Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Lublin

2 października 2011 r.
21:08
Edytuj ten wpis

Historia trolejbusów w Lublinie: A cóż to za dziwactwo?

Autor: Zdjęcie autora Dominik Smaga
0 8 A A
Budowa pierwszej linii trolejbusowej w Lublinie ruszyła w 1952 r., gdy w Związku Radzieckim słuszne
Budowa pierwszej linii trolejbusowej w Lublinie ruszyła w 1952 r., gdy w Związku Radzieckim słuszne

Gdyby nie wojna, która 38 lat temu wybuchła na Bliskim Wschodzie, to trolejbusów w Lublinie już by nie było. A przecież stały się już jednym z symboli miasta.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować
Udostępnij na Facebook


I trudno dziś uwierzyć, że Szwajcarzy pokazali trolejbus władzom Lublina już prawie 100 lat temu i że władze…popukały się wówczas w czoło.

A cóż to za dziwactwo?

Niewiele brakowało, by Lublin był pierwszym polskim miastem z trolejbusami. Ich uruchomienie zaproponowała w 1919 r. władzom miasta genewska firma Austro-Daimler. Mowa była wówczas o "tramwaju bezszynowym”. Ale taki pojazd został uznany w magistracie za dziwactwo i oferta trafiła do kosza.

Obaw nie miał za to Poznań. Tam w 1930 r. powstała pierwsza w Polsce linia trolejbusowa. Trajtki były w tym mieście 40 lat. Na taką sieć zdecydowały się też Warszawa, Olsztyn, Legnica, Gdynia i Wałbrzych.
Próbowały też inne miasta. W Gorzowie Wielkopolskim trolejbusy jeździły w latach 1943–45, była nawet linia towarowa. Podczas walk o miasto sieć została zniszczona. W 1944 r. trakcja zawisła też w okupowanej Jeleniej Górze, ale do miasta nigdy nie dotarł żaden pojazd, a po roku sieć rozebrano. Podobnie w Bydgoszczy: Niemcy zbudowali sieć, sprowadzili wozy, ustalili datę otwarcia linii. Ale weszła Armia Czerwona i z trakcji nie zostało prawie nic.

Dziś system komunikacji trolejbusowej mają jeszcze tylko Tychy i Gdynia.

Radzieckie gruchoty

Lublin długo czekał. Budowa pierwszej linii ruszyła w 1952 r., gdy w Związku Radzieckim słuszne były trolejbusy, a u nas słuszne było to, co radzieckie. Był też inny powód: wozy na prąd lepiej radziły sobie na stromiznach.

Uroczyste otwarcie linii odbyło się 21 (o dziwo nie 22) lipca 1953 r. Zajezdnia znajdowała się przy ul. Garbarskiej. Trasa łączyła Dworzec Główny PKP z pętlą przy ul. Nowotki (obecna Radziszewskiego). Na trasę ruszyły radzieckie wozy JaTB–2 wyprodukowane w 1937 r. Najpierw jeździły w Moskwie, skąd jako dar trafiły do Warszawy. Stolica dała je nam. Wozy częściej się psuły, niż jeździły; brakowało do nich części.

Ogórek zwija druty

Jeszcze w 1953 r. uruchomiono drugą linię – nr 16 – która z ul. Nowotki jeździła na skrzyżowanie ul. Kunickiego i Mickiewicza. W 1957 r. rozpoczęto budowę nowoczesnej zajezdni na Helenowie. Jej część gotowa była w 1960 r., a całość w 1963 r. W taborze były już nie tylko radzieckie wozy, ale i czechosłowackie skody. – Jak na swoje czasy nie były to złe pojazdy – ocenia Bohdan Turżański, który o miejskiej komunikacji nad Bystrzycą wie praktycznie wszystko.

W 1962 r. nad Sławinkiem zawisła trakcja jednotorowa, czyli taka, pod którą nie mogły minąć się wozy jadące w przeciwnych kierunkach. Rok później trajtki dotarły na LSM, w 1965 r. do Fabryki Samochodów Ciężarowych, a w 1967 r. na Majdanek. Cztery lata później było już 15 linii.

– To był okres największej świetności lubelskich trolejbusów – przyznaje Turżański. – Miały wtedy duże znaczenie dla transportu w mieście, przewoziły około połowy pasażerów. Ale wszystko popsuł "ogórek”.
"Ogórkiem” nazywano autobus jelcz 043. Był na tyle dobry i sprawnie wjeżdżał na wzniesienia, że śmiało mógł konkurować z pojazdami na szelkach. I to on sprawił, że w Polsce zaczęto na potęgę likwidować trakcje trolejbusowe. W 1972 r. druty znikły ze Sławinka. W 1982 r. trolejbusy miały całkiem opuścić Lublin.

Wojna ratuje trolejbusy

Trajtki pewnie by nie przetrwały, gdyby nie wojna na Bliskim Wschodzie. W 1973 r. Syria i Egipt zaatakowały półwysep Synaj i Wzgórza Golan. Przez to cena baryłki ropy na światowych giełdach wzrosła dziesięciokrotnie. To ocaliło pojazdy na prąd.

W ślad za decyzją o utrzymaniu w Lublinie komunikacji trolejbusowej nie poszły jednak nowe inwestycje. Miasto rosło, a sieć trakcyjna nie rozwijała się. W efekcie, trolejbusy nie dojeżdżały do największych dzielnic. Dopiero w latach 90. nowe druty pojawiły się nad ul. Wolską i na odcinku al. Kraśnickiej między Zana a Węglinem. W 2007 r. trakcja dotarła na Czuby, dzięki czemu trajtki kursują przez ul. Orkana, Armii Krajowej, Bohaterów Monte Cassino, Wileńską i Głęboką do Filaretów.
Zrobimy tramwaje

W 2001 r. do użytku wszedł pierwszy w mieście trolejbus niskowejściowy. Złożono go w zajezdni na Helenowie. Tu, przez lata powstała silna kadra fachowców.

– Ten jelcz jeździ do dziś, ma numer boczny 808. Był to pierwszy trolejbus potrafiący oddawać energię do sieci podczas hamowania – opowiada Piotr Hołyszko, zastępca kierownika Zakładu Trolejbusowego w Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym. Niedługo później na bazie nadwozia jelcza powstały jeszcze dwa podobne wozy, tym razem jednak wysokopodłogowe.

Aż w końcu zapadła decyzja o rozpoczęciu prac nad trolejbusami z silnikiem asynchronicznym. – Szczegóły jego działania można by długo omawiać. Istotne jest, że taki silnik nie wymaga obsługi. Wystarczy przesmarować łożyska i przedmuchać silnik sprężonym powietrzem. Nie ma za to np. potrzeby szlifowania styków – mówi Hołyszko.

Tak MPK nawiązało współpracę z bolechowską firmą Solaris. Na bazie jej nadwozi zmontowano w Lublinie trzy trolejbusy. A to nie koniec kooperacji. – W najbliższym czasie oddelegujemy pięciu naszych ludzi do pracy dla Solarisa przy produkcji nowych tramwajów dla Poznania – zapowiada Tomasz Fulara, prezes MPK Lublin.

Na Helenowie powstało też kilka innych trolejbusów. Jeden z nich miał autonomiczny układ zasilania. Wyposażony był w urządzenia magazynujące energię. – Był w stanie przejechać do 8 km ulicami, nad którymi nie ma trakcji – podkreśla Hołyszko. Niestety, z powodów prawnych wóz trzeba było przerobić i bez drutów nie umie już jeździć.

A drutów przybędzie

I to sporo. – Obecnie sieć ma blisko 30 km – informuje Jakub Kozak z Zarządu Transportu Miejskiego.
Do końca września 2015 r. nad ulicami ma zawisnąć w sumie 26 km nowej trakcji. Powstanie też dziewięć nowych podstacji zasilających. Miasto ma zakupić 70 niskopodłogowych trolejbusów, z których 20 będzie mieć dodatkowy, awaryjny układ napędowy w postaci silnika spalinowego. Projekt przewiduje też zakup trzech nowych wozów technicznych oraz budowę nowoczesnej zajezdni trolejbusowej przy ul. Grygowej.

To tylko część projektu budowy systemu miejskiego transportu publicznego, na który magistrat dostał unijne dofinansowanie. Całość, obejmująca także m.in. zakup 100 autobusów, ma kosztować ponad 520 mln złotych, z czego blisko 311 mln zł pokryje unijna dotacja. – To dla nas bardzo ważny projekt – mówi Katarzyna Mieczkowska-Czerniak, rzecznik prezydenta. – Zależy nam na zwiększeniu roli komunikacji miejskiej w transporcie mieszkańców Lublina.

Choć koszt przewozu pasażerów trolejbusem jest droższy od transportu autobusowego, to miasto stawia na wozy na szelkach. – Są bardziej ekologiczne – stwierdza Kozak. – Są cichsze i nie emitują spalin w mieście.

Jak urośnie sieć

Już w maju przyszłego roku trolejbusy kursujące przez ul. Głęboką w kierunku LSM i Czubów nie będą musiały jechać przez ul. Zana. Dobudowana zostanie trakcja nad Głęboką od Filaretów do Wileńskiej i nad samą Wileńską. W zeszłym tygodniu Zarząd Dróg i Mostów otworzył oferty od firm zainteresowanych budową tego odcinka. Miasto ma na to 3,3 mln zł, najtańsza oferta opiewa na 2,4 mln zł.

Jeszcze w tym miesiącu okaże się, ile firm chce budować trakcję nad Diamentową i Zemborzycką oraz przebudować skrzyżowanie tych ulic. Plany zakładają też budowę nowego odcinka nad al. Unii Lubelskiej, ul. Podzamcze i Unicką do istniejącej sieci nad Obywatelską. Przebudowane ma zostać skrzyżowanie al. Spółdzielczości Pracy i Lubartowskiej z Unicką.

Trakcja, która kończy się teraz przy skrzyżowaniu ul. Kunickiego z Sierpińskiego i Głuską, zostanie przedłużona przez ul. Abramowicką do nowej pętli. Sieć kończąca się na pętli na Majdanku przez Drogę Męczenników Majdanka i Doświadczalną będzie doprowadzona do pętli na Felinie. Tuż obok wiszą już druty nad nowym odcinkiem ul. Grygowej.

Nowe odcinki trakcji trolejbusowej obejmą też ulice: Abramowicką, Andersa, Mełgiewską, Bohaterów Monte Cassino, Armii Krajowej, Jana Pawła II, Filaretów, Zana, Nadbystrzycką, Krochmalną i Lwowską.

Komentarze 8

Najlepsze · Najnowsze
Avatar
COOLejaż / 4 listopada 2012 o 13:23
0
[quote name='Artur M.' timestamp='1351977841' post='689746']
Szkoda ze nie jezdza w Krakowie czy Bielsku-Bialej... :-(
[/quote]

[quote name='Artur M.' timestamp='1351977841' post='689746']
Szkoda ze nie jezdza w Krakowie czy Bielsku-Bialej... :-(
[/quote]Nic się nie martw -już niedługo przedłuża trakcję trolejbusową z Lublina aż do Bielska-Białej -i to nawet przez Kraków!
Avatar
Artur M. / 3 listopada 2012 o 22:24
0
Szkoda ze nie jezdza w Krakowie czy Bielsku-Bialej... :-(
Avatar
troley / 5 października 2011 o 21:26
0
Trolejbus jest bardzo szybki, ma przyśpieszenie zbliżone do sam. osobowego. Gdyby szofer troleja ruszył na maxa pasażerowie wypadli by pewnie przez tylną szybę. Nie smrodzi jak autobusy. Na górkach jest niezawodny-wystarczy porównać sapiący autobus na Świętoduskiej lub Wodopojnej i "fruwający" trolejbus na Lubartowskiej. Jest cichy.
A najwazniejsze Unia dotuje transport elektryczny więc w Lublinie możemy mieć jedna z najnowocześniejszych komunikacji publicznych w Polsce. Ceny prądu (podwyżki mozliwe tylko dwa razy do roku i to po zaakceptowaniu URE) nie szaleją z dnia na dzień jak paliwa. A tak na stacji paliw codzienne zdziwienie. Jak drogo! Eksploatacja trolejbusu jest tańsza od 20-30% nizsza jak autobusu. Tylko głąby z ZTM po linii PO magą twierdzić inaczej. Czym więcej trolejbusów, tym wieksze rozłożenie kosztów utrzymania trakcji. Wystarczy porównać koszt utrzymania na 20 wozów z szelkami, a 200. Jest różnica? W Lublinie jest produkowany tani prąd w Elektrociepłowni na Wrotkowie, więc koszt przesyłu energii to grosze.
Trolejbus to nie wynalzek komunistyczny, ale USA. Zresztą na całym świecie kursują trajtki od Japonii po Stany. Od Chin po Włochy.
Trolejbus jest bardzo szybki, ma przyśpieszenie zbliżone do sam. osobowego. Gdyby szofer troleja ruszył na maxa pasażerowie wypadli by pewnie przez tylną szybę. Nie smrodzi jak autobusy. Na górkach jest niezawodny-wystarczy porównać sapiący autobus na Świętoduskiej lub Wodopojnej i "fruwający" trolejbus na Lubartowskiej. Jest cichy.
A najwazniejsze Unia dotuje transport elektryczny więc w Lublinie możemy mieć jedna z najnowocześniejszych komunikacji publicznych w Polsce. Ceny prądu (podwyżki mozliwe tylko dwa razy do roku i ... rozwiń
Avatar
an / 3 października 2011 o 13:31
0
nie rozumiem jednego po co druty nad ul. Wileńską tak jak jest teraz jest dobrze i tak tą ulicą kursuje l linia trolejbusowa - 153 która była by lepiej zagospodarowana jeżdżąc przez Zana i Filaretów a nie Wileńską . Ominięcie ważnych instytucji przy Zana jak Sąd czy ZUS to nie jest dobry pomysł stąd i tłumy podróżnych niezbyt wielkie. Ktoś chyba na siłę chce mieć trolejbusy na Wileńskiej. Pieniądze z budowy tej trakcji lepiej przeznaczyć w inne miejsca choćby na przedłużenie trakcji do Felina.
Avatar
szary mieszkaniec Lublina / 3 października 2011 o 13:29
0
A mnie się trajtki podobają,są ciche a te nowe szybkie.Znam tysiące rzeczy które bardziej niż druty szpecą lubelskie ulice.Malkontenci precz
Avatar
deputy / 3 października 2011 o 11:55
0
A kto w 1944 okupował Jelenią Górę?
Avatar
majk / 3 października 2011 o 14:55
-1
Przyznam, że nie rozumiem priorytetów. Moim zdaniem miasto powinno w pierwszej kolejności inwestować w poprawę jakości nawierzchni dróg, wymianę taboru, biletomaty w każdym pojeździe, porządne przystanki z tablicami elektronicznymi i monitoringiem... Trajtki to trochę fanaberia jednak. Rozumiem jeszcze gdyby były tańszym wariantem, ale dopłacać do nich to już przesada.
Avatar
vincent / 3 października 2011 o 11:15
-1
bez sensu. raz że chcą oszpecić miasto drutami a dwa że rozwieszą je przypadkowo na trasach gdzie będzie mało pasażerów.
Avatar
COOLejaż / 4 listopada 2012 o 13:23
0
[quote name='Artur M.' timestamp='1351977841' post='689746']
Szkoda ze nie jezdza w Krakowie czy Bielsku-Bialej... :-(
[/quote]

[quote name='Artur M.' timestamp='1351977841' post='689746']
Szkoda ze nie jezdza w Krakowie czy Bielsku-Bialej... :-(
[/quote]Nic się nie martw -już niedługo przedłuża trakcję trolejbusową z Lublina aż do Bielska-Białej -i to nawet przez Kraków!
Avatar
Artur M. / 3 listopada 2012 o 22:24
0
Szkoda ze nie jezdza w Krakowie czy Bielsku-Bialej... :-(
Avatar
troley / 5 października 2011 o 21:26
0
Trolejbus jest bardzo szybki, ma przyśpieszenie zbliżone do sam. osobowego. Gdyby szofer troleja ruszył na maxa pasażerowie wypadli by pewnie przez tylną szybę. Nie smrodzi jak autobusy. Na górkach jest niezawodny-wystarczy porównać sapiący autobus na Świętoduskiej lub Wodopojnej i "fruwający" trolejbus na Lubartowskiej. Jest cichy.
A najwazniejsze Unia dotuje transport elektryczny więc w Lublinie możemy mieć jedna z najnowocześniejszych komunikacji publicznych w Polsce. Ceny prądu (podwyżki mozliwe tylko dwa razy do roku i to po zaakceptowaniu URE) nie szaleją z dnia na dzień jak paliwa. A tak na stacji paliw codzienne zdziwienie. Jak drogo! Eksploatacja trolejbusu jest tańsza od 20-30% nizsza jak autobusu. Tylko głąby z ZTM po linii PO magą twierdzić inaczej. Czym więcej trolejbusów, tym wieksze rozłożenie kosztów utrzymania trakcji. Wystarczy porównać koszt utrzymania na 20 wozów z szelkami, a 200. Jest różnica? W Lublinie jest produkowany tani prąd w Elektrociepłowni na Wrotkowie, więc koszt przesyłu energii to grosze.
Trolejbus to nie wynalzek komunistyczny, ale USA. Zresztą na całym świecie kursują trajtki od Japonii po Stany. Od Chin po Włochy.
Trolejbus jest bardzo szybki, ma przyśpieszenie zbliżone do sam. osobowego. Gdyby szofer troleja ruszył na maxa pasażerowie wypadli by pewnie przez tylną szybę. Nie smrodzi jak autobusy. Na górkach jest niezawodny-wystarczy porównać sapiący autobus na Świętoduskiej lub Wodopojnej i "fruwający" trolejbus na Lubartowskiej. Jest cichy.
A najwazniejsze Unia dotuje transport elektryczny więc w Lublinie możemy mieć jedna z najnowocześniejszych komunikacji publicznych w Polsce. Ceny prądu (podwyżki mozliwe tylko dwa razy do roku i ... rozwiń
Avatar
majk / 3 października 2011 o 14:55
-1
Przyznam, że nie rozumiem priorytetów. Moim zdaniem miasto powinno w pierwszej kolejności inwestować w poprawę jakości nawierzchni dróg, wymianę taboru, biletomaty w każdym pojeździe, porządne przystanki z tablicami elektronicznymi i monitoringiem... Trajtki to trochę fanaberia jednak. Rozumiem jeszcze gdyby były tańszym wariantem, ale dopłacać do nich to już przesada.
Avatar
an / 3 października 2011 o 13:31
0
nie rozumiem jednego po co druty nad ul. Wileńską tak jak jest teraz jest dobrze i tak tą ulicą kursuje l linia trolejbusowa - 153 która była by lepiej zagospodarowana jeżdżąc przez Zana i Filaretów a nie Wileńską . Ominięcie ważnych instytucji przy Zana jak Sąd czy ZUS to nie jest dobry pomysł stąd i tłumy podróżnych niezbyt wielkie. Ktoś chyba na siłę chce mieć trolejbusy na Wileńskiej. Pieniądze z budowy tej trakcji lepiej przeznaczyć w inne miejsca choćby na przedłużenie trakcji do Felina.
Avatar
szary mieszkaniec Lublina / 3 października 2011 o 13:29
0
A mnie się trajtki podobają,są ciche a te nowe szybkie.Znam tysiące rzeczy które bardziej niż druty szpecą lubelskie ulice.Malkontenci precz
Avatar
deputy / 3 października 2011 o 11:55
0
A kto w 1944 okupował Jelenią Górę?
Avatar
vincent / 3 października 2011 o 11:15
-1
bez sensu. raz że chcą oszpecić miasto drutami a dwa że rozwieszą je przypadkowo na trasach gdzie będzie mało pasażerów.
Zobacz wszystkie komentarze 8

Skomentuj

Zaznacz "Nie jestem robotem", by dodać komentarz:
Twój komentarz został dodany

Pozostałe informacje

Utrzymać właściwy rytm – TBV Start gra z Legią

Utrzymać właściwy rytm – TBV Start gra z Legią 0 0

W sobotę TBV Start zmierzy się na wyjeździe z Legią Warszawa. Spotkanie pokaże Polsat Sport Extra

Pogrzeb Pawła Adamowicza. Kondukt żałobny wyruszył ulicami Gdańska [transmisja]
galeria
film

Pogrzeb Pawła Adamowicza. Kondukt żałobny wyruszył ulicami Gdańska [transmisja] 0 1

Kondukt żałobny wyruszy z Europejskiego Centrum Solidarności w Gdańsku około godz. 17. Trumna prezydenta Pawła Adamowicza zostanie odprowadzona ulicami Gdańska do Bazyliki Mariackiej

Nowy sondaż CBOS. Przewaga PiS, tylko 4 partie w Sejmie

Nowy sondaż CBOS. Przewaga PiS, tylko 4 partie w Sejmie 0 21

Według najnowszego sondażu CBOS-u, gdyby wybory odbyły się w najbliższy weekend, PiS zdobyłoby 39-procent głosów

Wrze w Azotach Puławy. Pracownicy przeciwko marginalizacji zakładów

Wrze w Azotach Puławy. Pracownicy przeciwko marginalizacji zakładów 8 6

„Puławy nie mogą być dojną krową”, „Zostaliśmy zmarginalizowani ekonomicznie i w decyzyjności”, „Mrówka połknęła słonia” - takie sformułowania padały podczas posiedzenia plenarnego Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego, która zajęła się sytuacją w Zakładach Azotowych „Puławy”. Prezes spółki uspokajał, że nie należy wyciągać pochopnych wniosków

Robert Góralczyk (Motor Lublin): Nutka optymizmu na przyszłość

Robert Góralczyk (Motor Lublin): Nutka optymizmu na przyszłość 3 1

ROZMOWA Z Robertem Góralczykiem, trenerem Motoru Lublin

Gdzie na narty w woj. lubelskim? Nowe wyciągi, nowe urządzenia [raport, zdjęcia]
galeria

Gdzie na narty w woj. lubelskim? Nowe wyciągi, nowe urządzenia [raport, zdjęcia] 5 4

Nie brakuje ani śniegu, ani turystów. Sprawdziliśmy, jak działają i czym, kuszą stoki narciarskie w naszym regionie.

Lubartów: Nowy blok na planie litery L

Lubartów: Nowy blok na planie litery L 0 1

Przy ul. Cichej stanie nowy blok. Budynek powstanie na planie litery „L”. Inwestorem jest Spółdzielnia Mieszkaniowa w Lubartowie.

Nasze szkoły wśród najlepszych. Jak wypadły licea i technika z Puław?

Nasze szkoły wśród najlepszych. Jak wypadły licea i technika z Puław? 6 3

Czołowe puławskie licea znalazły się w trzeciej setce najnowszego rankingu magazynu „Perspektywy”. Najlepszą szkołą ogólnokształcącą w mieście ponownie zostało II LO im. KEN. Drugie miejsce zajęło I LO im. ks. A. J. Czartoryskiego. Wśród techników prowadzi „Chemik”

MKS Perła jedzie do Chorzowa. Zabraknie kluczowej zawodniczki

MKS Perła jedzie do Chorzowa. Zabraknie kluczowej zawodniczki 0 0

MKS Perła Lublin w sobotę w Chorzowie zagra bez Kingi Achruk. Rozgrywająca mistrzyń Polski wciąż leczy kontuzjowany bark

Nie żyje znany lektor Janusz Kozioł

Nie żyje znany lektor Janusz Kozioł 215 3

Znany lektor przegrał walkę z chorobą. Janusz Kozioł od lat zmagał się z SLA - stwardnieniem zanikowym bocznym opuszkowym. Podstępna choroba zaatakowała najpierw narząd mowy i funkcje oddechowe.

W tej parafii ksiądz na mszy czyta kto ile dał po kolędzie. Nie wszystkim to się podoba

W tej parafii ksiądz na mszy czyta kto ile dał po kolędzie. Nie wszystkim to się podoba 817 59

W parafii w Białopolu (powiat chełmski) na niedzielnych nabożeństwach ksiądz z ambony wylicza ile poszczególni parafianie ofiarowali na kościół podczas kolędy. Choć robi tak od lat, nie wszystkim się to podoba.

Odkrycie repertuarowe roku. Nagroda dla spektaklu "Żywi i umarli"
galeria

Odkrycie repertuarowe roku. Nagroda dla spektaklu "Żywi i umarli" 1 0

Jedna z premier 2017 w Teatrze Starym - spektakl „Żywi i umarli, czyli Bandyci w Piekle” w reżyserii Joanny Lewickiej została wyróżniona w konkursie „Klasyka żywa” Instytutu Teatralnego.

Puławy uczczą pamięć Pawła Adamowicza. Spotkanie w sobotę o godz. 12

Puławy uczczą pamięć Pawła Adamowicza. Spotkanie w sobotę o godz. 12 83 9

W sobotę 19 stycznia o godz. 12 na placu Chopina mieszkańcy Puław upamiętnią zamordowanego prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza.

Mężczyzna znajdował się na dworcu w Lublinie. Nie wiedział kim jest i skąd przyjechał

Mężczyzna znajdował się na dworcu w Lublinie. Nie wiedział kim jest i skąd przyjechał 53 5

W czwartek po południu policjanci zostali skierowani do jednego z lubelskich szpitali. Na szpitalny oddział ratunkowy został przywieziony młody mężczyzna, z którym był utrudniony kontakt.

Zakłady bukmacherskie online 2019

Zakłady bukmacherskie online 2019 0 1

Zakłady bukmacherskie coraz prężniej się rozwijają w naszym kraju, a ilość legalnych bukmacherów rośnie z roku na rok. Eksperci są pewni, że na rynku bukmacherskim w roku 2019 czeka nas kilka zmian przede wszystkim w ofercie, co zapewne znacząco wpłynie na to jak zakłady bukmacherskie online będą wyglądać w tym roku.

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium

Uwaga czytelniku!

Informujemy, że w dniu 25 maja 2018 r. na terenie całej Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, wejdzie w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego w sprawie ochrony danych osobowych. W związku z tym chcielibyśmy Ci przekazać kilka informacji na temat zasad przetwarzania Twoich danych osobowych przez administratora portalu www.dziennikwschodni.pl – spółkę Corner Media sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie.

Bardzo prosimy, zapoznaj się z tymi informacjami uważnie, są to bowiem sprawy bardzo istotne. Jeśli jesteś osobą małoletnią poniżej 16. roku życia, koniecznie przekaż tą wiadomość swoim opiekunom, którzy następnie powinni wytłumaczyć Ci, o co w niej chodzi i dlaczego się do Ciebie zwracamy.

Czym jest RODO?

RODO to potoczna nazwa Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE. W Polsce będzie ono obowiązywało od 25 maja 2018 r. Akt ten wprowadza nowy standard ochrony danych osobowych, nakładając na podmioty przetwarzające te dane (administratorów danych) szereg obowiązków, w tym obowiązek poinformowania Ciebie o sposobie przetwarzania Twoich danych, celach w jakich Twoje dane są przetwarzane oraz o uprawnieniach przysługujących Ci w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez administratora danych.

Administrator danych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Corner Media Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Lublinie, ul. Krakowskie Przedmieście 54, 20-002 Lublin, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego przez Sąd Rejonowy Lublin – Wschód z siedzibą w Świdniku, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, za numerem KRS 0000507517, NIP 7123286919, kapitał zakładowy – 50.000,00. PLN

Możesz się z nami skontaktować zarówno pod adresem:
Corner Media Spółka z o.o.
ul. Krakowskie Przedmieście 54
20-002 Lublinie

jak i mailowo: online@dziennikwschodni.pl

oraz telefonicznie: 81 46-26-800

Rodzaj przetwarzanych danych osobowych

Przetwarzamy dane osobowe podane przez Ciebie podczas procesu rejestracji konta na portalu www.dziennikwschodni.pl, a także dane, które są zbierane podczas korzystania przez Ciebie z tego portalu. Chodzi o dane zbierane i zapisywane w plikach cookies. Więcej na temat plików cookies przeczytasz w naszej polityce prywatności.

Pamiętaj, rejestracja konta na portalu www.dziennikwschodni.pl nie jest obowiązkowa. Nie masz także obowiązku podawania nam swoich prawdziwych danych podczas procesu rejestracji, jak również nie musisz podawać nam wszystkich danych, o które pytamy. Może się jednak zdarzyć tak, że nie posiadając Twoich wszystkich danych albo nie posiadając Twoich prawdziwych danych, nie będziemy w stanie świadczyć Ci wszystkich usług, które oferujemy oraz wywiązać się z wszystkich obowiązków określonych w regulaminie portalu dziennikwschodni.pl (np. zapewnić Ci odpowiedniego bezpieczeństwa w zakresie odzyskania danych dostępowych do konta).

Cel przetwarzania danych osobowych

Głównym celem przetwarzania przez nas Twoich danych jest zapewnienie Ci pełnej funkcjonalności działania serwisu dziennikwschodni.pl, dostępu do usług świadczonych przez nas w ramach tego serwisu, zapewniania Ci bezpieczeństwa podczas korzystania z serwisu (np. w przypadku prób nadużyć) oraz wywiązanie się przez nas z obowiązków umownych wynikających z regulaminu portalu Dziennikwschodni.pl.

Dodatkowy cel przetwarzania danych osobowych to tzw. marketing własny, tj. przetwarzanie danych wyłącznie na nasze wewnętrzne potrzeby w celach analitycznych, badawczych, statystycznych, w szczególności poprzez dążenie do jak najpełniejszego dostosowania treści wyświetlanych na naszych stronach do Twoich preferencji i zainteresowań.

Ponadto, o ile wyrazisz na to zgodę, będziemy mogli przetwarzać Twoje dane osobowe w celach marketingowych (marketing zewnętrzny), w tym przekazywać Twoje dane podmiotom z nami współpracującym – agencjom reklamowym i naszym partnerom handlowym. Pamiętaj, że zgoda na przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych jest całkowicie dobrowolna i możesz ją w każdej chwili wycofać.

Pamiętaj także, że jeżeli jesteś osobą małoletnią, która nie ukończyła 16. roku życia, przesyłanie informacji w celach marketingowych może nastąpić wyłącznie po wyrażeniu zgody przez Twojego rodzica lub opiekuna.

Podstawy prawne przetwarzania danych

Twoje dane osobowe mogą być przetwarzane wyłącznie zgodnie z określonymi w obecnie obowiązujących przepisach podstawami prawnymi. W zależności od celu przetwarzania danych możemy wyróżnić trzy główne podstawy prawne przetwarzania danych.

Pierwszą podstawą przetwarzania danych jest niezbędność do wykonania umów o świadczenie usług. Mamy z nią do czynienia wtedy, gdy przetwarzanie danych jest niezbędne w celu zapewnienia Ci sprawnego, bezpiecznego korzystania z naszego serwisu wraz z jego wszystkimi funkcjonalnościami. Umowy o świadczenie usług to regulaminy, w tym regulamin portalu dziennikwschodni.pl, który akceptujesz decydując się na korzystanie z naszego serwisu.

Drugą podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora danych. Mamy z nim do czynienia w przypadku prowadzenia pomiarów statystycznych oraz działań z zakresu marketingu własnego przez administratora danych.

Wreszcie, trzecią przesłanką przetwarzania danych jest Twoja dobrowolna i świadoma zgoda. Na jej podstawie Twoje dane mogą być wykorzystywane w celach marketingowych, a także w celu profilowania.

Pamiętaj, zgody udzielasz w pełni dobrowolnie. Masz także prawo do cofnięcia udzielonej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w dowolnym momencie. Wycofanie zgody nie będzie miało jednak wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

Podmioty, którym możemy przekazywać dane

Co do zasady Twoje dane osobowe będą przez nas wykorzystywane wyłącznie na nasz własny użytek.

W pewnych sytuacjach możemy jednak przekazać Twoje dane podmiotom z nami współpracującym: – naszym partnerom handlowym, podwykonawcom oferowanych przez nas usług, agencjom marketingowym.

Dodatkowo, w przypadkach ściśle określonych w przepisach prawa, będziemy zobligowani przekazać Twoje dane podmiotom uprawnionym do ich uzyskania na podstawie obecnie obowiązujących przepisów prawa (np. policji czy prokuraturze), pod warunkiem oczywiście, iż wystąpią do nas z takim żądaniem, powołując się na określoną podstawę prawną.

Okres przechowywania danych

Twoje dane osobowe będą przechowywane tak długo, jak będzie to niezbędne do zapewnienia Ci dostępu do usług oferowanych przez serwis www.dziennikwchodni.pl Oczywiście, możesz w każdym czasie złożyć wniosek o zaprzestanie przetwarzania swoich danych osobowych, ich zmianę lub usunięcie.

Informacje o prawach przysługujących osobie, której dane dotyczą

Musisz wiedzieć, że niezależnie od tego, na jakiej podstawie przetwarzamy Twoje dane, masz zawsze prawo dostępu do nich oraz ich poprawiania. Możesz również w każdym momencie żądać ich usunięcia lub cofnąć albo ograniczyć wcześniej udzieloną zgodę na przetwarzanie danych osobowych, przy czym wycofanie danej zgody nie wpływa na administratora danych do przetwarzania danych w celu określonym w danej zgodzie do chwili jej wycofania.

Masz również prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych osobowych.

Możesz też zażądać od administratora danych osobowych przeniesienia Twoich danych lub uzyskania kopii Twoich danych, z tym jednak zastrzeżeniem, że prawo to nie może wpływać niekorzystnie na prawa i wolności innych osób. Administrator danych będzie realizował Twoje żądania w zakresie posiadanych możliwości technicznych.

Informacje o prawie do wniesienia skargi

Organem nadzorczym nad administratorem danych osobowych jest Generalny Inspektor Danych Osobowych, do którego masz prawo wnieść skargę za każdym razem, gdy Twoje dane będą przetwarzane w sposób w Twojej ocenie nieprawidłowy.

Informacje o tym, czy podanie danych jest wymogiem ustawowym lub umownym, czy jesteś zobowiązany do ich podania

Nie jesteś zobowiązany do podawania nam swoich danych osobowych ani wyrażania zgody na ich przetwarzanie, z tym jednak zastrzeżeniem, że ich podanie może okazać się niezbędne dla korzystania z określonych funkcjonalności serwisu.

Jest także możliwe, że jeśli nie wyrazisz zgody na przetwarzanie danych osobowych lub cofniesz wcześniej udzieloną zgodę, nie będziemy mogli zapewnić Ci dostępu do niektórych oferowanych przez nas usług, przy czym zawsze w takim wypadku zostaniesz o tym poinformowany.

Informacje o profilowaniu

Czym jest profilowanie? To zbieranie wszelkich informacji, które pozwalają bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować osobę, która jest poddawana profilowaniu. Profilowanie odbywa się najczęściej przy użyciu systemów informatycznych, w sposób zautomatyzowany, za pomocą specjalnych algorytmów uwzględniających określone wcześniej kryteria. Wyniki profilowania mogą być wykorzystywane m.in. do celów marketingowych, np. w celu spersonalizowania reklamy kierowanej do danego użytkownika lub przygotowania oferty uwzględniającej jego potrzeby lub preferencje.

Oświadczamy, że na chwilę obecną nie profilujemy Twoich danych. Jeśli jednak zaczniemy, zostaniesz o tym uprzednio poinformowany i będziesz miał prawo nie wyrazić na to zgody.

Bardzo prosimy o uważne zapoznanie się z powyższymi informacjami. Gdy już to zrobisz, kliknij przycisk Zapoznałem się z informacją. Przejdź do serwisu.

Rozumiem

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.