusa? Półtora roku szukam pieniędzy, żeby go sprowadzić, i muszę oddać haracz, bo to zagraniczny teatr...
• Z tego co pan mówi wynika, że Celiński powinien najpierw zabrać się za buble prawne, a potem ogłaszać rewolucję w sposobie finansowania kultury?
– I to, i to. Na spotkaniu w Muzeum Narodowym ogłosił nowy system finansowania kultury, który wymaga usunięcia bubli. Skoro na spotkaniu byli tak poważni ludzie, to znaczy, że propozycja Celińskiego została zaakceptowana przez rząd i te buble zostaną usunięte.
• Jakie są najważniejsze punkty nowego systemu?
– Dla instytucji kultury (teatru, filharmonii czy domu kultury) ich przyszłoroczny budżet ma się kształtować następująco: budżet tegoroczny plus inflacja plus 1%. Ma to obowiązywać jako ustawowy zapis.
• Z czego jeszcze będzie finansowana kultura?
– Drugim filarem są dochody z LOTTO, na kulturę będzie przeznaczone 20% tych dochodów. W skali przyszłego roku da to około 200 mln zł. I to już jest poważny zastrzyk finansowy.
• Jaki będzie trzeci filar?
– 1% od podatków PIT, ale dopiero od 2004 r. Każdy obywatel będzie mógł decydować o przeznaczeniu tej kwoty, co symulacyjnie powinno dać kulturze około 60 mln zł.
• A co z preferencyjnymi warunkami dla przedsiębiorców?
– Tu także planowane są konkretne rozwiązania.
• Jak rewolucja w sposobie finansowania kultury ma się do tego, co obowiązuje w Europie?
– Tam wpływy ze sponsoringu nie przekraczają 5% budżetów instytucji kultury. Nie łudźmy się, że ze sponsoringu zbudujemy ekonomiczną bazę dla kultury.
• Na Zachodzie obowiązują kontrakty menedżerskie. Instytucjami kultury zarządzają ci, co znają się na zarządzaniu,
a nie ci, którym w duszy gra?
– Dotknęliście, panowie, ważnego tematu. Kontrakt menedżerski dla dyrektora instytucji musi zawierać gwarancje finansowe na czas zawarcia kontraktu. Musi dotyczyć kwot dotacyjnych. Stawiać wymagania obu stronom, zawierającym umowę. Wtedy ma sens. Kontrakt ma jeszcze jedną dobrą cechę. Uniezależnia los dyrektora od zmian politycznych. W Polsce zmienia się opcja – i „lecą” dyrektorzy. Nawet jak jest ta sama opcja, a zmienia się jej wódz, to też stabilność teatru może być zagrożona.
• Dlaczego polski teatr wciąż wyciąga rączkę po dotacje? Należy mu się, czy co?
– Osobiście też nie lubię słowa dotowanie. Bo w gospodarce dotuje się niechodliwy towar. Nowy system finansowania dotyczy inwestowania w teatry. Wydatkowanie pieniędzy na kulturę powinno być traktowane w kategoriach dobrej inwestycji, na której państwo czy samorząd zrobi dobry interes.
• Jaki interes?
– W wyniku takiej inwestycji powstaje lepiej wykształcone i wychowane społeczeństwo, a to w efekcie daje różne pożytki społeczne i ekonomiczne. Na zachodzie już dawno do tego doszli. A my nie możemy.
• Minister Celiński mówi, że sama reforma systemu finansowego nie wystarcza. Trzeba zreformować teatr jako instytucję. Co z tego, że do kasy wpłynie więcej gotówki, skoro zostanie zjedzona przez przeetatyzowaną instytucję? Ile liczy dziś załoga Teatru Osterwy?
– 114 osób.
• Ilu jest aktorów?
– 32.
• Przed wojną w lubelskim teatrze było tylu aktorów, co dziś, a cały zespół liczył nie więcej niż 50 osób. Zarabiali dobrze i grali więcej premier w sezonie...
– Zgadza się, ale aktorzy sami kupowali sobie kostiumy, a zamiast dekoracji używano malowanych horyzontów. Stawiało się dwa krzesła i grało. Ale chyba nie o taki teatr nam chodzi...
• Na Zachodzie aktorzy są zatrudniani na kontrakty
do poszczególnych sztuk,
a kostiumy i dekoracje wykonuje się w wyspecjalizowanych firmach poza teatrem. W pańskim teatrze większość budżetu zżerają płace.
– To jest pytanie o granice reformowania polskiego teatru. Czy można reformować rezultat artystyczny? Uważam, że nie. Gdy dojdzie do takiej reformy, w pierwszej kolejności dotknie artystów. W modelu włoskim na etacie nie ma żadnego aktora ani żadnych pracowni. Spektakle opierają się na kontraktach. W Lublinie mogę zwolnić aktora i zatrudnić go na kontrakcie. Ale nie mogę zwolnić krawców, bo nie ma specjalistycznej firmy, której mógłbym zlecić wykonanie dużej ilości kostiumów. Pytacie, dlaczego jest tak dużo etatów w Osterwie? Bo to są etaty wielu pracowni, a nie pracowników administracji.
• Czy z chwilą wejścia do Unii Europejskiej struktura teatrów będzie się zmieniać?
– Sądzę, że tak. Życie pokaże, w jakim kierunku te zmiany pójdą. W Narodowym ogłosiłem przetarg na usługi związane ze sprzątaniem teatru. Wygrała go firma austriacka, bo polskie propozycje były dużo droższe. Jeśli pojawią się firmy, w których będę mógł zlecić wykonanie innych usług, to ogłosimy kolejny przetarg. Krzesła do Teatru Osterwy wykonali Hiszpanie, bo były tańsze niż polskie.
• Skoro dziś wszędzie szukamy oszczędności i wszyscy płacimy cenę kryzysu, to czy teatr ma prawo być od tej zapłaty zwolniony? Może wy także powinniście spełniać swoją misję za skromniejsze pieniądze?
– Panowie. Teatr polski nigdy nie był rozpieszczany, był za to najsłabiej dotowany. Zawsze działał na granicy egzystencji.
• Minister Celiński mówi, że nie bariery ekonomiczne, ale bariery mentalne są największą przeszkodą w unowocześnieniu teatru.
– Nie rozumiem i nie wiem, o jakie mentalne bariery chodzi. Myślę, że to rodzaj prowokacji do ruszenia z miejsca, uruchomienia burzy mózgów, wygenerowania zmian w teatrze.
• Minister dodaje, że jego celem jest „otwieranie Polaków na nowe doświadczenia, na różność, na odważne sięganie do swojego mózgu”. Z tego wynika, że na razie nie sięgacie?
– Widocznie. Być może minister sugeruje, że nie umiemy się znaleźć w obecnej sytuacji i nie szukamy sposobów na jej poprawę. Gdybyśmy nie szukali, to przy wciąż zmniejszanych budżetach musielibyśmy dziś podnieść ręce do góry i ogłosić, że się poddajemy. Oświadczam, że się nie poddamy, bo jesteśmy wewnętrznie silni, zdolni do przetrwania i kreatywni. Nie zamierzamy boleć nad swoim losem. Zamierzamy grać, starając się o jak najlepszy rezultat. Na lubelskie „Dziady” w Teatrze Polskim w Warszawie, które zagramy 27 kwietnia, już dawno wyprzedano wszystkie bilety...
W Piwnicy Rycerskiej o sytuacji polskiego i lubelskiego teatru rozmawiali:
dr Krzysztof Torończyk, Marian Koczorowski, gospodarz „Rycerskiej”, Stanisław Sowa, redaktor naczelny Dziennika Wschodniego, Waldemar Sulisz i Jacek Mirosław

Pozostałe informacje

Co nowego u Volkswagena w 2025 roku? Przegląd premier i trendów

Co nowego u Volkswagena w 2025 roku? Przegląd premier i trendów

Rok 2025 zapowiada się dla Volkswagena jako okres strategicznej dwutorowości, który balansuje między przyspieszoną ofensywą elektryczną a ewolucją modeli spalinowych. Gigant motoryzacyjny wprowadza na rynek premiery, które mają zdefiniować jego pozycję na nadchodzące lata. Obserwujemy wyraźny trend poprawy ergonomii oraz integracji zaawansowanych technologii cyfrowych we wszystkich segmentach rynkowych. Klienci mogą spodziewać się zarówno modeli rewolucyjnych, jak i starannie zmodernizowanych, uwielbianych przez kierowców bestsellerów.

W tym budynku, przy ul. Hrubieszowskiej 102, planowane jest otwarcie pierwszej wystawy

1,2 mln zł na pamięć i pojednanie. Rusza projekt Muzeum Ofiar Rzezi Wołyńskiej w Chełmie

W Chełmie postawiono właśnie ważny krok na drodze do budowy miejsca, które w założeniu ma łączyć pamięć o ofiarach z misją pojednania narodów. Prezydent miasta Jakub Banaszek podpisał umowę z firmą Pas Projekt Sp. z o.o. z Nadarzyna na opracowanie pełnej dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla Muzeum Pamięci Ofiar Rzezi Wołyńskiej oraz Centrum Prawdy i Pojednania im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego.

Black Weeks – wielkie promocje, które kuszą obniżkami. Jak kupować mądrze i naprawdę zaoszczędzić?

Black Weeks – wielkie promocje, które kuszą obniżkami. Jak kupować mądrze i naprawdę zaoszczędzić?

Coraz więcej sklepów zamiast jednodniowego święta zakupów organizuje całe tygodnie pełne okazji. Black Weeks to czas, kiedy ceny spadają, a klienci masowo ruszają na zakupy w poszukiwaniu wymarzonych produktów w niższych cenach. Wystartował okres, który dla wielu jest najlepszym momentem w roku, aby kupić elektronikę, sprzęt RTV, ubrania czy kosmetyki taniej niż zwykle. Jednak czy każda promocja jest tak korzystna, na jaką wygląda? Warto przyjrzeć się bliżej, na czym polega promocja Black Weeks, skąd się wywodzi i jak nie dać się złapać w marketingowe pułapki.

Rozświetl swoje Święta z Elektro-Spark – sprawdź, jakie lampki i dekoracje wybrać, by stworzyć magiczny nastrój

Rozświetl swoje Święta z Elektro-Spark – sprawdź, jakie lampki i dekoracje wybrać, by stworzyć magiczny nastrój

Nic nie wprowadza w świąteczny klimat tak skutecznie jak oświetlenie świąteczne. To właśnie ono nadaje wnętrzom ciepło, przytulność i wyjątkowy blask, który sprawia, że grudniowe wieczory stają się naprawdę magiczne. Migoczące lampki świąteczne na choince, oknach czy tarasie potrafią odmienić każde wnętrze i zbudować atmosferę radości oraz spokoju. Jeśli w tym roku chcesz, by Twoje dekoracje zachwycały, warto postawić na nowoczesne, energooszczędne rozwiązania, które łączą estetykę z funkcjonalnością.

Wysoka wygrana na Lubelszczyźnie!

Wysoka wygrana na Lubelszczyźnie!

Szczęście uśmiechnęło się do gracza z Puław – ponad 538 tysięcy złotych w Eurojackpot!

Oskarżony został doprowadzony na pierwsze posiedzenie Sądu Apelacyjnego  30.10.2025 roku. Jawność tej rozprawy została jednak w całości wyłączona.

Zbrodnia w kancelarii komorniczej. Sąd apelacyjny nie zmienił wyroku

Sąd Apelacyjny w Lublinie utrzymał w mocy wyrok wobec 45-letniego Karola M., skazanego za brutalne zabójstwo łukowskiej komorniczki. W styczniu tego roku mężczyzna został skazany na 25 lat pozbawienia wolności, z możliwością warunkowego zwolnienia po 22 latach.

Budżet obywatelski 2026: wiemy jak głosowali Lublinianie

Budżet obywatelski 2026: wiemy jak głosowali Lublinianie

Znamy wyniki 12. edycji Budżetu Obywatelskiego w Lublinie. Mieszkanki i mieszkańcy zdecydowali o realizacji 39 projektów – 14 ogólnomiejskich i 25 dzielnicowych – o łącznej wartości ponad 17 mln zł. W głosowaniu wzięło udział ponad 22 tysiące osób, które wybierały spośród 125 zgłoszonych pomysłów.

Martwe psy w okolicy Puław: zatrzymany 25-latek, który rozkładał wnyki

Martwe psy w okolicy Puław: zatrzymany 25-latek, który rozkładał wnyki

Trzy zarzuty znęcania się nad zwierzętami usłyszał 25-letni mieszkaniec Puław, który podejrzany jest o zabicie psa w lesie w Trzciankach. W domu mężczyzny znaleziono narzędzia wykorzystywane do kłusowania.

Sprzedawali chronione gatunki bez odpowiednich zezwoleń

Sprzedawali chronione gatunki bez odpowiednich zezwoleń

Nielegalny handel chronionymi gatunkami zwierząt podczas targów egzotycznych w Lublinie. Policjanci zabezpieczyli 6 żółwi błotnych, 3 kameleony oraz 25 pytonów królewskich.

Rowerem po ekspresówce

Rowerem po ekspresówce

Skrajną nieodpowiedzialnością wykazał się 23-letni rowerzysta, który pod drodze krajowej S19 poruszał się rowerem.

 Gala Thanksgiving 2025 w Chatce Żaka

Gala Thanksgiving 2025 w Chatce Żaka

Gala Thanksgiving to wyjątkowe i pełne podniosłej atmosfery święto wymiany kulturowej, organizowane przez fundację Abraham D. Ministry, która od wielu lat wspiera dialog międzykulturowy poprzez sztukę, modę, muzykę i performance.

Główna część uroczystości odbyła się na Placu dr. E. Łuczkowskiego
galeria

Chełm świętował Niepodległość. Wspólna duma i pamięć o bohaterach

Msza za Ojczyznę, salwa honorowa, defilada, bieg i koncert pełen emocji – tak Chełm uczcił Narodowe Święto Niepodległości. We wtorek, 11 listopada, setki mieszkańców wyszły na ulice, by wspólnie oddać hołd tym, którzy walczyli o wolność Polski.

„Dzień Wschodzi”: ZUS ostrzega przed fałszywymi „listopadowymi przeliczeniami” i apeluje o ostrożność w sieci
DZIEŃ WSCHODZI
film

„Dzień Wschodzi”: ZUS ostrzega przed fałszywymi „listopadowymi przeliczeniami” i apeluje o ostrożność w sieci

ZUS ostrzega przed fałszywymi informacjami o rzekomych listopadowych przeliczeniach emerytur i rent. W internecie pojawiła się fala materiałów generowanych przez sztuczną inteligencję, które mogą prowadzić do wyłudzenia danych i pieniędzy. Instytucja przypomina, że rzetelne informacje o świadczeniach dostępne są wyłącznie w jej oficjalnych kanałach.

Lekcje z wojskiem w lubelskich szkołach. Uczą, jak reagować w kryzysie

Lekcje z wojskiem w lubelskich szkołach. Uczą, jak reagować w kryzysie

Żołnierze 2 Lubelskiej Brygady Obrony Terytorialnej ponownie odwiedzają szkoły regionu. Wystartowała czwarta edycja ogólnopolskiego programu „Edukacja z wojskiem”, realizowanego wspólnie przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Ministerstwo Obrony Narodowej.

Po niedzielnej porażce ze Skrą Bełchatów w środę siatkarze Bogdanki LUK Lublin zagrają w Zawierciu

Bogdanka LUK Lublin zagra wieczorem z Aluron CMC Wartą Zawiercie

W meczu rozgrywanym awansem z 13. kolejki Bogdanka LUK Lublin zmierzy się na wyjeździe z Aluron CMC Wartą Zawiercie. Pierwszy gwizdek środowego spotkania o godzinie 20.30

ALARM24

Masz dla nas temat? Daj nam znać pod numerem:
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

kliknij i poinformuj nas!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium