Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Moto

1 października 2001 r.
22:08
Edytuj ten wpis

Ze snów o potędze pozostały długi

Wczoraj Sąd Gospodarczy
w Lublinie ogłosił upadłość Daewoo Motor Polska.
Z koreańskich snów zostały długi
i nie dokończona fabryka LD-100.
W ciągu sześciu "koreańskich” lat fabryki zatrudnienie spadło
z 6 do 2 tysięcy osób.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować
O dalszych losach fabryki zadecyduje ustanowiony przez sąd syndyk masy upadłościowej. Jednak szanse na przetrwanie zakładów w całości są praktycznie zerowe. Część prawdopodobnie trafi w ręce warszawskiego holdingu Pol-Mot, który jest zainteresowany uruchomieniem produkcji LD-100. Co stanie się z resztą wydziałów, rozstrzygnie się w ciągu najbliższych miesięcy.

Niedoszłe do skutku przekształcenia

Przekształcenia rynkowe w Polsce na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych zachwiały sytuacją Fabryki Samochodów. W 1990 roku zebranie delegatów załogi fabryki zezwoliło na podjęcie działań prywatyzacyjnych. Nie zgodziło się jednak na to Ministerstwo Przekształceń Własnościowych. W efekcie przeprowadzono w FS jedynie wstępną restrukturyzację. Fabryka została podzielona na 16 wewnętrznie bilansujących się podmiotów. Największym z nich była montownia, najmniejszym transport. Był to jednak za mały krok w kierunku uzdrowienia sytuacji fabryki. Szczególnie, że MPW nie zgodziło się też na wejście spółki na giełdę.
Trzy lata później, w czerwcu 1993 roku, MPW zaproponowało w końcu przystąpienie FS do Programu Powszechnej Prywatyzacji. Ale tym razem nie zgodziło się na ogólne zebranie delegatów oraz Rady Pracowniczej. W fabryce dalej nic się nie zmieniało.

Mityczny kontrakt z Peugeotem

Raport z 1994 roku na temat polskiej motoryzacji stwierdzał, że FS splajtuje w 1996 roku jako ostatni wielki zakład motoryzacyjny w Polsce. Jedyną szansę na uratowanie zakładu widziano w znalezieniu poważnego inwestora strategicznego.
Intensywne poszukiwania inwestora trwały kilka lat. Już w 1992 roku po długich negocjacjach FS podpisała kontrakt na montaż peugeota. Równocześnie ruszyła linia montażu modelu 405. Przez pierwszy rok składano w Lublinie auta z części dostarczanych z francuskich fabryk. Później zaczęto wprowadzać polskie detale.
Początkowo planowano podpisanie jeszcze do końca 1992 roku umowy o spółce joint venture. Sprawa się przeciągała. Umowa, mimo zapowiedzi ówczesnego sekretarza generalnego Peugeot Polska Andrzeja Nosińskiego, nie została nigdy podpisana. Peugeot nie zainwestował w lubelską fabrykę ani franka.

Fabryka stawiała na nowy produkt

- Głównym programem jaki realizujemy jest lublin - własny samochód naszej fabryki. Żuk to przeszłość - przekonywał wszystkich w połowie lat dziewięćdziesiątych Zbigniew Prus, dyrektor FS.
Jeszcze na początku lat dziewięćdziesiątych produkowano 20 tys. żuków. W 1992 roku produkcja spadła do 10 tys. aut. W 1993 roku z taśm zjechało zaledwie 8 tys. żuków.
- Produkcję takiego samochodu należało rozpocząć kilka lat temu - mówił w 1995 roku dyrektor fabryki Zbigniew Prus.
Lublin miał kosztować niemal połowę mniej niż samochody zachodnie tej klasy. Pełną zdolność produkcyjną w zakresie lublina fabryka miała osiągnąć dopiero w 1996 roku.

