Magazyn

15 października 2010 r.

Wielka apokalipsa zabiła dinozaury. Zostawiła ślady pod Chełmem

Autor: Zdjęcie autora Ewa Pajuro

W ciągu jednego dnia nazwę małej wsi niedaleko Chełma musiało przyswoić sobie większość ogólnopolskich portali informacyjnych. O Lechówce zrobiło się głośno, bo naukowcy z PAN i UMCS odkryli tam ślady kosmicznej katastrofy sprzed 65 milionów lat. To właśnie to wydarzenie doprowadziło m.in. do zagłady dinozaurów.

Meteoryt średnicy 10 km uderza w Ziemię. W pierwszych sekundach widać tylko oślepiający blask. Potem przychodzi hekatomba. W promieniu kilkuset kilometrów od miejsca zderzenia topi się skorupa ziemska. Ściana ognia i gruzu zmiata wszystko, co spotka na swojej drodze.

Apokalipsa

Siła uderzenia ożywia wulkany i tworzy na morzach gigantyczne fale tsunami. Pył wulkaniczny zasłania słońce i na ziemi ustaje fotosynteza. Taką wizję globalnej katastrofy sprzed 65 milionów lat przedstawili po raz pierwszy trzydzieści lat temu amerykańscy naukowcy pod kierownictwem fizyka Luisa Alvareza i jego syna Waltera.

W swoim sensacyjnym artykule ogłosili światu, że za śmierć dinozaurów odpowiada gigantyczny meteoryt, który spadł na dzisiejszy Półwysep Jukatan. Apokaliptyczna katastrofa nieodwracalnie zmieniła naszą planetę, a jej ślady przetrwały w skorupie ziemskiej do naszych czasów.

W ubiegłym tygodniu potwierdziło się, że występują one także niedaleko Chełma, w małej miejscowości Lechówka w gminie Siedliszcze.

Mamy już pewność

Odkrycia dokonali naukowcy z Instytutu Paleobiologii Polskiej Akademii Nauk i Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.

– Natrafiliśmy tam na iryd. Jest to pierwiastek, który w skorupie ziemskiej występuje niezwykle rzadko. Jest natomiast charakterystyczny dla składu meteorytów – tłumaczy prof. Marian Harasimiuk, geolog z UMCS, który brał udział w badaniach.

Do tej pory ślady kosmicznego pierwiastka odnaleziono m.in. we Włoszech, Danii i Nowej Zelandii. Badacze przypuszczali, że występują one także na terenie Europy Wschodniej. Jednak nikomu przed naukowcami z PAN i UMCS nie udało się tego jednoznacznie potwierdzić.

– W teren pojechaliśmy po raz pierwszy w 2008 roku – wspomina profesor Harasimiuk. – Zebrane próbki były badane w laboratorium w Wiedniu. Teraz mamy już pewność, że odkryliśmy iryd.

Jakie badania?!

Władze gminy, w której trwały badania, nawet nie zdawały sobie z nich sprawy.
– W Lechówce mamy spektakularnie wyglądające ściany skalne, na których widać dobrze poszczególne warstwy minerałów. Już wcześniej interesowali się nimi różni naukowcy, przyjeżdżali oglądać je studenci. Nic jednak nie wiedzieliśmy o jakichś poważnych badaniach – tłumaczy Hieronim Zonik, wójt gminy Siedliszcze.

Lokalni włodarze nie mają na razie pomysłu, jak wykorzystać odkrycie dla celów promocyjnych. – W Lechówce mamy kopalnię minerałów. W dalekiej przyszłości, gdy przestanie ona działać, zabezpieczymy jej ściany i udostępnimy ją, być może, do zwiedzania. Innych atrakcji na razie nie przewidujemy – wyjaśnia wójt.

Tymczasem, wiadomość o odkryciu szybko staje się tematem także za granicą. – Chcą z nami współpracować naukowcy z Holandii i Stanów Zjednoczonych – zdradza prof. Harasimiuk. Osiągnięcie przysłuży się też uczelni geologa.

– Bez wątpienia podniesie prestiż naszego uniwersytetu, skoro odkryciem interesują się bardzo istotne w świecie naukowym ośrodki – potwierdza Katarzyna Mieczkowska-Czerniak, rzecznik UMCS. Negocjacje z nimi trwają, dlatego władze uczelni nie chcą podawać konkretnych nazw.

To wielkie odkrycie

Przełomowe jest nie tylko potwierdzenie obecności irydu w tej części Europy. Naukowcy z PAN i UMCS wpadli na trop nowych właściwości badanego pierwiastka. Okazało się, że w określonych warunkach iryd mógł się przemieszczać i na nowo skupiać w poziomach niezwiązanych z katastrofą i wielkim wymieraniem.

– Do tej pory istniał powszechny pogląd, że iryd jest stabilny i nie przemieszcza się w skałach. Doszliśmy do innych wniosków. To wielkie odkrycie – potwierdza Harasimiuk. Geolog zapewnia, że prowadzone badania będą miały konkretne przełożenie na stan naszej wiedzy o przeszłości Ziemi. – Dzięki nim, być może, uda się dokładniej ustalić, kiedy nastąpiła katastrofa, która przyczyniła się do wyginięcia większości istot żywych na naszej planecie oraz przybliżyć, jaki miała przebieg.

Komentarze 5

Najlepsze · Najnowsze
Anna / 17 października 2010 o 18:11
0
[quote name='Agnieszka' date='16 październik 2010 - 23:27 ' timestamp='1287264466' post='362927']
Do Anny:
Zanim skrytykujesz czyjś artykuł, Tobie także radzę zapoznać się , ale z podstawami polskiej składni, gramatyki i interpunkcji. Czy poprawnie napisałaś zdanie drugie? Oszczędzę sobie cytowania, ale znalazłam w nim: błędy interpunkcyjne, stylistyczne i gramatyczne. Mam nadzieję, że nie aplikujesz na stanowisko korektora, bo to może być straszne, a dla niektórych - śmieszne.
[/quote]

A może by tak odnieść się choć jednym słowem do rzeczy, o której pisałam, Agnieszko?
Gdy zaś chodzi o błędy interpunkcyjne, stylistyczne i gramatyczne to poczytaj sobie, kochana, pierwszy lepszy artykuł w "Dzienniku Wschodnim" w internecie lub w gazecie. Przykładów takich błędów, a dodatkowo także ortograficznych, na pewno znajdziesz w nim bez liku. I to pomimo tego, że piszą te artykuły wspaniali autorzy, czyta je korekta, być może ktoś jeszcze...
Również z pozdrowieniami,
Anna
Z pozdrowienia... rozwiń
STYle / 17 października 2010 o 08:34
0
A pozostałością po wybuchu jest emeryt Dzidek G. !!
tomcio paluszek / 17 października 2010 o 00:11
0
gdzie dwie baby się biją i gryzą, trzeci chłop korzysta ..

Dinozaury wyginęły, bo wiedziały, że nadchodzą kolejne stworzenia o nazwie "pęknięte jeże"

Adam też zjadł jabłko celowo, bo ponoć wiedział, że za parę tysięcy lat będzie otrute dla Śpiącej Królewny.
Badania amorficzne cezu wykorzystując metodę wiekową węgla p[potwierdzają, iż Kura jednak jest starsza od jajka !
Agnieszka / 16 października 2010 o 23:27
Anna / 16 października 2010 o 22:43
Droga autorko tego artykułu!
Podpowiadam Ci, abyś pisała swoje artykuły ze słownikiem w ręku, najlepiej ze "Słownikiem języka polskiego PWN", ale może też być każdy inny, podobny. I zanim użyjesz jakiegoś bardzo podobającego Ci się obco brzmiącego wyrazu to najpierw zajrzyj do słownika by sprawdzić, co on oznacza. Bo nie każdy straszący wyraz, który przyjdzie Ci do głowy, musi się znaleźć w artykule. Bo, użyty w określonym kontekście, czasem brzmi nie strasznie, a śmiesznie. Tak, jak w tym Twoim artykule, wyrazy "hekatomba", "apokalipsa" i "tsunami". Znajdź sobie ich znaczenie to zrozumiesz może, o czym piszę.
Pozdrawiam, Anna
Ps. Na marginesie... czy ktoś przed zamieszczeniem czyta to, co ma się
ukazać na stronie internetowej Dziennika Wschodniego i w papierowej gazecie?
Anna / 17 października 2010 o 18:11
[/quote]

Również z pozdrowieniami,
Anna
Z pozdrowienia... rozwiń
STYle / 17 października 2010 o 08:34
0
A pozostałością po wybuchu jest emeryt Dzidek G. !!
tomcio paluszek / 17 października 2010 o 00:11
0
gdzie dwie baby się biją i gryzą, trzeci chłop korzysta ..

Agnieszka / 16 października 2010 o 23:27
Anna / 16 października 2010 o 22:43
Pozdrawiam, Anna
Ps. Na marginesie... czy ktoś przed zamieszczeniem czyta to, co ma się
ukazać na stronie internetowej Dziennika Wschodniego i w papierowej gazecie?
Zobacz wszystkie komentarze 5

Twój komentarz został dodany

Strajk pilotów linii Ryanair, problem pasażerów. Jak duże można dostać odszkodowanie? 1 0

Setki rejsów zostały odwołane z powodu strajku pilotów linii Ryanair. Chodzi także o loty z Polski i do Polski. Pechowi pasażerowie mają prawo do odszkodowania od linii lotniczych. Pieniędzy można żądać także wtedy, gdy lot opóźni się o co najmniej dwie godziny.

Wisła zbyt wysoka. Prom z Kazimierza Dolnego do Janowca nie kursuje

Wisła zbyt wysoka. Prom z Kazimierza Dolnego do Janowca nie kursuje 12 1

Z powodu wysokiego stanu Wisły nie działa przeprawa promowa z Kazimierza Dolnego do Janowca.

Zdjęcia
galeria

Święcenie samochodów w lubelskich kościołach. Żeby kierowcy zawsze używali ich mądrze 13 6

Na samochody dla misjonarzy zbierano w niedzielę pieniądze w lubelskich kościołach, a obok nich można było poświęcić swój pojazd. Tak zaczął się 18. Ogólnopolski Tydzień św. Krzysztofa.

film

Polscy strażacy pomagają Szwedom gasić pożary lasów. Niesamowita reakcja mieszkańców [wideo] 154 9

W związku z pożarami lasów w środkowej części Szwecji, polski rząd podjął decyzję o udzieleniu wsparcia. W sobotę ze Świnoujścia wyruszyła grupa prawie 140 strażaków, którzy mają pomóc szwedzkim ratownikom. Do Szwecji pojechał również 44 wozy ratowniczo-gaśnicze.

Cheap Tobacco wystąpi w Radiu Lublin
27 lipca 2018, 19:00

Cheap Tobacco wystąpi w Radiu Lublin 1 0

Co Gdzie Kiedy. Radio Lublin (ul. Obrońców Pokoju 2) zaprasza na koncert formacji Cheap Tobacco. Wydarzenie odbędzie się 27 lipca o godz. 19.

galeria

Przedsmak Carnavalu Sztumistrzów. Po Lublinie krąży już Cyrk Podwórkowy [zdjęcia] 2 1

Po lubelskich dzielnicach krąży już Cyrk Podwórkowy, który co roku jest oznaką zbliżającego się Carnavalu Sztukmistrzów.

galeria

Nowa galeria handlowa w woj. lubelskim. Pieniądze zainwestuje belgijski deweloper 17 8

Nie jedna, a dwie firmy zbudują razem pierwszą w Chełmie dużą galerię handlową. Prace budowlane mają się rozpocząć jeszcze w tym roku.

Ten Typ Mes wystąpi w Plenerze
27 lipca 2018, 20:00

Ten Typ Mes wystąpi w Plenerze 1 0

Co Gdzie Kiedy. 27 lipca o godz. 20 w klubie Plener (Park Ludowy) wystąpi popularny raper i wokalista Ten Typ Mes. Artysta rozkręci soundsystemową imprezę z udziałem producenta Stasiaka oraz DJ'ów Black Belta Grega i Raz Dwa.

film

Łączy ich wspólna praca w policji. Oto najlepsze w woj. lubelskim psy służbowe i ich przewodnicy 7 3

W piątek zakończyły się wojewódzkie eliminacje do XVIII finału Kynologicznych Mistrzostw Policji Sułkowice 2018. Zwyciężył pies IBAR i jego przewodnik st. sierż. Artur Lipski z KMP w Zamościu.

Poseł mówi o pobiciu demonstrantów w Warszawie. Policja odpowiada

Poseł mówi o pobiciu demonstrantów w Warszawie. Policja odpowiada 0 3

Poseł Nowoczesnej Piotr Misiło zapowiada złożenie zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez policję podczas piątkowej demonstracji przed Sejmem.

galeria

74 lata temu zlikwidowano niemiecki obóz koncentracyjny Majdanek. Pamięć o ofiarach 12 3

W niedzielę minęły 74 lata od ostatecznej likwidacji niemieckiego obozu koncentracyjnego Majdanek, który działał przez blisko trzy lata.

Miasto movie analogowo: Terminator w Warsztatach Kultury
25 lipca 2018, 21:00

Miasto movie analogowo: Terminator w Warsztatach Kultury 3 0

Co Gdzie Kiedy. Przed nami ostatnie lipcowe spotkanie w ramach cyklu Miasto movie analogowo w Warsztatach Kultury (ul. Grodzka 5a). W środę, 25 lipca o godz. 21 w tamtejszej Próbie Cafe wyświetlony zostanie kultowy Terminator.

94 PZLA MP. Złoto Pauliny Guby na zakończenie zmagań w Lublinie

94 PZLA MP. Złoto Pauliny Guby na zakończenie zmagań w Lublinie 0 0

Zawodniczka AZS UMCS Lublin Paulina Guba bez najmniejszych problemów wywalczyła złoty medal w pchnięciu kulą. Lubelska zawodniczka uzyskała rezultat 18.82 i nad drugą w klasyfikacji zawodniczką miała blisko dwa metry

Czyj to pies? Policjanci szukają właściciela

Czyj to pies? Policjanci szukają właściciela 3 3

W czerwcu w lesie w miejscowości Rokitno (pow. bialski) przypadkowy świadek zauważył błąkające się w rejonie leśnej ścieżki zwierzę.

Sejm zdecydował. 2019 rokiem Unii Lubelskiej

Sejm zdecydował. 2019 rokiem Unii Lubelskiej 0 6

Sejm w piątek przyjął uchwałę o ustanowieniu patronów 2019 roku. Jednym z uhonorowanych w ten sposób wydarzeń jest Unia Lubelska. W przyszłym roku przypada 450. rocznica jej zawarcia.