3 dni, 35 gości i 600 punktów w programie. Taki będzie już 20. Falkon, czyli największy po tej stronie Wisły konwent fantastyczny. Organizatorzy liczą na 10 000 gości.
Falkon 2.0 zaplanowano w dniach 8-10 listopada w siedzibie Targów Lublin (ul. Dworcowa 11). Tematem przewodnim imprezy jest Przyszłość. - W tym roku pragniemy skupić się na futurystycznych wizjach różnych aspektów, ale szczególnie tych związanych z fantastyką, co ma odzwierciedlenie w punktach programu. Przyjętą konwencją chcieliśmy zachęcić współtwórców Falkonu, prelegentów, do zastanowienia się nie tylko nad tym, co było kiedyś i jest teraz, ale przede wszystkim nad możliwymi wizjami przyszłości - opowiada Agata Ścibura, rzecznik prasowy Falkonu.
Goście
Jak co roku do Lublina przyjadą fantastyczni goście: autorzy, twórcy gier, youtuberzy. Wśród nich stali bywalcy na lubelskim konwencie, tacy jak twórca popularnej postaci Jakuba Wędrowcza, Andrzej Pilipiuk, czy zdobywczyni nagród im. Jerzego Żuławskiego i Janusza A. Zajdla, Agnieszka Hałas. Będzie można również spotkać takich autorów, jak Jacek Komuda (cykl „Orły na Kremlu”), Alicja Janusz (związana z projektem „Fantazmaty”), Marcin Podlewski (seria „Głębia”), Krystyna Chodorowska (autorka i tłumaczka związana ze Śląskim Klubem Fantastyki) czy Marcin Przybyłek (cykl „Gamedec”).
Na Falkonie zjawią się także członkowie Grupy Filmowej Darwin; niezwykle popularnej w internecie formacji znanej m.in. z serii „Wielkie Konflikty”. - Grupa ma wielu fanów w całym kraju i przyciąga licznych odbiorców spośród tych, którzy obserwują to, co dzieje się na platformie YouTube - zachęca Ścibura.
Nie zabraknie akcentów muzycznych. Lubelski zespół Machina przeniesie gości Falkonu w świat rocka i bluesa, a grupa Bergamasca odtworzy klimaty średniowieczne i barokowe.
Do słuchania i oglądania
Porozmawiać ze swoimi ulubieńcami i zdobyć upragnione autografy będzie można podczas licznych spotkań autorskich. Ale zaproszeni goście będą mieli również swoje punkty w programie, do których należą prelekcje i dyskusje poświęcone szeroko pojętej fantastyce. Początkujący autorzy otrzymają porady od recenzenta wewnętrznego i wydawcy, Alicja „Amvaradel” Barcikowska przybliży słuchaczom teorie naukowe w postaopaklipsie, dowiemy się co nieco na temat klonowania i manipulacji genami, a o możliwych wizjach III wojny światowej opowiedzą Paweł Majka i Radosław Rusnak.
Lubelskie czarownice
Będą również wątki ściśle lubelskie. Magdalena Kowalska-Cichy przywoła historie lubelskich czarownic oraz przedstawi fakty i mity związane z legendą o czarciej łapie.
Nie zabraknie interesujących warsztatów z różnych dziedzin. W specjalnym namiocie będzie można nauczyć się m.in. kaligrafii, szermierki mieczem świetlnym, tańca irlandzkiego, żonglerki czy improwizacji.
Goście Falkonu będą mogli także wziąć udział w ciekawych konkursach i quizach. Marcin Andrys związany z portalem Paradoks tradycyjnie poprowadzi konkurs filmowy. Dariusz Kursa ze Splat! FilmFest zorganizuje zabawę dotyczącą prozy Lovecrafta. Na Falkon Arenie z kolei zorganizowana zostanie rywalizacja na miecze piankowe.
5000 modeli z Gwiezdnych Wojen
Wśród amatorów szeroko pojętej fantastyki zawsze w Lublinie pojawia się liczne grono miłośników sagi „Gwiezdne Wojny”. W tym roku czeka na nich nie lada gratka: wystawa zawierająca aż 5000 modeli bohaterów i maszyn z uniwersum. Nie zabraknie nawet tak rzadkich, jak Exar Kun, Darth Bane i Cade Skywalker.
- Na Falkonie każdy znajdzie coś dla siebie - przekonuje Agata Ścibura i wymienia warte uwagi atrakcje. - Poza panelami i spotkaniami autorskimi mamy ciekawe koncerty, pokazy mody, takie jak moda „future” i moda „elfiej krainy”. Warto zwrócić uwagę na tematyczne warsztaty, na przykład „zero waste”, czyli jak gotować z resztek, żeby nic się nie zmarnowało. Mamy wiele konkursów, w tym jeden wiodący, który każdego roku przyciąga uwagę, czyli „KOSplay”: dla tych, którzy uwielbiają przebierać się za swoich idoli z filmów, książek, gier czy komiksów.
KOSplay, RPG i LARP
Konkurs Odlotowych Strojów będzie królował na falkonowej scenie w sobotę. Fantastyczne stroje uczestników będą oceniane przez jury, w którym zasiądą monodramista Mateusz Nowak oraz profesjonalni cosplayerzy: Kairi, Dorian Makbeth i pochodząca z Czech Lena.
Tradycyjnie na Falkonie będą również specjalnie wydzielone strefy dla graczy: zarówno miłośników komputerowej rozgrywki, jak i gier analogowych. W jednej z hal Targów Lublin przez trzy dni działać będzie Wielka Biblioteka Gier Planszowych. Wydawcy zaprezentują swoje nowości. Będzie można wziąć udział w turniejach i zaawansowanych rozgrywkach, ale organizatorzy zachęcają do wspólnej zabawy wszystkich, także tych, którzy nie mieli dotychczas do czynienia z taką rozgrywką. Podobnie sytuacja będzie wyglądać w strefie gier komputerowych i konsolowych.
Osobną strefą będzie budynek szkoły podstawowej sąsiadującej z Targami Lublin. Tam spotykać się będą gracze RPG i LARP; gier fabularnych rozgrywanych na żywo, w których gracze wcielają się i odgrywają fikcyjne postaci.
W sumie program tegorocznej edycji Falkonu to ponad 600 wydarzeń. Szczegóły na stronie falkon.co.
Rekordowa frekwencja?
Z roku na rok Falkon cieszy się coraz większą popularnością w całym kraju.
- W ubiegłym roku liczba odwiedzających oscylowała wokół 9500 i mamy nadzieję, że podczas jubileuszowej edycji odwiedzi nas ponad 10 000 gości - mówi Agata Ścibura. - Będziemy jednak zadowoleni z każdej liczby, ponieważ robimy tę imprezę dla ludzi kochających fantastykę i jak długo świetnie się bawią i chcą do nas przyjeżdżać, tak długo będziemy szczęśliwi
Falkon 2.0
8-10 listopada w siedzibie Targów Lublin (ul. Dworcowa 11).
Bilety: piątek 30/40 zł; sobota 40/50 zł; niedziela 20/30 zł; całość 50/70 zł.
Szczegóły na stronie falkon.co.