Koreański wielki świat

Na przełomie lat 1993 i 1994 rozpoczęły się rozmowy z Koreańczykami z Daewoo. Chcieli oni natychmiast uruchomić w Lublinie montaż samochodu Tico. - Jeśli warunki kontraktu będą korzystne dla strony polskiej i FS, to mimo nacisków General Motors i FIAT-a opowiemy się za jego zawarciem. Fabryka musi nas przekonać, że kontrakt jest naprawdę dla niej korzystny - mówiła w styczniu 1994 roku Grażyna Lewandowska, rzecznik prasowy Ministerstwa Przemysłu i Handlu.
I władze fabryki przekonywały. Rozpoczęły się negocjacje między polskimi władzami, FS i Daewoo. Koreańczycy zapowiadali astronomiczne inwestycje sięgające 1,5 mld zł. Chcieli też wykupić pakiet kontrolny w fabryce. Zapowiadali, że do końca wieku fabryka będzie produkować 90 tys. samochodów dostawczych Lublin oraz osobowych (Nexii zamiast Tico).

Zarząd komisaryczny

Przygotowaniem do wprowadzenia inwestora strategicznego było utworzenie na przełomie lat 1993/94 holdingu spółek powstałych na bazie FS. Na co zgodziła się nawet Rada Pracownicza. Zaraz potem wprowadzono w spółce zarząd komisaryczny. - Chodziło o to, by wykluczyć załogę z kręgów decyzyjnych - twierdzili wówczas związkowcy.
W grudniu 1994 r. utworzona została spółka FSL z kapitałem 200 mln starych złotych. Miała to być spółka-matka dla pozostałych 15 spółek. Daewoo miało wykupić pakiet kontrolny FS. Pozwoliłoby to Koreańczykom na kontrolę zarówno FSL jak i 15 spółek-córek. - To szansa dla fabryki. W przyszłości może doprowadzić do utworzenia polsko-koreańskiego koncernu motoryzacyjnego - przekonywała wtedy Wiesława Karykowska, szefowa zakładowej "Solidarności”.
W połowie 1995 roku Koreańczycy kupili 61 proc. akcji fabryki. Później dokupili kolejne pakiety. Już w listopadzie 1995 r. szef Daewoo przebywając w Lublinie przedstawił fantastyczne plany produkcji w Lublinie 150 tys. samochodów dostawczych. Równocześnie Koreańczycy zapowiedzieli produkcję nowej rodziny samochodów dostawczych LD-100.
Wtedy też FSL została przemianowana na Daewoo Motor Polska.

Równia pochyła

W grudniu 1995 roku rozpoczął się montaż samochodu Nexia. Przez dwa lata wyprodukowano 40 tys. aut. W 1997 ruszyła produkcja lublina II. W latach 1997-1998 liczba zatrudnionych w DMP sięgnęła 7 tys. Wszystko szło teoretycznie dobrze. Wówczas Daewoo zobowiązało się, że do 2000 r. zainwestuje w lubelską fabrykę 340 mln USD. W kwietniu 1998 roku rozpoczęto planowaną na dwa lata budowę nowego zakładu. Spirala inwestycji rozkręcona została do niebezpiecznych granic. Fabryka miała w nowym zakładzie wytwarzać 100 tys. samochodów dostawczych rocznie. Na opracowanie nowego modelu auta firma wydała ok. 150 mln dolarów. Dzięki produkcji nowego samochodu powstać miało 30 tys. nowych miejsc pracy - licząc łącznie z zakładami kooperującymi. Masowa produkcja miała ruszyć w drugiej połowie 2000 r.

Klęska fabryki

Tymczasem pogarszała się sytuacja Daewoo w Korei. W 1999 roku koncern przestał finansować budowę nowej fabryki w Lublinie. Na dokończenie inwestycji zaczęto przeznaczać środki obrotowe lubelskiego Daewoo Motor Polska, co rozpoczęło krach finansowy. Zaczęto odchudzanie zatrudnienia. Kłopoty DMP narastały lawinowo. Rosło zadłużenie, fabryka zalegała z płaceniem podatków, podejmowano kolejne decyzje o zwolnieniach pracowników. Szansą na wyjście z dołka było wejście do fabryki inwestora strategicznego - miał nim być Pol-Mot Holding. Obiecywał on podniesienie kapitału lubelskiego zakładu o równowartość o 20 mln dolarów i odkupić od Koreańczyków ich udziały. Dzięki temu w większościowym kapitale miał mieć 75 proc. Do tego jednak nie doszło.
Na początku września zarząd DMP złożył wniosek o upadłość. Wskazano kilka przyczyn, m.in. niewypłacalność głównego udziałowca - firmy Daewoo Motor Company w Korei, brak ostatecznego uzgodnienia o wejściu inwestora strategicznego Pol-Mot Holding.

Pozostałe informacje

Motor Lublin przegrywa w Gdyni po dogrywce i żegna się z STS Pucharem Polski już po pierwszej rundzie
galeria

Motor Lublin przegrywa w Gdyni po dogrywce i żegna się z STS Pucharem Polski już po pierwszej rundzie

Od dłuższego czasu mecze pomiędzy Arką Gdynia, a Motorem Lublin budzą ogromne emocje i tak też było w „Pucharze Tysiąca Drużyn”. Do wyłonienia zwycięzcy w czwartkowym starciu potrzebna była dogrywka, w której gola na wagę awansu zdobył zespół znad morza

Ścianka i defibrylatory to niektóre ze zwycięskich projektów puławskiego BO 2026
Puławy

Wyniki budżetu obywatelskiego w Puławach. Te projekty wygrały

Niecałe trzy tysiące puławian oddało ważne głosy na projekty budżetu obywatelskiego 2026. Finansowanie otrzyma 8 z 38 finałowych propozycji. Najwięcej pieniędzy pochłonie nowa ścianka wspinaczkowa na puławskich błoniach.

Avia Świdnik sensacyjnie pokonała u siebie pierwszoligowy Ruch Chorzów
galeria

Sensacja w Świdniku. Avia zasłużenie pokonała Ruch Chorzów w STS Pucharze Polski! [ZDJĘCIA]

Takie historie kochają kibice piłki nożnej. W czwartkowe popołudnie Avia Świdnik postarała się o nie lada niespodziankę i w pierwszej rundzie „Pucharu Tysiąca Drużyn” niespodziewanie pokonała u siebie grający w Betclic I Lidze Ruch Chorzów

Od lewej: ul. Sadowa, ul. 4 Pułku Piechoty oraz ul. Powstańców Listopadowych w Puławach
zdjęcia
galeria

Puławy remontują ulice. Pomagają państwowe dotacje

W tym roku rozpoczęte zostały długo oczekiwane remonty kilku puławskich dróg. Na odcinku za stacją transformatorową do wału wiślanego, rozpoczęto przebudowę ul. 4 Pułku Piechoty. Z kolei na os. Niwa trwa remont ul. Sadowej. W lecie do użytku oddano przedłużenie ul. Powstańców Listopadowych.

Fragment meczu w Piotrkowie Trybunalskim

PGE MKS El-Volt Lublin sensacyjnie przegrał w Piotrkowie Trybunalskim

Ten wynik to potężne zaskoczenie, bo przecież PGE MKS El-Volt Lublin ma w tym sezonie mocarstwowe plany.

Trwa VI Polski Kongres Górniczy.

Drugi dzień kongresu górniczego. Jakie wyzwania czekają sektor wydobywczy?

Od środy w Lublinie i częściowo na terenie kopalni Bogdanka odbywa się VI Polski Kongres Górniczy. Czwartek był dniem poświęconym obradom w sesjach tematycznych. W obliczu transformacji energetycznej nie sposób uciec od kwestii wyzwań, jakie czekają górnictwo w najbliższych latach i dekadach.

Oni w Polsce już nie pomieszkają. Zostali wydaleni i dostali zakaz wjazdu

Oni w Polsce już nie pomieszkają. Zostali wydaleni i dostali zakaz wjazdu

Dwójka mężczyzn decyzją policji i straży granicznej została wydalona z Polski. Obcokrajowcy nie mają także możliwości wjazdu do krajów strefy Schengen.

Lubelszczyzna na weekend: co zobaczyć, jadąc samochodem z Ukrainy? Przewodnik 2025

Lubelszczyzna na weekend: co zobaczyć, jadąc samochodem z Ukrainy? Przewodnik 2025

Bliskość granicy, malownicze krajobrazy i bogactwo historii sprawiają, że Lubelszczyzna jest idealnym kierunkiem na weekendową podróż samochodem dla gości z Ukrainy. To region, który zachwyca na każdym kroku – od renesansowych perełek architektury, przez tętniące życiem miasta, po spokojne oazy natury. Zapomnij o pośpiechu i odkryj z nami najciekawsze zakątki województwa lubelskiego.

Kiedy autostradą do Białej Podlaskiej? Nowe aneksy przesunęły terminy
drogi

Kiedy autostradą do Białej Podlaskiej? Nowe aneksy przesunęły terminy

Z Siedlec do Warszawy od kilku miesięcy można już dojechać autostradą A2. Kiedy z takiej możliwości skorzystają kierowcy z Białej Podlaskiej? Zarządca drogi próbuje mobilizować wykonawców, ale nowe aneksy dają wykonawcom więcej czasu.

Nawierzchnia ulicy Chemicznej pozostawia wiele do życzenia.
Lublin

Chemiczna do remontu? Chcą tego przedsiębiorcy

Każdy kierowca, który zmierzył się z przejechaniem ulicy Chemicznej wie, że jest to ciężkie przeżycie, szczególnie dla zawieszenia samochodu. Od lat jest to jedna z najbardziej zaniedbanych i wysłużonych nawierzchni w Lublinie. Pojawiła się szansa na zmiany.

Zespół Svahy w niedzielę wystąpi podczas myśliwskiej imprezy na zamku

Dni renesansu i baroku. Myśliwska niedziela w Janowcu

W najbliższą niedzielę, 28 września, na zamku w Janowcu świętować będą myśliwi i leśnicy. W programie "Fety u hetmana" m.in. wernisaż, pokazy łucznictwa konnego i koncerty.

Pierwsza wizyta u psychologa – jak się przygotować i czego się spodziewać?

Pierwsza wizyta u psychologa – jak się przygotować i czego się spodziewać?

Niektórzy potrafią tygodniami porównywać modele telefonów, a jednocześnie odkładają decyzję o umówieniu się do psychologa, choć może to przynieść im znacznie większą ulgę. Według badań aż 1 na 4 osoby w Polsce doświadczy w ciągu życia problemów wymagających wsparcia psychologicznego. Mimo to wiele osób wciąż obawia się pierwszej wizyty u specjalisty – głównie dlatego, że nie wie, czego się spodziewać. Pierwsza wizyta stanowi często początek prawdziwej ulgi, choć najtrudniejszy pozostaje pierwszy krok.

Cztery dworce z lubelskiego w nowym programie PKP
kolej

Cztery dworce z lubelskiego w nowym programie PKP

Kolejowa spółka ogłosiła nowy program „Dworce przyjazne pasażerom”. Na liście wśród 181 obiektów znalazły się również te z województwa lubelskiego.

Puławskie Azoty nadal walczą o rentowność. Pierwsze półrocze 2025 zakończyło się wielomilionową stratą. Przed publikacją raportu ze stanowiska zrezygnował prezes spółki, Hubert Kamola (na zdj.)
Puławy

Puławskie Azoty wciąż z wysoką stratą. Spółka traci prezesa

Grupa kapitałowa Zakładów Azotowych w Puławach nadal więcej traci, niż zarabia. W pierwszym półroczu spółka traciła ok. 35 mln zł miesięcznie. Strata netto za ten okres wyniosła 209 mln zł, a jej łączne zobowiązania przekraczają już 4 miliardy. Prezes Hubert Kamola zrezygnował ze stanowiska.

Narkotyki w lodówce. 45-latek z Chełma w rękach policji
Chełm

Narkotyki w lodówce. 45-latek z Chełma w rękach policji

Ponad 140 porcji amfetaminy i marihuana zabezpieczone przez chełmskich kryminalnych – to efekt przeszukania jednego z mieszkań w centrum miasta. Mężczyzna, który tłumaczył posiadanie narkotyków „własnymi potrzebami”, usłyszał już zarzuty.

ALARM24

Masz dla nas temat? Daj nam znać pod numerem:
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

kliknij i poinformuj nas!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium