Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Zakupy

25 marca 2021 r.
17:31

W pandemii możemy zapłacić więcej, ale żeby produkt był polski

Autor: Zdjęcie autora Newseria.pl
21 3 A A
(fot. Maciej Kaczanowski)

Pandemia sprawiła, że co piąty Polak częściej niż dotychczas decydował się na zakup żywności wyprodukowanej w kraju – wynika z badań ARC Rynek i Opinia. Deloitte wskazuje natomiast, że 53 proc. z nas w czasie pandemii jest gotowych zapłacić więcej za produkty lokalne, nawet jeżeli w ofercie sklepu były też tańsze, zagraniczne alternatywy.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

Krajowi konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na to, czy kupując dany produkt, wspierają rodzimą gospodarkę. To może stanowić dla niej ważny impuls w walce z obecnym kryzysem gospodarczym. Nie zawsze konsumenci wiedzą jednak, które marki są rzeczywiście oparte na polskim kapitale, a które należą do zagranicznych koncernów.

59 proc. patriotów

– Polacy wskazują, że pochodzenie produktu bywa dla nich również ważne, podobnie jak jego cena, jakość i funkcjonalność. Natomiast wyniki badań, pokazujące, jak często Polacy uwzględniają czynnik polskości w swoich wyborach konsumenckich, są bardzo zróżnicowane i wahają się od 5 do 50 proc. Zresztą dzisiaj za sprawą globalizacji i internacjonalizacji gospodarki nie zawsze łatwo jest odróżnić produkt polski od zagranicznego. Dlatego patriotyzm konsumencki często polega dziś na preferowaniu konkretnych przedsiębiorstw, marek narodowych i regionalnych – mówi dr hab. Daniel Puciato, profesor Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu.

Cena i jakość wciąż pozostają dla Polaków kluczowym kryterium podczas codziennych zakupów, ale z roku na rok coraz więcej konsumentów zwraca też uwagę na pochodzenie produktów, które wkładają do koszyka. Jak pokazało grudniowe badanie ARC Rynek i Opinia dla SGH, 59 proc. z nas chętniej wybiera produkty krajowe niż pochodzące z importu.

To podobny odsetek jak w Czechach czy w Niemczech, gdzie patriotyzm konsumencki zadeklarowało odpowiednio 58 i 57 proc. badanych. Z kolei znacznie większy odsetek charakteryzuje Włochów. Prawie trzy czwarte badanych woli produkty krajowe niż importowane.

Młodzi kupują tutejsze

– Najwyższy poziom patriotyzmu gospodarczego panuje w krajach najwyżej rozwiniętych gospodarczo. Dla przeciętnego Niemca, Francuza, Japończyka czy mieszkańca Skandynawii jest rzeczą oczywistą, że należy kupować produkty krajowe. Konsumentów wspiera w tym również polityka gospodarcza realizowana w tych krajach i różne narzędzia ukierunkowane na rozwój patriotyzmu gospodarczego. To np. tworzenie instytucji, które mają wspierać krajowe przedsiębiorstwa, czy warunki przetargów publicznych, które preferują firmy krajowe, głównie lokalne. Jednak przede wszystkim jest to edukacja konsumencka, która w tych krajach zaczyna się już od przedszkola – wskazuje dr hab. Daniel Puciato.

Badania pokazują, że patriotyzm konsumencki wśród Polaków wzmocniła pandemia COVID-19. W badaniu ARC Rynek i Opinia dla SGGW 39 proc. przyznało, że w obliczu rozprzestrzeniania się koronawirusa zwiększyło zakupy żywności, a co piąty Polak częściej niż dotychczas decydował się na zakup żywności wyprodukowanej w Polsce. Z kolei według lipcowego raportu Open Research („Patriotyzm konsumencki Polaków 2020”) pochodzeniem kupowanych produktów interesowało się aż 91 proc. polskich konsumentów, a 96 proc. zaczęło częściej sprawdzać, skąd pochodzi produkt, który wkładają do koszyka. Ten czynnik ma duże znaczenie zwłaszcza w kategorii spożywczej i w grupie młodszych konsumentów, w wieku 20-30 lat.

Kowalski płaci, Kowalski zarabia

Deloitte zwraca z kolei uwagę, że w czasie pandemii ponad połowa (53 proc.) Polaków była gotowa kupić produkty lokalne, nawet jeżeli w ofercie sklepu znalazły się tańsze, lecz zagraniczne alternatywy. Według analityków ten trend będzie nabierać znaczenia, a konsumenci będą zwracać coraz większą uwagę na to, aby ścieżka, którą przebył produkt, zanim trafił na sklepową półkę, była jak najkrótsza („Global State of the Consumer Tracker”).

– Patriotyzm gospodarczy ma bardzo ważny wpływ na rozwój gospodarki. W przypadku zakupu dóbr importowanych znaczna część środków finansowych wycieka za granicę w postaci zysków, podatków czy opłat licencyjnych. W kraju zostaje tylko część, np. pensje dla pracowników, którzy sprzedają produkty, albo takie podatki, których nie można uniknąć. Natomiast w przypadku zakupu dóbr krajowych całość środków zostaje w polskiej gospodarce i napędza jej rozwój. Przedsiębiorcy mogą dzięki temu zwiększać zatrudnienie, podnosić płace i inwestować w swoje firmy, co sprawia, że stają się bardziej konkurencyjne na międzynarodowych rynkach – podkreśla profesor wrocławskiej WSB.

Z analiz firmy doradczo-audytorskiej Grant Thornton wynika, że w przypadku produktów i usług spełniających dwa kryteria „polskości” – czyli wytwarzanych w kraju i przez firmy z rodzimym kapitałem – w Polsce pozostaje aż 79 gr na każdy wydany 1 zł. Natomiast dla produktów w pełni zagranicznych (wytwarzanych za granicą, przez firmę zagraniczną) z 1 zł pozostaje w Polsce tylko 25 gr.

Fałszywe 590

Polacy nie zawsze jednak wiedzą, które marki są rzeczywiście oparte na polskim kapitale, a które należą do zagranicznych koncernów. Eksperci przypominają również, że kod kreskowy, którego pierwsze trzy cyfry tworzą liczbę 590, niekoniecznie musi oznaczać, że towar został wyprodukowany w Polsce. Ten prefiks oznacza tylko to, że firma została zarejestrowana w naszym kraju.

– Trzeba też wyraźnie odróżnić kosmopolityzm i nacjonalizm od patriotyzmu gospodarczego. Kosmopolitą gospodarczym jest osoba, która – wychodząc z błędnego założenia, że kapitał nie ma narodowości – preferuje z zasady dobra i usługi zagraniczne albo nie zwraca uwagi na ich pochodzenie. Nacjonalista gospodarczy będzie z kolei wybierał produkt tylko dlatego, że jest polski, nie zwracając uwagi na jego jakość czy cenę. W ten sposób będzie przyczyniał się również do poprawy sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw nieefektywnych, które nie generują wartości dodanej i nie przyczyniają się do rozwoju gospodarki narodowej. Natomiast patriota gospodarczy to taka osoba, która preferuje krajowe dobra czy usługi, ale tylko wówczas, gdy są one konkurencyjne w stosunku do produktów zagranicznych – zauważa dr hab. Daniel Puciato.

Własny kryzys

Jak podkreśla, dla wielu Polaków patriotyzm gospodarczy oznacza nie tylko nabywanie polskich produktów, lecz także płacenie podatków w Polsce, zakładanie własnych firm czy wsparcie biznesu dla instytucji kultury, sportu i edukacji oraz współpracę krajowych przedsiębiorstw na rzecz wzrostu konkurencyjności na międzynarodowych rynkach.

– Sektor małych i średnich przedsiębiorstw generuje niemal połowę polskiego PKB i bardzo ważne jest, żeby polskie firmy miały coraz większy udział w globalnym łańcuchu wartości. Zresztą zakładanie własnych firm jest też jednym z aktywnych sposobów walki z bezrobociem, co jest szczególnie ważne w sytuacji kryzysowej, jaką mamy obecnie. Patriotyzm gospodarczy – a więc wzrost popytu na krajowe produkty – też może być jedną ze skutecznych dróg wychodzenia z tego kryzysu – stwierdza profesor Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu.

Skomentuj i udostępnij na Facebooku
e-Wydanie
Czytaj więcej o:

Komentarze 3

Najlepsze · Najnowsze
Avatar
Max... / 25 marca 2021 r. o 19:24
+3
Będąc osobą wstrzemięźliwie podchodzącą do produktów mięsnych jestem zmuszony odstąpić od "patriotyzmu konsumenckiego"! Wszak naprawdę dobrą jagnięcinę lub, ale to rzadko wołowinę, produkcji krajowej nie uświadczysz! Co innego warzywa, które kupowane z pewnego źródła prezentują naprawdę wysokie walory smakowe. Jaja czy tez margaryny są naturalnym wyborem spośród krajowych, ale na pewno nie sery, które powinny być oznakowane tekstem ostrzegawczym : " Uwaga-produkt seropodobny" tak, jak w latach mojej młodości było z produktami czekoladopodobnymi!
Będąc osobą wstrzemięźliwie podchodzącą do produktów mięsnych jestem zmuszony odstąpić od "patriotyzmu konsumenckiego"! Wszak naprawdę dobrą jagnięcinę lub, ale to rzadko wołowinę, produkcji krajowej nie uświadczysz! Co innego warzywa, które kupowane z pewnego źródła prezentują naprawdę wysokie walory smakowe. Jaja czy tez margaryny są naturalnym wyborem spośród krajowych, ale na pewno nie sery, które powinny być oznakowane tekstem ostrzegawczym : " Uwaga-produkt seropodobny" tak, jak w latach mojej młodości było z pro... rozwiń
Avatar
Kroll / 25 marca 2021 r. o 20:34
+1
Patriotyzm widać szczególnie na autach. Jak widzę VW z kotwicą na klapie to zastanawiam się co łysy koleś w czapce miał na mysli.
Avatar
Janusz_Paliwas / 25 marca 2021 r. o 17:42
-1
Ja od pewnego czasu omijam co Polskie, zwłaszcza chemiczne jabłka i inne produkty rolnicze. Cure-Skłodowska mając takie jabłko do badań czy Polską kaszę gryczaną z rundepem - badania nad układem pierwiastków zakończyła by je w góra tydzień.
Avatar
Kroll / 25 marca 2021 r. o 20:34
+1
Patriotyzm widać szczególnie na autach. Jak widzę VW z kotwicą na klapie to zastanawiam się co łysy koleś w czapce miał na mysli.
Avatar
Max... / 25 marca 2021 r. o 19:24
+3
Będąc osobą wstrzemięźliwie podchodzącą do produktów mięsnych jestem zmuszony odstąpić od "patriotyzmu konsumenckiego"! Wszak naprawdę dobrą jagnięcinę lub, ale to rzadko wołowinę, produkcji krajowej nie uświadczysz! Co innego warzywa, które kupowane z pewnego źródła prezentują naprawdę wysokie walory smakowe. Jaja czy tez margaryny są naturalnym wyborem spośród krajowych, ale na pewno nie sery, które powinny być oznakowane tekstem ostrzegawczym : " Uwaga-produkt seropodobny" tak, jak w latach mojej młodości było z produktami czekoladopodobnymi!
Będąc osobą wstrzemięźliwie podchodzącą do produktów mięsnych jestem zmuszony odstąpić od "patriotyzmu konsumenckiego"! Wszak naprawdę dobrą jagnięcinę lub, ale to rzadko wołowinę, produkcji krajowej nie uświadczysz! Co innego warzywa, które kupowane z pewnego źródła prezentują naprawdę wysokie walory smakowe. Jaja czy tez margaryny są naturalnym wyborem spośród krajowych, ale na pewno nie sery, które powinny być oznakowane tekstem ostrzegawczym : " Uwaga-produkt seropodobny" tak, jak w latach mojej młodości było z pro... rozwiń
Avatar
Janusz_Paliwas / 25 marca 2021 r. o 17:42
-1
Ja od pewnego czasu omijam co Polskie, zwłaszcza chemiczne jabłka i inne produkty rolnicze. Cure-Skłodowska mając takie jabłko do badań czy Polską kaszę gryczaną z rundepem - badania nad układem pierwiastków zakończyła by je w góra tydzień.
Zobacz wszystkie komentarze 3

Skomentuj

Aby napisać komentarz, należy się zalogować:

Nie publikujemy nic na Twojej tablicy na Facebooku oraz nikomu nie udostępniamy Twoich danych osobistych.
Podczas pierwszego logowania zostaniesz poproszony o wybór swojej nazwy użytkownika.

Twój komentarz został dodany

Pozostałe informacje

Lubelskie: Pojemniki i beczki pełne były nieznanych substancji [zdjęcia]
galeria

Lubelskie: Pojemniki i beczki pełne były nieznanych substancji [zdjęcia]

Policjanci, strażacy oraz pracownicy Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Lublinie skontrolowali jedną z posesji w gminie Ryki. Znaleziono na niej beczki oraz pojemniki wypełnione nieznanymi substancjami. Za nielegalne składowanie odpadów grozi kara do 5 lat więzienia.

W poniedziałek najmłodsi wracają do szkół. "Nauka w szkole jest jednak dla dzieci lepsza"

W poniedziałek najmłodsi wracają do szkół. "Nauka w szkole jest jednak dla dzieci lepsza"

Szczegóły są jeszcze ustalane, ale już w poniedziałek najmłodsi uczniowie klas podstawówek zasiądą w szkolnych ławkach. Nie wszyscy na raz, ale dzieci nie kryją szczęścia. Zadowoleni są też rodzice i nauczyciele.

E-commerce, Wielkanoc i trzecia fala koronawirusa

E-commerce, Wielkanoc i trzecia fala koronawirusa

Od rozpoczęcia globalnej pandemii gospodarka znacznie ucierpiała, co możemy zaobserwować po ilości małych i większych biznesów, które od tego czasu upadły. Najbardziej zamrożenie gospodarki odczuły przede wszystkim lokale gastronomiczne i sportowo-rozrywkowe. Ratunkiem dla wielu biznesów stał się e-commerce.

Chełm: Srebrne antepedium z ołtarza bazyliki trafiło do renowacji

Chełm: Srebrne antepedium z ołtarza bazyliki trafiło do renowacji

Okazja jest po temu jest okrągła, bo w tym roku mija 370. rocznica tego triumfu oręża polskiego w bitwie pod Beresteczkiem. Ikona Matki Bożej Chełmskiej była w obozie wojsk króla Jana Kazimierza. Na cześć tego wydarzenia wykonano srebrne antepedium które umieszczono w ołtarzu chełmskiej bazyliki.

Ważne! Rusza wiosenna akcja szczepień lisów przeciwko wściekliźnie

Ważne! Rusza wiosenna akcja szczepień lisów przeciwko wściekliźnie

W dniach 24-26 kwietnia 2021 r.* na terenie województwa lubelskiego planowane jest przeprowadzenie ochronnego szczepienia lisów wolno żyjących przeciwko wściekliźnie.

Hetman Żółkiewka i Brat-Cukrownik powalczą o awans. Dwóch się bije, skorzysta trzeci?

Hetman Żółkiewka i Brat-Cukrownik powalczą o awans. Dwóch się bije, skorzysta trzeci?

O awans do IV ligi walczyć będą Hetman Żółkiewka i Brat-Cukrownik Siennica Nadolna. Karty w lidze może rozdawać Ogniwo Wierzbica.

Koronawirus Lubelskie, 23 kwietnia: 300 zakażeń mniej niż tydzień temu

Koronawirus Lubelskie, 23 kwietnia: 300 zakażeń mniej niż tydzień temu

W województwie lubelskim jest 475 nowych zakażeń koronawirusem - wynika z oficjalnych danych rządu z 23 kwietnia 2021 r. To o 300 zakażeń mniej niż zanotowano w piątek 16 kwietnia.

10 858 nowych przypadków zakażenia koronawirusem w Polsce. Zmarło 539 chorych

10 858 nowych przypadków zakażenia koronawirusem w Polsce. Zmarło 539 chorych

10 858 nowych przypadków zakażenia koronawirusem i 539 ofiar śmiertelnych - Ministerstwo Zdrowia podało dzisiaj o godz. 10.30. najnowszy raport na temat sytuacji epidemiologicznej w Polsce.

Studia inżynierskie na Wydziale Mechaniczno-Technologicznym w Stalowej Woli
galeria

Studia inżynierskie na Wydziale Mechaniczno-Technologicznym w Stalowej Woli

Mieszczący się w Stalowej Woli Wydział Mechaniczno-Technologiczny jest najmłodszym wydziałem Politechniki Rzeszowskiej. Pomimo tego, że kształcenie politechniczne w hutniczym mieście sięga swoją historią roku 1965, to samodzielny wydział istnieje nieco ponad 4 lata.

Unijne pieniądze pomagają troszczyć się o zdrowe kręgosłupy najmłodszych

Unijne pieniądze pomagają troszczyć się o zdrowe kręgosłupy najmłodszych

Ruch to zdrowie. To dobrze znane wszystkim hasło, które dziś bardziej niż kiedykolwiek wcześniej powinniśmy wziąć sobie do serca.

Przegląd tygodnia. Wyszło szydło z worka, wiadomo czyja to sprawka

Przegląd tygodnia. Wyszło szydło z worka, wiadomo czyja to sprawka

Autorski przegląd wydarzeń tygodnia.

Spotkanie online z Andrzejem Malingą
23 kwietnia 2021, 11:00

Spotkanie online z Andrzejem Malingą

W Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich Wojewódzka Biblioteka Publiczna im. Hieronima Łopacińskiego w Lublinie zaprasza na spotkanie online z Andrzejem Malingą. Wydarzenie odbędzie się 23 kwietnia o godz. 11.

Jak się ochronić przed powodzią. Najbardziej zagrożone dwa miasta w regionie

Jak się ochronić przed powodzią. Najbardziej zagrożone dwa miasta w regionie

Do 22 czerwca potrwają konsultacje społeczne dotyczące aktualizacji tzw. planów zarządzania ryzykiem powodziowym. Celem są inwestycje zabezpieczające przed skutkami powodzi, zwłaszcza w Dęblinie i Krasnymstawie.

Dwa mecze w trzy dni. Żużlowcy Motoru Lublin odrabiają zaległości

Dwa mecze w trzy dni. Żużlowcy Motoru Lublin odrabiają zaległości

Nie lada wyzwanie stoi w najbliższych dniach przed Motorem Lublin. Dzisiaj żółto-biało-niebiescy podejmą na własnym torze Eltrox Włókniarza Częstochowa (godz. 18), a w niedzielę Betard Spartę Wrocław (godz. 19.15)

Lublin: Będzie remont kapliczki Chrystusa Frasobliwego

Lublin: Będzie remont kapliczki Chrystusa Frasobliwego

Miasto wybrało firmę, która zaprojektuje remont kapliczki Chrystusa Frasobliwego niszczejącej tuż przed budynkiem lubelskiego Centrum Kultury. Kompletna dokumentacja niezbędna do ratowania zabytku powinna być gotowa we wrześniu.

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium

Uwaga czytelniku!

Informujemy, że w dniu 25 maja 2018 r. na terenie całej Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, wejdzie w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego w sprawie ochrony danych osobowych. W związku z tym chcielibyśmy Ci przekazać kilka informacji na temat zasad przetwarzania Twoich danych osobowych przez administratora portalu www.dziennikwschodni.pl – spółkę Corner Media sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie.

Bardzo prosimy, zapoznaj się z tymi informacjami uważnie, są to bowiem sprawy bardzo istotne. Jeśli jesteś osobą małoletnią poniżej 16. roku życia, koniecznie przekaż tą wiadomość swoim opiekunom, którzy następnie powinni wytłumaczyć Ci, o co w niej chodzi i dlaczego się do Ciebie zwracamy.

Czym jest RODO?

RODO to potoczna nazwa Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE. W Polsce będzie ono obowiązywało od 25 maja 2018 r. Akt ten wprowadza nowy standard ochrony danych osobowych, nakładając na podmioty przetwarzające te dane (administratorów danych) szereg obowiązków, w tym obowiązek poinformowania Ciebie o sposobie przetwarzania Twoich danych, celach w jakich Twoje dane są przetwarzane oraz o uprawnieniach przysługujących Ci w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez administratora danych.

Administrator danych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Corner Media Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Lublinie, ul. Krakowskie Przedmieście 54, 20-002 Lublin, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego przez Sąd Rejonowy Lublin – Wschód z siedzibą w Świdniku, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, za numerem KRS 0000507517, NIP 7123286919, kapitał zakładowy – 50.000,00. PLN

Możesz się z nami skontaktować zarówno pod adresem:
Corner Media Spółka z o.o.
ul. Krakowskie Przedmieście 54
20-002 Lublinie

jak i mailowo: online@dziennikwschodni.pl

oraz telefonicznie: 81 46-26-800

Rodzaj przetwarzanych danych osobowych

Przetwarzamy dane osobowe podane przez Ciebie podczas procesu rejestracji konta na portalu www.dziennikwschodni.pl, a także dane, które są zbierane podczas korzystania przez Ciebie z tego portalu. Chodzi o dane zbierane i zapisywane w plikach cookies. Więcej na temat plików cookies przeczytasz w naszej polityce prywatności.

Pamiętaj, rejestracja konta na portalu www.dziennikwschodni.pl nie jest obowiązkowa. Nie masz także obowiązku podawania nam swoich prawdziwych danych podczas procesu rejestracji, jak również nie musisz podawać nam wszystkich danych, o które pytamy. Może się jednak zdarzyć tak, że nie posiadając Twoich wszystkich danych albo nie posiadając Twoich prawdziwych danych, nie będziemy w stanie świadczyć Ci wszystkich usług, które oferujemy oraz wywiązać się z wszystkich obowiązków określonych w regulaminie portalu dziennikwschodni.pl (np. zapewnić Ci odpowiedniego bezpieczeństwa w zakresie odzyskania danych dostępowych do konta).

Cel przetwarzania danych osobowych

Głównym celem przetwarzania przez nas Twoich danych jest zapewnienie Ci pełnej funkcjonalności działania serwisu dziennikwschodni.pl, dostępu do usług świadczonych przez nas w ramach tego serwisu, zapewniania Ci bezpieczeństwa podczas korzystania z serwisu (np. w przypadku prób nadużyć) oraz wywiązanie się przez nas z obowiązków umownych wynikających z regulaminu portalu Dziennikwschodni.pl.

Dodatkowy cel przetwarzania danych osobowych to tzw. marketing własny, tj. przetwarzanie danych wyłącznie na nasze wewnętrzne potrzeby w celach analitycznych, badawczych, statystycznych, w szczególności poprzez dążenie do jak najpełniejszego dostosowania treści wyświetlanych na naszych stronach do Twoich preferencji i zainteresowań.

Ponadto, o ile wyrazisz na to zgodę, będziemy mogli przetwarzać Twoje dane osobowe w celach marketingowych (marketing zewnętrzny), w tym przekazywać Twoje dane podmiotom z nami współpracującym – agencjom reklamowym i naszym partnerom handlowym. Pamiętaj, że zgoda na przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych jest całkowicie dobrowolna i możesz ją w każdej chwili wycofać.

Pamiętaj także, że jeżeli jesteś osobą małoletnią, która nie ukończyła 16. roku życia, przesyłanie informacji w celach marketingowych może nastąpić wyłącznie po wyrażeniu zgody przez Twojego rodzica lub opiekuna.

Podstawy prawne przetwarzania danych

Twoje dane osobowe mogą być przetwarzane wyłącznie zgodnie z określonymi w obecnie obowiązujących przepisach podstawami prawnymi. W zależności od celu przetwarzania danych możemy wyróżnić trzy główne podstawy prawne przetwarzania danych.

Pierwszą podstawą przetwarzania danych jest niezbędność do wykonania umów o świadczenie usług. Mamy z nią do czynienia wtedy, gdy przetwarzanie danych jest niezbędne w celu zapewnienia Ci sprawnego, bezpiecznego korzystania z naszego serwisu wraz z jego wszystkimi funkcjonalnościami. Umowy o świadczenie usług to regulaminy, w tym regulamin portalu dziennikwschodni.pl, który akceptujesz decydując się na korzystanie z naszego serwisu.

Drugą podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora danych. Mamy z nim do czynienia w przypadku prowadzenia pomiarów statystycznych oraz działań z zakresu marketingu własnego przez administratora danych.

Wreszcie, trzecią przesłanką przetwarzania danych jest Twoja dobrowolna i świadoma zgoda. Na jej podstawie Twoje dane mogą być wykorzystywane w celach marketingowych, a także w celu profilowania.

Pamiętaj, zgody udzielasz w pełni dobrowolnie. Masz także prawo do cofnięcia udzielonej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w dowolnym momencie. Wycofanie zgody nie będzie miało jednak wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

Podmioty, którym możemy przekazywać dane

Co do zasady Twoje dane osobowe będą przez nas wykorzystywane wyłącznie na nasz własny użytek.

W pewnych sytuacjach możemy jednak przekazać Twoje dane podmiotom z nami współpracującym: – naszym partnerom handlowym, podwykonawcom oferowanych przez nas usług, agencjom marketingowym.

Dodatkowo, w przypadkach ściśle określonych w przepisach prawa, będziemy zobligowani przekazać Twoje dane podmiotom uprawnionym do ich uzyskania na podstawie obecnie obowiązujących przepisów prawa (np. policji czy prokuraturze), pod warunkiem oczywiście, iż wystąpią do nas z takim żądaniem, powołując się na określoną podstawę prawną.

Okres przechowywania danych

Twoje dane osobowe będą przechowywane tak długo, jak będzie to niezbędne do zapewnienia Ci dostępu do usług oferowanych przez serwis www.dziennikwchodni.pl Oczywiście, możesz w każdym czasie złożyć wniosek o zaprzestanie przetwarzania swoich danych osobowych, ich zmianę lub usunięcie.

Informacje o prawach przysługujących osobie, której dane dotyczą

Musisz wiedzieć, że niezależnie od tego, na jakiej podstawie przetwarzamy Twoje dane, masz zawsze prawo dostępu do nich oraz ich poprawiania. Możesz również w każdym momencie żądać ich usunięcia lub cofnąć albo ograniczyć wcześniej udzieloną zgodę na przetwarzanie danych osobowych, przy czym wycofanie danej zgody nie wpływa na administratora danych do przetwarzania danych w celu określonym w danej zgodzie do chwili jej wycofania.

Masz również prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych osobowych.

Możesz też zażądać od administratora danych osobowych przeniesienia Twoich danych lub uzyskania kopii Twoich danych, z tym jednak zastrzeżeniem, że prawo to nie może wpływać niekorzystnie na prawa i wolności innych osób. Administrator danych będzie realizował Twoje żądania w zakresie posiadanych możliwości technicznych.

Informacje o prawie do wniesienia skargi

Organem nadzorczym nad administratorem danych osobowych jest Generalny Inspektor Danych Osobowych, do którego masz prawo wnieść skargę za każdym razem, gdy Twoje dane będą przetwarzane w sposób w Twojej ocenie nieprawidłowy.

Informacje o tym, czy podanie danych jest wymogiem ustawowym lub umownym, czy jesteś zobowiązany do ich podania

Nie jesteś zobowiązany do podawania nam swoich danych osobowych ani wyrażania zgody na ich przetwarzanie, z tym jednak zastrzeżeniem, że ich podanie może okazać się niezbędne dla korzystania z określonych funkcjonalności serwisu.

Jest także możliwe, że jeśli nie wyrazisz zgody na przetwarzanie danych osobowych lub cofniesz wcześniej udzieloną zgodę, nie będziemy mogli zapewnić Ci dostępu do niektórych oferowanych przez nas usług, przy czym zawsze w takim wypadku zostaniesz o tym poinformowany.

Informacje o profilowaniu

Czym jest profilowanie? To zbieranie wszelkich informacji, które pozwalają bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować osobę, która jest poddawana profilowaniu. Profilowanie odbywa się najczęściej przy użyciu systemów informatycznych, w sposób zautomatyzowany, za pomocą specjalnych algorytmów uwzględniających określone wcześniej kryteria. Wyniki profilowania mogą być wykorzystywane m.in. do celów marketingowych, np. w celu spersonalizowania reklamy kierowanej do danego użytkownika lub przygotowania oferty uwzględniającej jego potrzeby lub preferencje.

Oświadczamy, że na chwilę obecną nie profilujemy Twoich danych. Jeśli jednak zaczniemy, zostaniesz o tym uprzednio poinformowany i będziesz miał prawo nie wyrazić na to zgody.

Bardzo prosimy o uważne zapoznanie się z powyższymi informacjami. Gdy już to zrobisz, kliknij przycisk Zapoznałem się z informacją. Przejdź do serwisu.

Rozumiem

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.